به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)،
علیرضا کلانتر مهرجردی، عضو دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی، یکی از
همکاران قدیمی شهید حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی است. در آستانه
چهلمین روز شهادت این شهید جهادگر، با وی به گفتوگو نشستیم که مشروح آن را در
ادامه میخوانید؛
عرصههای مبنایی رشد و نمو شخصیت شهید تقویوی
با اشاره به شخصیت شهید تقوی اظهار کرد: خوشحالم از اینکه فرصتی دست داد
تا از یکی از همکاران سخن بگویم. اخلاق و رفتار مرحوم حجتالاسلام
والمسلمین سیدمهدی تقوی در جایگاه یک طلبه مکتب امام صادق(ع) و فاعل
فرهنگی، زبانزد افرادی است که به میزان زیادی با ایشان معاشرت داشتهاند و
میتواند به عنوان میزان و معیاری در ارزیابی یک بنده مومن، مسلمان و یک
فرهنگی دلسوز قابل تامل باشد. با این مقدمه باید اذعان داشت دانستن مبناها،
در تحلیل رخدادها، مسائل و شخصیتها به نظر بنده، یک امر ضروری و مفید
برای حصول و شناخت واقعیت است.
وی ادامه داد: اگر قصد داشته باشیم
بهتر و جامعتر شخصیت شهید سیدمهدی تقوی را مورد تأمل قرار دهیم، باید
حداقل، سه یا چهار عرصه مبنایی در رشد و نمو شخصی ایشان بررسی شود، نخست؛
کانون خانواده و موطن ایشان است که در خانوادهای مذهبی و منطقهای روستایی
در شرق تهران زیسته است. این پایه ایشان را فردی مقید و وابسته به خاک و
فرهنگ، پرورش داده است. دوم؛ حضور در صحنه نبرد حق علیه باطل و دفاع مقدس
است که به نظر، شخصیتی حقطلب، مقاوم، مبارز و آزاده را از ایشان تداعی
میکند و سوم؛ حضور و تلمذ از محضر درس اساتید حوزه علمیه است که شخصیتی
دینی، قرآنی و آشنا به معارف را در او فراهم ساخته است و نهایتاً حضور در
عرصه کارزار و فعالیت فرهنگی است که این خود، رسماَ با عضویت در نهاد مقدس
جهاد دانشگاهی عجین میشود، علیرغم فعالیتهای فرهنگی دیگری که داشتهاند.
عضو
دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: و لذا نتیجه میگیریم اندیشه و
کار جهادی ایشان، حداقل از همان مرحله دوم یعنی دوران دفاع مقدس شکل گرفته،
اگر چه این روحیه را وامدار مرحله اولیه زندگی خود است. بنا به قول و
گفته خود شهید، عمده حضورشان در عرصه جنگ و مبارزه با تجاوزگران بعثی، در
گردان تخریب بوده است که قطعاً رزم در آن دسته و رسته به قول ما یزدیها دل
و جرأت و ایمان بالایی را میطلبد و البته این به آن معنا نیست که این
خصیصه در سایر همرزمان ایشان نبوده است، بلکه امروز اگر قرار بر طیفی از
حضور باشد، این انتخاب ایشان، انتخاب آخر طیف است که شهید تقوی برگزیده
است. جا دارد اینجا دو بیت شعر از شاعر معاصر میلاد عرفانپور را روایت
کنیم که به حق در وصف برگزیدگانی چون ایشان است:
ما سینه زدیم بیصدا باریدند/ از هر چه که دم زدیم آنها دیدند/ ما مدعیان صف اول بودیم/ از آخر مجلس شهدا را چیدند
وی
با اشاره به فعالیت شهید تقوی در زمان هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: برای
آشنایی با کم و کیف حضور ایشان در این عرصه نیاز به گفتوگو با همرزمان او،
که البته به گفته خود ایشان تعداد اندکی ماندهاند، است. در ادامه مسیر
بعد از جنگ هم ایشان با کسب سطوح اولیه آموزشهای حوزوی، حضور در عرصههای
گوناگونی از فعالیت را تجربه کردهاند که وجه اشتراک همه آنها، دغدغهمندی
فرهنگی است و در واقع به تشخیص او، این عرصه نیاز به حضور، اقدام و ارتقا
بیش از پیش دارد. انتخاب ایشان طی سالهای اخیر حضور در نهاد مقدس جهاد
دانشگاهی بود که موجبات آشنایی جهادگران و از جمله بنده با وی را فراهم
ساخت. شهید تقوی که فعالیت خود را با حوزه مطالعات و پژوهشهای قرآنی در
سازمان فعالیتهای قرآنی جهاد آغاز کرده بود، پس از مدتی به عنوان مسئول
این سازمان و مدیرعامل خبرگزاری قرآنی دانشجویان (ایکنا) منصوب گردید.
کلانتر
مهرجردی تصریح کرد: یکی از خصلتهای ایشان داشتن نگاه بلند در کار بود و
اینکه میتوان به آن دست یافت، قطعا این برگرفته از همان تجربه دفاع مقدس و
حضور در حوزه علمیه و انس بیشتر با معارف قرآنی و تلمذ از محضر درس مقام
معظم رهبری است. اندیشیدن به مصائب و مشکلات امت اسلامی و دغدغهمندی زیاد
ایشان در این حوزه و تلاش در حد وسع جهت بهکارگیری همه فرصتها و امکانات
به منظور تحقق اقدام و آرمان، ناشی از همین نگاه بوده است. برای نمونه و
باز به گفته خود شهید، تلاش کردند در زمان مسئولیت در جهاد دانشگاهی با هم
افزاییهایی که قادر به انجام آن شدند، نگاه به پهنهای وسیعتر از جمله
جبهه مقاومت را تقویت کنند.
پیشبرد اهداف اسلامی و قرآنی و نقش شهید تقوی در این راستامدیرگروه
برنامهریزی راهبردی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: مهمترین هدف در عرصه
فرهنگ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیشبرد اهداف اسلامی و قرآنی است. اسلام
و قرآن مهمترین ارکان انقلاب بودند و اساسا انقلاب ما به فرموده امام
خمینی(ره) برای اسلام بود و همین خود، تعیینکننده شاخص برای انقلابیگری
است که امروز موضوع محافل فرهنگی، سیاسی و نخبگانی است. این کلان هدف،
مستلزم التزام به مولفههایی است که از جمله اهم آن داشتن اخلاص و صداقت،
توکل الهی، مسئول وغیرتمند بودن، صبر و پایداری، عالم و عامل بودن،
زمانسنجی و توجه به اولویتها، ملاطفت و و انس با همراهان و اجتناب از
کینهورزی و مخاطب سنجی در فکر و عمل است.
وی ادامه داد: فیالجمله
مرحوم تقوی بر اساس مختصر آشنایی بنده، فردی بود که خود را وقف فعالیت و
اهداف قرآنی و اسلامی کرده بود در این معنا در هنگام مسئولیت در جهاد
دانشگاهی به اتفاق سایر همراهان، منشا اقدامات خوبی بودند و یادگارهایی را
به جا گذاشتند و شواهد حاکی از آن است که پیش و پس از آن هم به این عرصه
وفادار بودند. اگر دوران مسئولیت ایشان در جهاد را، به عنوان شاخص دوران
کاری ایشان در نظر بگیریم، شاهد ابتکارات خوبی هستیم که از آن جمله ارتباط
وثیق با بیوت مراجع عظام، حوزههای علمیه و نهادهای مرتبط فرهنگی و
دانشگاهی است.
مهرجردی افزود: در کنار هدف اصلی پیش گفته ایشان،
ویژگی مرکزی در شخص ایشان انقلابی بودن است، در این خصوص علیرغم همه
محدودیتهایی که در نهادهای فرهنگی است وی با روحیه انقلابی و به عبارتی
مدیریت جهادی توانست فعالیتهای مدنظر را سامان دهد و با پیگیریهای
مجدانه خود در زمینه نشر و ترویج معارف اسلامی و قرآنی موثر باشد.
خاطرهای از شهید تقوی؛ به حق ایشان متقی بودعضو
دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: در ابتدا لازم میدانم نکتهای را
بیان کنم، و آن اینکه در عرصههای سیاسی و اجتماعی سلایق مختلفی وجود دارد
و این سلایق نباید ملاک داوری در مورد دین و ایمان افراد باشد. این آدمها
هستند که خوب و بد هستند، نه اینکه گرایش سیاسی مشخص کند شخصی خوب و بد
است. به حق که در ارتباط نزدیکی که در سالیان اخیر با ایشان داشتم و یافتم
دو اصل و ستون مهم در فکر و عمل او برجسته بود، یکی ولایتمداری و دوم
حقمداری و تقوای الهی. به حق ایشان متقی بود، در ظاهر و باطن یکی بود، اگر
انسانی در جایگاهی از قدرت بود و تقوا پیشه کرد مهم است. رعایت حق، نفی
باطل و دفاع از هم نوع از تبعات تقوی است که لازمهاش ایمان است. مصادیق
خالصانه دغدغه ایشان به این مهمات در ذهنم یاد و خاطر او را ماندگار و
الگوپذیر ساخته است. اعتقاد قوی و مقید بودن به آداب اسلامی، انجام به موقع
فرایض از جمله نماز اول وقت، قرائت قرآن در ساعات مختلف روز و دائمالوضو
بودن از دیگر ویژگیهای بارز ایشان بود.
وی در بیان خاطرهای از این
شهید جهادگر، ادامه داد: در خصوص بیان خاطره و اشاره به موضوعی که برای
مخاطب فرهنگی علمی جالب باشد لازم میدانم به مشورتجویی او اشاره کنم.
فیالمثل در انتخاب عنوان رساله حوزوی خویش، یادم میآید خیلی با هم بحث
کردیم و نهایت توجه به نظرات را داشت و حتی در گوشهای از دفتر آن را ثبت
میکرد . نکته دیگر که در قالب خاطره قابل اشاره است، با توجه به تحولات
حوزه پیرامونی انقلاب اسلامی، تاکید و اصرار ایشان به حضور در صحنه نبرد و
حفظ جبهه مقاومت به عنوان راهبردیترین جبهه هویتی است، به گونهای که در
یک هفته آخر عمر ایشان شاهدا و به گفته اطرافیان، این اصرار به قدر زیادی
برجسته است که برگرفته از روحیه ولایتپذیری، جهادی و بصیرت عملی ایشان است
که سعی داشت در همان حد خود ادای دین نماید. در ختام سخن ضمن عرض تسلیت
فقدان این عزیز، با اقرار به اینکه بالاترین آرزوی سیدمهدی تقوی، شهادت و
دایم بر روی زبانش طلب ممات توام با شهادت از خداوند بود، سعادت و شایستگی
یافتن این مقام را باید تهنیت گفت که با لبی تشنه همچون شهدای دشت کربلا به
خیل همرزمان شهیدش پیوست. امید که این پیوند، نصیب همه آرزومندان این صراط
گردد.