مرکز جهانی گوهرشاد شکل می‌گیرد
کد خبر: 3624633
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳

مرکز جهانی گوهرشاد شکل می‌گیرد

گروه جامعه: دبیر دومین جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به اینکه مراسم روز سه‌شنبه دهم مردادماه در تالار مقدس آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، گفت: در آینده مرکز جهانی گوهرشاد با محوریت نیکوکاری شکل خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری دومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد، پیش از ظهر امروز با حضور علی سروری‌مجد، دبیر دومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد و محمود واعظی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو شورای برنامه‌ریزی جایزه جهانی گوهرشاد، در سالن اجتماعات باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد.

سروری‌مجد، با اشاره به برگزاری دومین دوره جهانی جایزه جهانی گوهرشاد اظهار کرد: آستان قدس رضوی در راستای اجرای بند چهار منشور هفت‌گانه آستان قدس رضوی مبنی بر ترویج معارف قرآن و مکتب اهل بیت(ع)، از سال گذشته دومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد را در دهه کرامت برگزار می‌کند.

وی افزود: جایزه جهانی گوهرشاد به بانوان فرهیخته، نیکوکار تعلق می‌یابد که دو عنصر فرهیختگی و سرآمدی در آنها نهفته است و بانوانی است که نیکوکاری‌شان جزء هفت محوری بوده که در شورای سیاست‌گذاری جایزه گوهرشاد تعریف شده است.

دبیر دومین جایزه جهانی گوهرشاد تصریح کرد: ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، اقدامات قابل توجه و در خورتحسین و شایسته در عرصه آموزشی، علمی، پژوهشی، تلاش در عرصه فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، وقف و امورخیریه، امورعمرانی (مدرسه‌سازی، بیمارستان‌سازی، پل‌سازی)، امور پزشکی، مدیریت و کارآفرینی از جمله محورهای مصوب در شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی گوهرشاد است.

وی بیان کرد: براساس مصوبات شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی گوهرشاد، هشت بانو(چهار بانوی داخلی، چهار بانوی خارجی) جایزه را دریافت خواهند کرد.

سروری اظهار کرد: بانوان نیکوکار براساس رزومه‌ای که از سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف دریافت کرده‌ایم و بخشی دیگر مربوط به ثبت اشخاص حقیقی و حقوقی از نیکوکارانی است که می‌شناسند. بر این اساس 60 گزینه داخلی و 60 گزینه خارجی به همراه رزومه‌های‌شان جمع‌آوری شد که در مرحله اول 20 نیکوکار چینش و در جلسات کمیته انتخاب بحث و بررسی شد و در نهایت هشت بانوی برگزیده طی 9 جلسه انتخاب شد.

وی یادآور شد: برگزیدگان توسط 17 داور داخلی و خارجی داوری شدند و سعی کردیم که در انتخاب‌های‌مان تنوع جغرافیایی بوده و مربوط به کشور خاصی نباشد.

دبیر دومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد تصریح کرد: جایزه جهانی گوهرشاد؛ اقدام نمادینی برای تجلیل از نیکوکاران و ترویج فرهنگ نیکوکاری است. همچنین بانو گوهرشاد فرهیخته، ادب‌دوست، هنرپرور از اهل سنت بودند به همین دلیل جایزه گوهرشاد تنها متعلق به شیعه نیست بلکه همه ادیان و مذاهب هم می‌توانند این جایزه را دریافت کنند.

وی افزود: جایزه جهانی گوهرشاد با الهام از معارف قرآن و اهل بیت و مکتب وحی می‌تواند اقدام بزرگ و تأثیرگذاری در طول تاریخ باشد.

سروری اظهار کرد: مراسم جایزه جهانی گوهرشاد روز سه‌شنبه دهم مردادماه در تالار مقدس آستان قدس رضوی در حرم رضوی برگزار خواهد شد. همچنین برگزیدگان خارجی از کشورهای نیجریه، عراق، روسیه و کویت است.

وی با اشاره به توضیحاتی از برگزیدگان سطح ملی گفت: نیکوکاران برگزیده سطح ملی خانمی است که سال‌ها با جانباز 100 درصد زندگی می‌کند و پس از جانبازی فرد، با او ازدواج می‌کند و در این مدت کارهای ارزشمندی انجام داده است. مورد دیگر نیکوکار برگزیده‌ای که 250 مدرسه در مناطق محروم ساخته است. همچنین 400 خیررا مدیریت می‌کند و 40 پزشک نیکوکار با خانم نیکوکار همکاری می‌کنند. همچنین چهارهزاردانشجو و دانش‌آموز بورسیه خانم بودند و فارغ‌التحصیل شدند و هم‌اکنون یک هزار و دویست دانش‌آموز و دانشجو بورسیه این خانم نیکوکار هستند.

دبیردومین جایزه جهانی گوهرشاد تصریح کرد: در آینده مرکز جهانی گوهرشاد با محوریت نیکوکاری شکل خواهد گرفت. همچنین از برگزیدگان انتظارداریم تا مطالب و خاطرات خود را در منطقه سکوت به ثبت برسانند و برای‌مان ارسال کنند. همچنین برای جانشین‌پروری هم تلاش کنند. هم‌اکنون سایت گوهرشاد به سه زبان انگلیسی، فارسی، عربی فعال است و در در آینده دو زبان اردو و روسیه به آن افزوده خواهد شد.

جایزه گوهرشاد تقدیر از بانوان متخصص، نخبه و نیکوکار است

در ادامه محمود واعظی، عضو شورای برنامه‌ریزی جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به جهانی بودن این جایزه گفت: در دنیا جوایز مختلفی را شاهد هستیم اما جای جایزه جهانی گوهرشاد بسیار خالی بود چراکه نیکوکاران متخصص و خبره‌ای هستند که تخصص‌شان را به رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند.

وی افزود: جایزه جهانی گوهرشاد تقدیر از بانوان نخبه، نیکوکار و متخصص است. همچنین گوهر فیروزه‌ای رنگ به نام بانوی گوهرشاد ثبت شده و سال‌های سال زیبایی مجموعه حرم را مدیریت می‌کند و در مجموع حرم قرار گرفته است.

واعظی اظهار کرد: در میان نیکوکاران، فردی بود که یک هزار و 500 عمل جراحی را به صورت رایگان انجام داده بود. همچنین در این دوره چهار بانوی ایرانی در سطح ملی و چهار بانوی خارجی در سطح بین‌الملل از کشورهای عراق، نیجریه، روسیه و عراق تقدیر خواهند شد.

وی بیان کرد: برگزیده کشور روسیه، نیکوکاری است که در عرصه آرامش‌بخشی، صلح جهانی، آموزش و پژوهش در سطح جهانی فعال بوده است. همچنین خانواده‌های قرآنی را تحت پوشش قرار می‌دهد و مراکز و خیریه‌هایی را در جامعه مسلمان ایجاد کرده است. برگزیده کشور عراق نیکوکاری است که سال‌ها در حمایت از بانوان و ایتام بوده و به سازماندهی زنان در جامعه عراق پیشرو بوده است.

واعظی اظهار کرد: برگزیده جایزه از کشور کویت نیکوکاری است که بازارچه‌های خیریه بسیاری را برای جامعه اسلامی راه‌اندازی کرده است. همچنین کمک‌های نقدی بسیاری برای ساخت مدارس و کودکستان از درآمدهای شخصی داشته است. نیکوکاربرگزیده از کشور نیجریه در بصیرت‌افزایی، تجمع و شکل‌بخشی جامعه اسلامی نیجریه فعالیت ویژه‌ای داشته است. انجمن‌های متعددی را تأسیس کرده و به عنوان مادر برای جامعه بانوان نیجریه کارهای ارزشمندی را انجام داده است.

captcha