به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله مهدی هادوی تهرانی، امروز 18 خرداد در ادامه تفسیر سوره اسراء با اشاره به آیات «وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا» و «اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا»(13 و 14) گفت: براساس این آیه پرنده خوشبختی انسان یعنی اعمالش در نزد خود اوست و در روز قیامت کتابی که بر گردن او آویزان است گشوده و خطاب میشود، کتاب زندگیت را بخوان زیرا تو خودت برای قضاوت در این زمینه کافی هستی و نیازی به قاضی نداری.
وی افزود: براساس روایات انسان وقتی میمیرد تا مدت زمان کوتاهی گرچه روح از بدن جدا شده ولی شاهد اتفاقات رخ داده هست؛ این روح همراه جنازه در هنگام تشییع هست و حوادث را مشاهده میکند و وقتی او را در قبر میگذارند و مردم پراکنده میشوند روح، احساس نگرانی میکند و استمداد از زن و فرزند و دوستان میطلبد ولی یک دفعه احساس تنهایی شدید میکند و با اعمال خود تنها میماند.
هادوی تهرانی ادامه داد: خداوند در این آیات تاکید دارد که همه اعمال شما ثبت و ضبط میشود و اگر تصور این مسئله برای گذشتگان مشکل بود ولی برای ما که با این دوربینهای قوی سر و کار داریم سخت نیست البته ثبت این دوربینها و ثبت و ضبط الهی کجا.
این استاد تفسیر حوزه با اشاره به شهادت اعضا و جوارح انسان در آن روز و با بیان اینکه همه وجود ما در آن روز گواه اعمالی است که انجام میدهیم تصریح کرد: اعمال چه خوب و چه بد بر روی روح انسان اثر میگذارد و اگر عمل بد تکرار شود اثر ظلمت و تاریکی روی روح انسان باقی خواهد ماند و در وجود او ماندگار و ملکه خواهد شد.
هادوی تهرانی با بیان اینکه براساس این آیات، هیچ کسی بار گناه دیگر را بر دوش نخواهد کشید عنوان کرد: خداوند تاکید دارد ما تا حجت را بر مردم تمام نکنیم کسی را عذاب نمیکنیم؛ خداوند به انسان طبیعت که گرایش به ماده دارد داده و فطرتی بخشیده که گرایش به معنویت دارد و اراده به انسان داده تا خودش راه را انتخاب کند و در کنار آن هم عقل را به عنوان چراغ راه داد و باز هم به اینها اکتفا نکرد و رسول و نبی هم فرستاد.
وی با بیان اینکه مردم یا رهرو حق و یا باطل هستند و اگر کسی بهشتی نشد، جهنمی است و راه میانهای وجود ندارد، تصریح کرد: اگر ما از نعمتهای واقعی محروم هستیم مطمئنا باید علت آن را در وجود خودمان پیدا کنیم زیرا خداوند بخل و ضعفی ندارد که چیزی را دریغ کند.
هادوی تهرانی با بیان اینکه غفلت شهرت و مقام و جاه عامل عذاب الهی برای جوامع است گفت: در آیات گذشته این سوره در مورد بنیاسرائیل بیان شد که مدعی علو و بزرگی بود و در زمین فساد کردند و ربالعالمین را فراموش کردند و به همین دلیل به عذاب الهی گرفتار شدند.