مغناطیس رضوی ظرفیتی برجسته در حوزه فرهنگی کشور است
کد خبر: 3625402
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
تولیت مدرسه علمیه امام حسین بابل:

مغناطیس رضوی ظرفیتی برجسته در حوزه فرهنگی کشور است

گروه معارف: تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) بابل با بیان ظرفیت بزرگ حرم رضوی در حوزه فرهنگی کشور، گفت: جامعه ایرانی تحت تاثیر شگرف و عمیق امام رضا(ع) و امامزادگان است و باید از این ظرفیت بیشتر و بهتر در حوزه فرهنگی بهره‌برداری شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران به نقل از رسا حجت الاسلام حسین تقی پور، تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) بابل  با بیان تاثیر فرهنگی امامزادگان در ترویج و تبیین فرهنگ اهل بیت(ع) در کشور، گفت: هر جامعه ای در سیر تاریخی خود همواره تحت تاثیر شخصیت‌های مهم دینی و مذهبی قرار داشته است و این تاثیر در کشور ما بعد از ورود ائمه اطهار(ع) و فرزندانشان نقشی برجسته و منحصر به فرد است.

وی افزود: امام زادگان به دلیل ویژگی های خاص جامعه ایرانی و زمینه های فرهنگی بالا در این کشور، بعد از ورود به ایران در هر منطقه ای به نشر معارف دینی می پرداختند و جامعه پیرامون خود را تحت تاثیر قرار دادند و امروز هم شاهد یک حلقه معنوی و معرفتی پیرامون بقاع متبرکه امامزادگان در سطح کشور هستیم.

امام جمعه گتاب عبدالعظیم حسنی را یک نمونه برجسته از صدها امامزاده در کشور بیان کرد و اظهار داشت: عبدالعظیم حسنی به عنوان یکی از بزرگان و علمای سفره علمی معارف دینی از نسل امام دوم شیعیان بود که در منطقه ری و اطراف آن اثرات عمیق و بزرگی رابر جای گذاشت و مورد احترام و توجه امامان معصوم(ع) بود.

وی ادامه داد: امامزادگان به رغم این که مورد توجه مردم بودند از سوی حکام جور به دلیل کار وسیع و اثرات عمیق فرهنگی همواره مورد تحدید و تهدید قرار می گرفتند و بسیاری از آن ها به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

حجت الاسلام تقی پور ورود امام رضا(ع) را به ایران زمینه ورود تعداد بالایی از سادات و فرزندان امامان معصوم(ع) در کشور بیان کرد و گفت: فرهنگ و جامعه ایرانی امروز تحت تاثیر شگرف و عمیق امام رضا(ع) و امامزادگان است زیرا در بررسی مسیر ورود امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) به ایران تا مرو و قم می بینیم که به طور غالب تمام این مناطق پس از حضور این بزرگواران به مذهب تشیع گرویدند.

وی افزود: از هر بارگاهی از امامزادگان شعاع نور معنویت اهل بیت(ع) ساطع می باشد که باید از آن بهره برداری مناسب و بیشتری را انجام داد.

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به سوالی در خصوص این که راهکار شما در  تحقق استحکام فرهنگی و معنوی جامعه ایرانیان چیست، خاطرنشان کرد: دلیل عمده گلایه‌های شدید در حوزه فرهنگی در کشور، عدم هماهنگی قوه اجرایی با دستگاه های فرهنگی است که به طور مثال عدم اجرای درست و دقیق سند بالادستی استحکام بخش در مسائل فرهنگی از سوی دولت ها در کشور تا کنون آسیب های زیادی را به حوزه فرهنگی وارد آورده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه با تغییر دولت ها و ذائقه‌های سیاسی، مسائل فرهنگی در کشور در عرصه بگو مگو های سیاسی ذبح می شود و واقعا نمی دانیم این درد را در کجا باید فریاد کرد.

حجت الاسلام تقی پور به عدم اجرای برخی از سندهای بالادستی و مهم فرهنگی در کشور از سوی دولت ها اشاره کرد و اظهار داشت: سند مهم قانون جامع عفاف و حجاب، عدم اجرای قانون شورای امر به معروف و نهی از منکر دو سند مهمی است که سال ها به رغم تصویب از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در طول مسیر اجرا در دولت های گوناگون به گوشه ای نهاده شده و در پستوهای منازعات سیاسی خاک می خورد.

تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) بابل یکی از آفت‌ها در حوزه نقد فرهنگی در کشور را زدن برچسب سیاسی و جناحی بیان و خاطرنشان کرد: اگر امام جمعه و یا هر عنصر تاصیرگذار فرهنگی در کشور از روی دلسوزی در حوزه فرهنگی حرفی بزند، با چوب جناحی بودن و داشتن اغراض سیاسی چنان مورد هجمه قرار می گیرد که انگیزه ای برای دفاع از فرهنگ دینی و ملی برای دیگران باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: در کشور با تنگناهای مختلف در حوزه فرهنگی مواجه هستیم و به دلیل عدم توجه درست به آسیب‌های فرهنگی، هر از چند گاه آژیر خطر به صدا در می آید و جامعه را ملتهب می‌کند اما بعد از مدتی به کلی مورد فراموشی جامعه قرار می گیرد و کسی برای رفع این آسیب ها و جلوگیری از تکرار این صحنه ها قدم بر نمی دارد.

حجت الاسلام تقی پور با بیان این مطلب که متاسفانه بیشترین دغدغه مسئولان در کشور به جای توجه به مسائل فرهنگی و اولویت دادن به آن صرف مسائل سیاسی شده است، گفت: مقام معظم رهبری در بیانی در خصوص بهره گیری از جایگاه امامزادگان و بقاع متبرکه از آن ها به عنوان قطب فرهنگی در هر منطقه یاد کردند و انصافا اگر ظرفیت مردمی با محوریت امامزادگان بهره درست گرفته شود، بسیاری از آسیب ها حل خواهد شد.

وی یکی دیگر از آسیب‌های فرهنگی را برجسته کردن نماد دینی و اسلامی در مقابل نمادهای ایرانی و بالعکس دانست و تصریح کرد: در عرصه فرهنگی برخی از افراد تاثیرگذار و نخبگان فرهنگی چنان اسلامیت را پررنگ می کنند که هر گونه افتخار به ایرانی بودن و تمدن هفت هزار ساله ایرانی را ننگ و عار می‌دانند و در مقابل نیز برخی چنان مساله نمادهای ایرانی و ملی مانند پارسه و پاسارگارد را به رخ می کشند که هر گونه نمادهای مذهبی و دینی را زیر سوال می برند.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر دقت در نگاه مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی، اظهار کرد: نگاه مقام معظم رهبری به حوزه فرهنگ، یک نگاه ایرانی اسلامی است که هم در بردارنده پیشینه و قدمت فرهنگ هفت هزار ساله ایرانی و هم افتخار به دیانت و فرهنگ اهل بیت(ع) است و از این رو ایشان سند ایرانی اسلامی پیشرفت را برای جامعه نخبگان کشور تجویز فرمودند.

وی افزود: نماد معماری حرم رضوی، حرم حضرت معصومه(ع) و بقاع متبرکه در سراسر کشور دارای معماری ایرانی اسلامی در خور توجه و جلوه ای از تمدن ایرانی توام با عشق مردم این دیار به محضر اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام تقی پور بهره‌گیری از ظرفیت فرهنگی حرم رضوی را مورد توجه قرار داد و گفت: مغناطیس حرم رضوی امروز دل های زیادی را از سراسر جهان به سمت مشهد جذب می کند و در بایگانی این حرم مملو از افراد غیر مسلمانی است که تنها با شعاع نورانی امام رضا(ع) دل در گرو دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بستند.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت امام رضا(ع) به خاطر جذبه های استثنایی و خاص معنوی آن برای ترویج معارف دینی بهره بگیریم و در این راستا باید حریم این شهر مقدس همچنان حفظ بماند.

تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) بابل احیای موقوفات رضوی و بهره گیری در عرصه فرهنگی را برای خدمت به جامعه دینی مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: اجتماع ده میلیونی در شهر مشهد در هنگام تحویل سال یک ظرفیت استثنایی و بی نظیر در سطح دنیا است که بدون دعوت و بر اساس دلدادگی مردم از سراسر جهان گرد حرم امام رضا(ع) اجتماع می کنند و باید برنامه ریزی مناسب تر در این حوزه صورت بگیرد.

وی افزود: خوشبختانه غفلت در بهره گیری از ظرفیت فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) در قم بسیار کمتر است و امروز حرم این بانوی بزرگوار مامن و پناهگاه کسب معارف اهل بیت(ع) و مرکز نشر فرهنگ دینی در سراسر دنیا است.
captcha