کد خبر: 3620199
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
میرعرب تصریح کرد:

آرامش حاصل از امنیت؛ زمینه‌ساز ارتقای فردی و اجتماعی

گروه جامعه: عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم امنیت را از دو بعد فردی و اجتماعی برخوردار دانست و گفت: در هر دو مورد فرد می‌تواند با آرامش حاصل از امنیت حاکم برای ارتقای خود و جامعه تلاش کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله میرعرب، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در تبیین امنیت از دیدگاه قرآن کریم گفت: مباحث اجتماعی همواره مد نظر کلام الله مجید بوده است، به نحوی که علامه طباطبایی معتقد هستند دستورات و معارف اسلامی در موارد فردی نیز رنگ اجتماعی دارد.

وی امنیت و ایمان را از ریشه امن دانست و گفت: امنیت را می‌توان به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم کرد به نحوی که امنیت بیرونی مربوط به شهر، جامعه، خانه، محیط خانوادگی، کار و ... و امنیت درونی حالات روحی و روانی انسان را شامل می‌شود و انسان در صورت داشتن امنیت درونی دارای آرامش و احساس رضایت می‌شود و دچار بحران روحی و فکری نبوده و دلی آرام دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم ذهن آشوب زده و دارای تعارض که از بی‌ایمانی نشئت می‌گیرد را سبب ایجاد بیماری درون افراد برشمرد و تصریح کرد: حتی بسیاری از بیماری‌های جسمی از روح ناآرام منبعث می‌شود ولی ایمان همان طور که در قرآن کریم نیز آمده است سبب آرامش روح و روان می‌شود.

وی سند این سخن را آیه 28 سوره مبارکه «رعد» که می‌فرماید: « الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ همان كسانى كه ايمان آورده‌‌اند و دل‌هايشان به ياد خدا آرام مى‏‌گيرد، آگاه باش كه با ياد خدا دل‌ها آرامش مى‏‌يابد» برشمرد و عنوان کرد: داشتن اعتقادات راسخ، ذهن و فطرت را آرام می‌کند و فرد می‌تواند با فرصت تعقلی که برای خود ایجاد می‌کند از فرصت‌های خود به بهترین نحو استفاده کند و شادابی داشته باشد؛ در صورتی که تضاد درونی زندگی را از انسان سلب می‌کند و به بیماری‌های روحی و روانی می‌انجامد.

حجت‌الاسلام میرعرب با اشاره به آیه 18 سوره مبارکه سبأ که می‌فرماید: «وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ الْقُرَى الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا قُرًى ظَاهِرَةً وَقَدَّرْنَا فِيهَا السَّيْرَ سِيرُوا فِيهَا لَيَالِيَ وَأَيَّامًا آمِنِينَ؛ و ميان آنان و ميان آبادانی‌هايى كه در آن‌ها بركت نهاده بوديم شهرهاى متصل به هم قرار داده بوديم و در ميان آنها مسافت را به اندازه مقرر داشته بوديم در اين (راه‌ها) شبان و روزان آسوده ‏خاطر بگرديد» اظهار کرد: در آثار امنیت می‌توان از گردشگری آزاد نام برد.

وی رشد علمی را از پیامدهای امنیت در یک کشور خواند و گفت: وقتی در کشور امنیت برقرار باشد افراد از آرامش روحی و روانی برخوردار هستند و با فراغ خاطر برای رشد خود و جامعه تلاش می‌کنند. جامعه متعالی و پیشرفته که بتواند بر دشمنان اسلام نیز تسلط داشته باشد همواره از تأکیدات قرآنی به شمار می‌رود.

این عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم به آیه شش سوره مبارکه توبه که می‌فرماید: «وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْلَمُونَ؛ و اگر يكى از مشركان از تو پناه خواست، پناهش ده تا كلام خدا را بشنود سپس او را به مكان امنش برسان چرا كه آنان قومى نادانند» نیز اشاره کرد و گفت: اگر کشوری امن و ایمن شناخته شود رفت و آمد به آن نیز بیشتر می‌شود و زمینه‌های تبادل علم بین کشورها گسترش می‌یابد؛ در این انتقال تجربیات می‌توان به معرفی دین مبین اسلام و آموزه‌های والای آن نیز پرداخت.

حجت‌الاسلام میرعرب با تأکید بر اینکه رونق کشاورزی، باغداری، بازرگانی و تجارت و .. همگی در گرو وجود امنیت است گفت: حضرت ابراهیم(ع) برای مکه دعا می‌کند که خداوند این سرزمین را امن قرار دهد چرا که رزق و روزی به همراه دارد.

وی وجود امنیت را سبب خداگرا شدن افراد خواند و تصریح کرد: در شرایط امن و ایمن افراد فرصت تفکر و تعقل بیشتری دارند و می‌توانند رو به دعا و مناجات بیاورند؛ به طور مثال اگر افراد تصور کنند که مصلی تهران در شب‌های احیا امن نیست شاهد خالی شدن صحنه از حضور افراد خواهیم بود بنابراین می‌توان گفت امنیت بر تمام سطوح زندگی افراد تأثیر دارد.
captcha