تلاش برای ایجاد شهری با معماری اسلامی-ایرانی/ نظارت بر تخلفات تا پایان دوره چهارم
کد خبر: 3626162
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
چمران:

تلاش برای ایجاد شهری با معماری اسلامی-ایرانی/ نظارت بر تخلفات تا پایان دوره چهارم

گروه جامعه: رئیس شورای شهر تهران ضمن بیان اینکه در دوره چهارم شورا مصوباتی را برای تحقق معماری ایرانی اسلامی داشتیم، از نحوه نظارت شورا بر تخلفات احتمالی شهرداری در پایان کار دوره سخن گفت و اظهار کرد: تمام اعضای شورا و شهردار موظف هستند تا آخرین لحظه مسئولیت خود را به درستی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، آخرین نشست خبری مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، امروز چهارشنبه 11 مردادماه برگزار شد. چمران در این نشست با تبریک دهه کرامت و ایام ولادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) افزود: روزها و هفته‌های پایانی شوراهای اسلامی دوره چهارم سراسر کشور است و در این بین شورای اسلامی شهر تهران جایگاه خاصی در کشور دارد و بر همه شوراهای کشور تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: دوره چهارم شورا از سال 92 آغاز به کار کرد و نخستین دوره‌ای بود که 31 عضو داشت و اعضای شورا از جناح های مختلف سیاسی بودند و تضادها و تناقض‌هایی هم داشتند و نتیجه انتخاب نخستین رئیس این دوره از شورا آقای مسجدجامعی بود و همچنین نخستین انتخاب شهردار این دوره هم آقای قالیباف بود که هنوز هم در سمت شهردار تهران فعالیت می‌کند و ان‌شاءالله تا پایان این دوره ادامه کار خواهد داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: همه تلاش شورای شهر در این دوره، حاکم شدن مسائل تخصصی و شهری بر تفکرات سیاسی بود؛ این در حالی بود که برخی طرح‌ها و لوایح حتی بیش از یک بار به صحن شورا می‌آمد و اشکالاتی به آن گرفته می‌شد و دوباره بازگشت پیدا می‌کرد تا باز با کار کارشناسی بیشتری بیاید و بررسی شود و این کار کارشناسی برای ما بسیار ارزشمند بود.

چمران ادامه داد: در این دوره شاهد بودیم که دوستانی از یک گروه طرحی را ارائه و گروه‌های دیگر حمایت می‌کردند که شاید دوستان خودشان از این طرح حمایت نمی‌کردند و این نشان می‌دهد که بر اساس تفکرات سیاسی و جناحی، تصمیم‌گیری نمی‌شد و نگاه‌ها تخصصی بود.
 
چمران در ادامه این نشست با بیان اینکه طی 4 سال گذشته 522 مصوبه عمومی در شورای اسلامی شهر تهران داشتیم که این مصوبات غیر از مصوبه باغات و نامگذاری بوده است، گفت: تاکنون در شورای شهر تهران 365 جلسه داشته‌ایم و تا پایان جلسات این دوره شورا هم  دو، سه جلسه بیشتر نداریم. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: هنوز دولت پایان دوره چهار را ابلاغ نکرده‌ است و شروع کار شورای جدید بعد از ابلاغ پایان کار، 10 روز بعد از چاپ در روزنامه رسمی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: شورای شهر در طول این 4 سال مجموعه مصوبات عمومی که داشت 522 مصوبه بود، البته این غیر از مصوبه باغات و نامگذاری است و از این 522 مصوبه بیشتر از 11 مصوبه دو فوریتی نبوده است و برخی از این دو فوریتی‌ها نیز نامگذاری بوده است.

چمران تصریح کرد: حدود 70 طرح و لایحه یک فوریتی نیز داشتیم و مابقی به صورت عادی بوده که در کمیسیون‌ها مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و بعد از آن به صحن شورا آمده و به تصویب رسید. همچنین حدود 558 رای در مورد باغات داشتیم و بر اساس قانون، آخرین نظری که باید درباره باغات داده شود نظر شورای شهر است که نظر خود را این خصوص اعلام کرده و 883 نامگذاری نیز تاکنون در این دوره انجام شد.

وی تصریح کرد: با تمام تلاشی که در این دوره داشتیم، توانستیم یک دوره 4 ساله را با کار کمیسیون‌های فرهنگی‌-اجتماعی، برنامه و بودجه، سلامت محیط زیست و خدمات شهری، حمل و نقل، کمیسیون عمران و کمیسیون معماری و شهرسازی به صورت مطلوب ادامه دهیم.

تلاش کردیم که معماری اصیل اسلامی-ایرانی بر شهر حاکم شود 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در این دوره تلاش کردیم که معماری اصیل اسلامی-ایرانی بر شهر حاکم شود و یک فرمول مناسب را برای آن مصوب کردیم. همچنین تصویب شد که المان‌هایی که در شهر به‌کار گرفته می‌شود بر اساس محتوای غربی و فراماسونری ایجاد نشود و پیگری کردیم که سیما و منظر شهری بر اساس معماری ایرانی اسلامی حاکم شود.

چمران در ادامه با بیان اینکه برای شورای پنجم آرزوی موفقیت می‌کنم، گفت: موفقیت شورای پنجم موفقیت شهر است و لذا در این راه تمامی تجربیات خودم را به صورت کامل در اختیار اعضای شورای جدید شهر خواهم گذاشت. همچنین امیدوارم شهردار خوبی هم انتخاب شود چراکه بعد از قالیباف شهردار شدن مشکل است.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود مسائل سیاسی به شورای شهر گفت: در تمام طول خدمتم به شورای شهر و شورای عالی استان‌ها تمام تلاشم این بود خط و خطوط سیاسی وارد این مسائل نشود و همیشه از این مسئله پرهیز می‌کردم.

رئیس شورای شهر تهران درخصوص اینکه آیا پشیمانی در خصوص مصوبه‌ای داشته‌اید، پاسخ داد: تاکنون پشیمانی در مصوبات شهری نداشتم و معتقدم اقدامات بسیار موثری در این شورا انجام شده است.

چمران در خصوص عملکرد شهرداری و شفافیت‌های مالی شهرداری تهران هم گفت: شفافیت‌های مالی ۱۲ سال شهرداری قالیباف را باید با ادوار گذشته مقایسه کرد و قطعا پس از ایشان شهردار شدن دشوار است. در دوره‌های گذشته در موارد مالی شاهد چک‌های وصول نشده بوده‌ایم اما امروز سیستم آنلاین در این رابطه داریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر انتخابات شهردار دوره‌های گذشته توسط شورای شهر، گفت: در زمان انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان شهردار اعضا با دقت نظر فراوان به بررسی برنامه‌ها پرداختند و همه متفق‌القول به این نتیجه رسیدند. بعد از این انتخاب دیداری با مقام معظم رهبری داشتند که ایشان در آن زمان فرمودند که رایحه خوش خدمت در شهر استشمام می‌شود و ‌مردم نیز در آن زمان به آرامش خاصی رسیدند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در خصوص نتیجه تذکراتی که در صحن شورا داده می‌شود، بیان کرد: تذکرات در صحن شورا اول به صورت کتبی ارائه می‌شد و رئیس شورا پس از مطالعه اجازه نطق شفاهی می‌داد. این تذکرات پس از مطرح شدن به صورت سیستماتیک پیگیری می‌شد و این‌گونه نبود که پس از مطرح شدن رها شود.

چمران در مورد میزان بدهی‌های شهرداری هم گفت: بدهی‌های شهرداری تا تاریخ ۳۱ مرداد ۹۵ حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان است و ارقام دیگری که گفته می‌شود مورد قبول بنده و همچنین شهرداری نیست. بدهی‌های دو سال آینده بدهی اکنون نیست و میزان بدهی‌های شهرداری کاملا مشخص است. اصرار ما این است که این بدهی‌ها پرداخت شود تا به میزان آن افزوده نشود.  

وی افزود: بخشی از بدهی به بانک‌ها مرتبط است که در پرداخت آن با عدم حمایت از سوی دولت‌ها مواجه شدیم. ما برای ساخت مترو از بانک‌ها وام گرفتیم که این کار نیز برای خدمت به مردم بوده است. اما کمترین حمایتی از سوی دولت در این رابطه به شهرداری شد و هنوز بسیاری از پول‌های هزینه شده شهرداری توسط دولت پرداخت نشده است.

‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پیشرفت‌های چشمگیری در زیباسازی و فرهنگ‌سازی شهر تهران انجا شده است که همه آن از برکت وجود آرمان‌های امام راحل (ره) در تصویب شورای شهر است. امروز تحول عظیمی در تهران رخ داده که البته در نقاطی ضعف‌های جدی نیز وجود دارد که شورای پنجم باید با توان بالا در این راستا تلاش کند.

چمران در خصوص نظرات نحوه نظارت شورای شهر بر احتمال رها کردن مسئولیت و تخلف در پایان مسئولیت‌های مدیریت شهری و مناطق، گفت: تمام اعضای شورا و همچنین شهردار موظف هستند تا آخرین لحظه مسئولیت خود را بدون هیچ دلسردی انجام دهند. ‌برای مبارزه با تخلفات شهرسازی ما نامه‌های سه امضایی جهت رسیدگی ارسال می‌کردیم اما اکنون سیستم رایانه‌ای به صورت آنلاین تخلفات را گزارش می‌کند.

captcha