دهه کرامت، بازنشر و بازنمایی فرهنگ رضوی است
کد خبر: 3625591
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
صالحی‌امیری:

دهه کرامت، بازنشر و بازنمایی فرهنگ رضوی است

گروه ادب: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی عنوان کرد: دهه کرامت بازنشر و بازنمایی فرهنگ رضوی یعنی سرسپردن به کرامت اخلاقی و معنوی و دوری از پلشتی و زشتی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به برگزاری 2500 برنامه در 77 کشور عنوان کرد: انگیزه‌ای که در این جشنواره دنبال می‌کنیم آن است که با صدای بلند بگوییم راه رفع مشکلات و چالش‌های امروز جامعه بازگشت به فرهنگ رضوی است.

دهه کرامت، بازنشر و بازنمایی فرهنگ رضوی است

وی با بیان این مطلب افزود: مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شخصیتی متعهد و فرهنگی دارد که منشأ تحولات نهاد کتابخانه‌ها و ایجاد هویتی نوین در دوره جدید مدیریت شده است.

صالحی‌امیری با اشاره به تکریم دهه کرامت اظهار کرد: نیازمند احیای مفهوم کرامت و کریمان هستیم. مفهوم کریم از القاب الهی است که می‌توان آن را با استعانت از قرآن کریم در جامعه متجلی کرد. قرآن کریم این مفهوم را به زیبایی تبیین کرده است. کرامت باید در عینیت جامعه تجلی پیدا کند. در بیان اینکه کریمان چه کسانی هستند باید گفت کسی که در نهضت سوادآموزی به دیگران آموزش می‌دهد، کسی که در مسجد به اشاعه فرهنگ رضوی، علوی و نبوی می‌پردازد، آن کسی که در نهاد کتابخانه‌ها تلاش می‌کند که فرهنگ اهل بیت(ع) را توسعه دهد، شخصی که اهدای عضو انجام می‌دهد و شهید دفاع مقدس و شهدای دفاع از حریم اهل بیت(ع)، همگی عمل کریمانه انجام می‌دهند.

وی در ادامه سخنانش گفت: مفهوم کریم و کرامت باید به عمل اجتماعی در جامعه تبدیل شود. این موضوع یک ضرورت است که باید برای تجلی آن در حوزه فرهنگ همت کنیم. دهه کرامت بازنشر و بازنمایی کرامت در جامعه است و مفهوم فراتر آن این است که از ارزش والا و مقدس حضرت ثامن‌الحجج(ع) در جامعه برخوردار هستیم که همه ایرانیان، مسلمانان و انسان‌های آزاده می‌توانند از این نور، روشنایی بگیرند و در سایه آن از زشتی و پلشتی فاصله داشته باشند. شخصی که در این شعاع جای بگیرد در جوار رحمت رضوی، دارای اخلاق کریمه شده، زبانی پاک و قلبی پرنشاط و با معرفت خواهد داشت و به دنبال حل مسائل جامعه خواهد بود.

دهه کرامت، بازنشر و بازنمایی فرهنگ رضوی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دهه کرامت بازگشت به فرهنگ رضوی، یعنی کرامت اخلاقی و انسانی و دوری از پلشتی و نیرنگ است. در این راستا احیای گفتمان رضوی، یعنی احیای اخلاق در جامعه. جامعه‌ای که با بداخلاقی همراه باشد از فرهنگ رضوی فاصله دارد. امروز از نعمت حضرت ثامن‌الحجج(ع) در کشورمان برخوردار هستیم. اینکه جامعه با وجود داشتن چنین گوهری دچار چالش و مشکل است، جای تاسف دارد.

صالحی‌امیری عنوان کرد: اگر میان جامعه با فرهنگ رضوی، امامزادگان، مسجد و منبر رابطه معرفتی ایجاد کنیم، جامعه زیبایی خواهیم داشت که زیست در آن آسان است. به عنوان متولی حوزه فرهنگ باید سبک زندگی رضوی را به اجرا درآوریم. داشتن سبک معاشرت، سخن گفتن و ... بر اساس سبک زندگی رضوی، به معنای برخورداری از زندگی در مدینه فاضله است که درک روشنی از آن نداریم. در اینجا با ید گفت، بازنمایی هویت اهل بیت در جامعه به درستی صورت نگرفته است.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه فرهنگ غرب نمی‌تواند ما را به مقصد برساند، گفت: تنها داروی شفابخش در این اوضاع بازگشت به فرهنگ اهل بیت است. باید زیست رضوی در جامعه احیا شود. همچنین باید به کودکان، جوانان، نوجوانان و افراد سالمند این پیام را انتقال دهیم که تنها راه رسیدن به قله فضیلت، اهل بیت(ع) هستند. در این راستا باید برای عبور از سرگشتگی، راه را به سوی خورشید وجود ثامن‌الحجج(ع) هموار کنیم.

دهه کرامت، بازنشر و بازنمایی فرهنگ رضوی است

وی با بیان اینکه کتاب بسترساز توسعه فرهنگ رضوی است ادامه داد: زبان جدید شعر، موسیقی، رمان، انیمیشن و قوی‌ترین آنها که همان کتاب است را می‌توان برای انتقال فضیلت به کار گرفت.

صالحی‌امیری با اشاره به اینکه تولید محتوا نیاز امروز ما در حوزه فضای مجازی است، اظهار کرد: نباید سیاست تقابل و تسلیم را در فضای مجازی داشته باشیم، بلکه باید در تولید مطالب ارزشمند به میزان انبوه در این فضا بکوشیم و این کار برعهده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه ملی و سازمان امور مساجد است.

وی همچنین با اشاره به دانایی به عنوان اکسیر نجات‌بخش جامعه، اظهار کرد: جامعه‌ای که در معرض جهل باشد، دچار حوادث می‌شود. باید جهت‌گیری گفت‌وگو که سیره امام رضا(ع) است را اشاعه دهیم. این موضوع باعث شناخت و آگاهی بیشتر شده و سبب می‌شود که افراد به سمت گفت‌وگوی معرفتی، دینی و اخلاقی هدایت شوند.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.

دهه کرامت، بازنشر و بازنمایی فرهنگ رضوی است

captcha