رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این سؤالی مبنی بر عملکرد آموزشوپرورش در فضاسازیهای قرآنی و آموزش مربیان در نحوه ارائه مبانی دینی و قرآنی و برخورد با دانشآموزان، گفت: رویکرد آموزشوپرورش در این زمینه توجه به قرآن و آموزههای آن در تمام دوران کودکی بخصوص برای دوره پیشدبستانی بوده است.
معاون وزیر آموزشوپرورش افزود: ما در زمینهٔ فعالیتهای دینی و قرآنی برنامه راهنمای مشخصی را داریم که در چارچوب آن، برنامههای متنوع و متعددی طراحی و اجرا میشود؛ از اینرو آموزش و ارتقای فعالیتهای دینی و قرآنی از گذشته تا امروز مورد اهتمام بوده و در آینده هم خواهد بود.
وی ادامه داد: البته اگر بگوییم همه آن چیزی که انتظار داشتهایم، اتفاق افتاده، دقیق صحبت نکردهایم؛ ولی این اراده وجود دارد، چراکه این مسائل جزو آموزشهایی است که آموزشوپرورش برای توانمندسازی معلمان ارائه میدهد؛ از این جهت یکی از آموزشهای ما راجع به چگونگی کار کردن با بچهها و آشنا کردن دانشآموزان به قرآن و در واقع هدایت بچهها به سمت فعالیتهایی است که بتواند انس و الفت را با قران کریم بیشتر کنند.
باید آموزشهای قرآنی را در بین مربیانمان نهادینه کنیمحکیمزاده تصریح کرد: با توجه به محتوای ایجادشده برای بچهها، در این دورهها اراده قوی وجود دارد که معلمان ما به شکلی آمادهسازی شوند، تا بتوانند این فرصتهای خوب را فراگیرند و برای آموزش در این شرایط هم اماده باشند؛ لذا اعتقادداریم علاوه بر اینکه زنگی خاص را به این فعالیتها اختصاص میدهیم، باید آموزشهای قرآنی را در بین مربیانمان آنقدر نهادینه کنیم، که تعامل و رفتار آنها با دانشآموزان برگرفته از روح آموزههای قرآنی باشد، نه اینکه صرفاً بهظاهر آموزشهای قرآن اکتفا و بسنده کنیم.
معاون وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: اگر معلم ما بر اساس آموزههای قرآنی یاد گرفت که در کلاس درس به دانش آموزان، گشادهدستی را آموزش دهد و این آموزش بر اساس آموزههای قرآنی بود، او درک میکند که باکار نیک برای خدا 10 برابر پاداش خواهد گرفت و چون این رفتار برگرفته از منظومه قرآنی است در ذهن و فکر کودک نهادینه میشود.
وی افزود: اگر دانشآموز ما یاد گرفت، سورههای قرآن کریم را با معنی و یا مفهوم آن درک و بر آن عمل کند و بر این گفتههای قرآنی که همه باید با هم مشارکت داشته باشند تا به موفقیت برسند، همافزایی کنند، بجای رقابت، کمک همدیگر باشند و خیرخواه یکدیگر، آن زمان است که میتوان مطمئن بود، آموزههای قرآنی در دلوجان دانشآموزان ما نقش بسته است.
حکیمزاده بیان کرد: تأمل و رفتار ما اگر در زندگی روزمره و در داخل مدارس بر اساس آموزههای قرآنی باشد، تجلی قرآن را در رفتار و گفتار خواهیم دید؛ آن زمان دقت خواهیم کرد هر چیزی را نگوییم و قبل از اینکه چیزی را مطرح کنیم و یا بر زبان بیاوریم، ابتدا از صحت و سقم آن مطلع شویم؛ چراکه تقوا این را حکم میکند و قطعاً در رفتارمان هم سعی خواهیم کرد که رحمت و بخشایش را که روح آموزههای قرآنی است و خداوند در ابتدای هر سوره قرآن آن را تکرار میکند، در رفتارمان در مقابله با انسانهای دیگر بروز دهیم و این موضوع در روح و جان ما تجلی پیدا خواهد کرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به ویژگیهای مربیان پیشدبستانی، گفت: برخورداری از سواد قرآنی، پایبندی به اصول اخلاقی و علاقهمندی به اجرای برنامههای انس با قرآن باید از ویژگیهای مربیان در آموزشوپرورش باشد و غیر از این موارد قطعا در روند پذیرش مربی مشکل ایجاد خواهد شد.
محتواهای موجود در چارچوبهای مشخصشده عمل شده استحکیمزاده در خصوص محتوای آموزشی دوره پیشدبستانی هم گفت: تمامی محتواهای موجود در چارچوبهای مشخصشده ایجاد شده و برای هرکدام از اهداف ضوابطی پیشبینیشده است؛ اهمیت انس با قرآن کریم بهاندازهای است که راهنمای برنامه جداگانهای تحت عنوان «انس با قرآن کریم» را دارد، که راهنمای عمل ما است.
وی با بیان اینکه علاقهمندی و انس با قرآن دو هدف اساسی رویکرد برنامههای آموزشوپرورش در این زمینه است، افزود: بر این اساس هر برنامهای که شرایط ارتباط کودک با قرآن را فراهم کند، انس با قرآن محسوب میشود؛ لذا هرکدام از این برنامهها میتوانند در قالبهای گوناگونی از جمله قرائت، حفظ، الگو گیری، بهرهبرداری از داستانهای قرآنی، گوش دادن به قرائتهای زیبا و امثال این موارد طراحی شوند.
حکیمزاده در پایان سخنان خود اظهار کرد: علاقهمندی به قرآن، در قالب فعالیتهای متنوعی میتواند نمود داشته باشد، برخی از این فعالیتها همچون، شنیدن قرائت قرآن، حفظ قصههای کوتاه قرآنی و آموزههای قرآن و همچنین علاقه به خواندن قرآن کریم در این حوزه دنبال میشود؛ لذا تلاش میکنیم این برنامهها را در قالب ترکیبی و روشهای جذاب طراحی کنیم، تا بتوانند اثرگذاری لازم را داشته باشند.