وی ادامه داد: همه آنچه که در نمایشگاه قرآن طی این چند روزه شاهد آن بودیم و البته اکنون بیست و پنج دوره است که تجربه برگزاری آن را داریم تنها مربوط به فعالیتهای قرآنی و مذهبی زیر نظر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمیشود که با این استدلال خواسته باشیم این معاونت را مورد نقد قرار دهیم که چرا اینگونه در زمینه فعالیتهای فرهنگی، آموزشی، پژوهشی مرتبط با قرآن ضعیف عمل کرده است؟
خدمتکار تصریح کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها برگزارکننده این رویداد بزرگ است که البته طبیعی است مؤسسات وابسته به این معاونت نیز در نمایشگاه حضور داشته باشند اما سایر دستگاههای اجرایی مردمی، دولتی و غیر دولتی داعیهدار در زمینه فعالیتهای قرآنی نیز برای شرکت در این نمایشگاه متقاضی هستند و باید آنها نیز مورد مطالبهگری جدی و نقد سازنده در مورد بروز برخی عملکردهای ضعیفشان در حوزههای قرآنی قرار گیرند.
مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: اکنون پس از بیست و پنج دوره برگزاری نمایشگاه قرآن اغلب افراد از کارشناسان و صاحبنظران گرفته تا مردم عادی و بازدیدکنندگان به این موضوع معترف هستند که نمایشگاه قرآن به ورطه تکرار افتاده است و جز موارد استثناء، محصول و محتوای جدیدی در هیچ از بخشهای این نمایشگاه که نماینده مؤسسه، نهاد و یا سازمان قرآنی با ماهیت آموزشی، تبلیغی و ترویجی و یا حتی پژوهشی هستند ارائه نمیشود که البته باید گفت حوزه پژوهشهای قرآنی با توجه به اینکه حوزههای علمیه و دانشگاههای ما همچنان از پویایی لازم برخوردار هستند لذا وضعیت بهتری را شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینکه اگر فکری عاجل برای رفع این نقیصه در روند برگزاری ادوار گوناگون نمایشگاه قرآن نشود حداقل با کاهش میزان استقبال مردمی از نمایشگاه قرآن که اساساً با نیات تبلیغی و ترویجی و عرصه محصولات مرتبط با قرآن به مردم برپا میشود، مواجه خواهیم بود تأکید کرد: به نظر میرسد که معاونت قرآن و عترت باید سیاستگذاری جامعی در زمینه تولید محصولات قرآنی در طول یک سال و در نهایت عرضه آن در نمایشگاه قرآن اتخاذ کند که زین پس شاهد عرضه آثار بدیع و قابل اعتنا و مورد توجه مردم در نمایشگاه قرآن باشیم که این امر نیاز به تشکیل اتاق فکر و نشستهای کارشناسی با حضور اغلب نمایندگان حوزهها و نهادهای مرتبط فعال در زمینههای قرآنی دارد تا به یک خروجی مناسب ختم شود.
خدمتکار افزود: یکی از راهکارهای مؤثر در بهبود شرایط عرضه محصولات قرآنی در نمایشگاه قرآن ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن است که به این واسطه از فردای پایان نمایشگاه بیست و پنجم با انتشار فراخوانی از کلیه مؤسسات و نهادهای قرآنی فعال در تمامی حوزههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و هنری در مفاد مندرج در آن بخواهیم که به تولید و بروز ابتکار و خلاقیتهای خود در عرصه قرآنی در محدوده زمانی مشخص بپردازند و در این راستا باید انگیزههای لازم را نیز برای آنها به منظور حضور پربار در عرصه تولید فراهم آوریم.
وی در پایان اظهار داشت: در چنین روندی منطقی است که میتوان با دست پر در آستانه برگزاری ادوار بعدی نمایشگاه قرآن از میان آثار تولید شده مؤسسات و نهادهای قرآنی و سنجش کارشناسی آنها، منتخبان آنها را برای عرضه در فضای نمایشگاهی دعوت کنیم که در این صورت ستاد برگزاری نمایشگاه قرآن دیگر مقهور نام و نشان مؤسسات و تولیدکنندگان قرآنی مطرح حتی اگر محصولی نیز برای عرضه نداشته باشند و به صرف نام برای در اختیارگیری غرفه ثبت نام میکنند، نمیشود و اولویت با مؤسسات و تشکلهای قرآنی است که حرف تازهای برای گفتن و ارائه داشته باشند هرچند که ممکن است چندان به لحاظ نام و رسم شناخته شده نباشند و به امید خدا با موافقت مسئولان معاونت قرآن و عترت، این مدل نمایشگاهی را از سال آینده اجرایی خواهیم کرد.
امیر سجاد دبیریان