تفسیر جهاد فی سبیل‌الله و عدالت اجتماعی در سوره حدید
کد خبر: 3612397
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۴

تفسیر جهاد فی سبیل‌الله و عدالت اجتماعی در سوره حدید

گروه فعالیت‌های قرآنی: آیت‌الله حیدری با تفسیر کوتاهی از جزء 27 قرآن کریم به توضیح موضوعات اشاره شده در این جزء مبارک از جهاد فی سبیل‌الله تا عدالت اجتماعی در سوره حدید پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، جمع خوانی جزء 27 قرآن کریم به میزبانی اداره مرکزی شرکت گاز استان خوزستان پنج‌شنبه 1 تیر ماه در نماز خانه این شرکت برگزار و به صورت مستقیم از صدا و سیمای مرکز خوزستان پخش شد.

پیش از قرائت جزء 27 قرآن، آیت‌الله محسن حیدری امام جمعه موقت اهواز به تفسیر آیات این جزء از قرآن کریم پرداخت.

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه این جزء از سوره‌های ذاریات، طور، نجم، القمر، الرحمن، واقعه و الحدید تشکیل شده است، گفت : در این جلسه به تفسیر کوتاهی از سوره الحدید می‌پردازیم.

وی ادامه داد: سوره الحدید از سوره های مسَبِحات است که در قرآن کریم 5 سوره حدید، حشر، صدر، جمعه و تغابن به دلیل اینکه با تسبیح خداوند شروع می‌شوند به این نام معروف شده‌اند؛ ستایش و تسبیح خداوند محدود به مخلوق خاصی نیست و تمام مخلوقات در جهان هستی به ستایش و تسبیح خداوند مشغول هستند.

امام جمعه موقت اهواز در خصوص سوره «حدید» گفت: 6 آیه ابتدایی این سوره 20 صفت جلالیه و جمالیه خداوند را بیان می‌کند، همچنین در حدیثی از امام زین العابدین (ع) در رابطه با این 6 آیه نقل شده است که «إنَّ اللهَ عزّوجلّ عَلِمَ أنـَّه يكونُ في آخر الزَّمان اَقوامٌ مُتَعمِّقون، فَأنْزَلَ اللهُ تعالى {قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ} و الآيـاتِ مِـن سُورةِ الحديد إلى قوله {عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ}؛ خداي بزرگ مي‌دانست كه مردمانی مُتَعَمِّق (فرو روندگان در مطالب) در آخرالزمان خواهند آمد؛ به همين جهت، سوره توحيد و آياتی از سوره حديد را فرو فرستاد.»

آیت‌الله حیدری افزود: غیر از این معارف بلند الهی که در این سوره آمده، پیرامون عظمت قرآن به عنوان موجودی که منبع نور است و افرادی که با قرآن انس می‌گیرند از ظلمات و تاریکی‌ها با استفاده از نور قرآن رهایی پیدا می‌کنند، مطالبی در این سوره آمده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در این سوره آیاتی وجود دارد که به دعوت از ایمان و دوری از شرک و عبرت گرفتن از سرنوشت اقوام کفار در طول تاریخ می‌پردازد.

وی ادامه داد: آیاتی در این سوره موجود که به انفاق مالی و جانی که مصداق جهاد فی سبیل الله که ملاک برتری و ارزیابی در قیامت است اشاره می‌کنند.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به آیه 25 سوره حدید «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ؛ به راستى [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند و آهن را كه در آن براى مردم خطرى سخت و سودهايى است پديد آورديم تا خدا معلوم بدارد چه كسى در نهان او و پيامبرانش را يارى مى ‏كند آرى خدا نيرومند شكست ناپذير است» افزود: عدالت اجتماعی در این آیه به عنوان هدف بلند تمام انبیاء اللهی بیان شده است، همچنین اشاره به حدید که در این سوره پس از عدالت اجتماعی بیان شده باعث نام گذاری این سوره به این نام شده است.

وی ادامه داد: عدالت اجتماعی بدون حکومت و حاکمیتی که دارای اسلحه آهنین باشد ممکن نیست و این باعث ارتباط حدید و عدالت اجتماعی شده است.

آیت‌الله حیدری گفت: دعوت به زندگی اجتماعی از دیگر آیات این سوره مبارکه است که اسلام مردم را به زندگی اجتماعی دعوت کرده و از ذلت گزینی بعضی از ادیان دوری کرده است.

وی با اشاره به آیات 12 تا 15 سوره حدید که صحنه‌ای از قیامت شامل گفت‌وگویی میان منافقین و مومنین را ترسیم کرده است، افزود: در روز قیامت مومنان و مومنات از صحرای محشر به سوی بهشت با عجله در حال حرکت هستند در حالی که هاله‌ای از نور پیشاپیش و در سمت راست آنها حرکت می‌کند که شدت این نور به اعمال نیک انجام شده در دنیا بستگی دارد. ملائکه خداوند در حالی که از مومنان استقبال می‌کنند به آنها بشارت بهشت‌هایی که از زیر آن نهرهایی جریان دارد را می‌دهند و این همان پیروزی بزرگ است که در انتظار شماست.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در آن زمان منافقان و منافقین به مومنات و مومنین می‌گویند که قدری از این نور که در آن قرار دارید به ما بدهید که مومنان به آنها می‌گویند اگر از این نور می‌خواهید و می‌توانید به عقب برگردید و با اعمال نیک خود، نوری را برای خود فراهم کنید.

وی در پایان عنوان کرد: این در حالی است که بین آنها یک دیواری کشیده می شود که دری در آن وجود دارد که باطن آن بهشت و بیرون آن جهنم و عذاب است.

به گزارش ایکنا خوزستان، ناجی حیدری، سجاد نیل درار و سید جاسم موسوی قرائت جزء 27 را برعهده داشتند.

حجت‌الاسلام رضا حیدری مسئول قرارگاه فرهنگی و ستاد اقامه نماز وزارت نفت در صنعت نفت جنوب و دکتر مجیدی مشاور وزارت نفت و تعدادی از خانواده‌های کارکنان شرکت گاز خوزستان در این جلسه قرآنی حضور داشتند.

captcha