جنگ نرم؛ دستورکار ترامپ علیه ایران/ عربستان در بند تفکرات واهی است
کد خبر: 3622653
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
منصوری آرانی عنوان کرد:

جنگ نرم؛ دستورکار ترامپ علیه ایران/ عربستان در بند تفکرات واهی است

گروه سیاسی: عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: یکی از اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران توانست پس از توافق هسته‌ای آن‌را انجام بدهد شکاف میان آمریکا و اتحادیه اروپا بود؛ در همین راستا ترامپ همانند رؤسای جمهور سابق آمریکا از جنگ نرم و تبلیغات روانی علیه ایران به عنوان ابزاری برای منزوی ساختن و عقب راندن ایران از مواضع منطقه‌ای خود استفاده خواهد کرد.

عباسعلی منصوری آرانی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد وضع تحریم‌های جدید آمریکا در قبال ایران گفت: یکی از اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران توانست پس از توافق هسته‌ای آن‌را انجام بدهد شکاف میان آمریکا و اتحادیه اروپا بود؛ آمریکا، صهیونیست‌ها و غربی‌ها سعی داشتند با ایجاد جنگ روانی، ایران را کشور هنجارشکن جلوه دهند در صورتی‌که کشورمان کاملاً در مسیر هنجارهای بین‌المللی حرکت می‌کند؛ رژیم صهیونیستی و آمریکا به دلیل در دست داشتن رسانه‌ها و آژانس‌ها تبلیغاتی قوی توانسته بودند این مسئله را در افکار عمومی جهان جای بیاندازند.

برجام؛ شکاف میان آمریکا و اروپا

وی افزود: قضیه برجام و توافقی که شکل گرفت، یک فاصله‌ای بین آمریکا و اروپا به وجود آورد؛ امروز که مشاهده می‌کنیم آمریکا به دنبال نقض این توافق و اعمال تحریم‌های جدیدتر علیه جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، اتحادیه اروپا همراهی نمی‌کند زیرا همراهی با تحریم‌ها جدید را باعث به خطر افتادن حیثیت خود در جهان می‌داند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: برجام باعث شده است تا آمریکا بیش از گذشته منزوی شود و نتواند کشورها دیگر شورای امنیت را با خود همراه سازد؛ کشورها عضو شورای امنیت و سازمان ملل متحد قبول دارند که برجام یک توافق همه‌جانبه و بین‌المللی است، بنابراین همه‌ کشورها ملزم به اجرای آن هستند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آمریکا به واسطه‌ اقداماتی که در روزها و ماه‎‌های اخیر علیه ایران و برجام انجام داده است، به عنوان یک کشور ناقض قراردادها و توافق‌های ‌بین‌المللی مطرح شده است؛ جمهوری اسلامی ایران کاملاً از این حق برخوردار است که بتواند در صورت عدم پایبندی آمریکا به برجام، اقدامات متقابل در راستای منافع خود انجام دهد.

وی در مورد وضع تحریم‌های جدید کنگره و خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: هرچند ترامپ و کنگره آمریکا همچنان بر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران اصرار می‌ورزند که البته با توافق هسته‌ای در تضاد است اما قطعاً ترامپ و مشاورانش از برجام خارج نخواهند شد بلکه با وضع تحریم‌ها جدید و منزوی ساختن ایران به دنبال تضعیف برجام هستند؛ ترامپ همانند رؤسای جمهور سابق آمریکا از جنگ نرم و تبلیغات روانی علیه ایران به عنوان ابزاری برای منزوی ساختن و عقب راندن کشورمان از مواضع منطقه‌ای خود استفاده خواهد کرد.

آل سعود؛ مخالفت با برجام به دلیل تفکرات واهی عربستان

آرانی در خصوص همراهی عربستان با تحریم‌های آمریکا افزود: در مسیر توافق هسته‌ای سعودی‌ها گام‌هاب مخربی را بر می‌داشتند؛ سعودالفیصل، وزیر خارجه وقت سعودی‌ها طی ملاقات‌ها مکرری که با وزیر خارجه وقت آمریکا، جان کری داشت، تلاش کرد تا توافق هسته‌ای میان ایران با اعضای شورای امنیت به سرانجام نرسد.

وی ادامه داد: دشمنی آل سعود با جمهوری اسلامی ایران یک موضوع جدید نمی‌باشد؛ سعودی‌ها به دلیل تفکرات واهی که نسبت به ایران دارند، باعث شده است تا در یک رقابت غیرمعقول منطقه‌ای با ایران قرار بگیرند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد تأثیر برجام بر موضع منطقه‌ای کشورمان گفت: برجام باعث شده است تا موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال دشمنان جهانی و منطقه‌ای‌اش تقویت بشود؛ دشمنان کشورمان در منطقه و جهان تقویت جمهوری اسلامی ایران را به معنی تضعیف خودشان تلقی می‌کنند.

وی تصریح کرد: سعودی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که اقدامات این کشور در راستای تقویت جهان اسلام و متعلق به تمامی کشورهای اسلامی می‌باشد ولی انجام رفتارهای خارج از عرف بین‌المللی این کشور عکس آن را ثابت کرده است.

آرانی به عواقب خروج آمریکا از برجام برای این کشور پرداخت و افزود: اگر ترامپ و در کل، سیاست‌مداران آمریکایی از برجام خارج بشوند و نقشه تحریم‌ها جدید را علیه ایران ترسیم بکنند، خودشان را منزوی کرده‌اند و حیثیت جهانی این کشور خدشه‌دار خواهد شد.

captcha