«نصرت الله حسینی» و «علی لهراسبی» از نخبگان قرآنی دهه 60
کد خبر: 3626614
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
حسین سماواتی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد:

«نصرت الله حسینی» و «علی لهراسبی» از نخبگان قرآنی دهه 60

گروه جلسات و محافل: حسین سماواتی از مدرسان پیشکسوت قرآن است که از سال 1345 در مدارس و جلسات سنتی قرآن به تعلیم و تربیت قرآن‌آموزان پرداخته و تاکنون قاریان و حافظانی را به جامعه قرآنی معرفی کرده است که هم‌اکنون خود آن شاگردان، جلسه‌دار هستند.

حسین سماواتی، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان در حاشیه جلسه قرآن حسینیه خامس آل عبا(ع) واقع در خیابان امام خمینی(ره) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سال‌ها تلاش و کوشش در زمینه فعالیت‌های قرآنی گفت: در سال‌های 1362 تا 1365 در دبیرستان‌های منطقه 10 معلم و مدرس قرآن و امور تربیتی بودم. در دوره دبیرستان 4 تا 5 دانش‌آموز نخبه داشتیم که یکی از آنها نصرت الله(عارف) حسینی بود که در دبیرستان شهید بهشتی در خیابان نواب قدیم، در مسابقات قرآن حائز رتبه می‌شد. در دبیرستان شهید قدمی نیز، ملاحسین گلزاری و همچنین برادران لهراسبی که هم‌اکنون خواننده هستند، از نخبگان قرآنی بودند که بسیار زیبا تلاوت می‌کردند.  

این پیشکسوت قرآن کشورمان با اشاره به تشکیل هیئت اباصالح المهدی از سال 45 در منطقه غرب تهران گفت: این هیئت در ابتدا به صورت سیار در منازل اعضا، تشکیل می‌شد و با گذشت زمان و دور شدن مسیرها و ترافیک و... الان به صورت ثابت سه‌شنبه شب‌ها از ساعت 19 الی 22 در خیابان امام خمینی(ره)، بین خیابان اسکندری و خیابان کمالی برگزار می‌شود.

سماواتی در پاسخ به پرسش اینکه اصالتا اهل کدام شهر هستید و تلاوت قرآن را از کجا و در محضر کدام اساتید فرا گرفتید؟ با خواندن شعر «یارم همدانی و خودم هیچ ندانی/ یارب چه کند هیچ ندان با همدانی» گفت: در همدان متولد شده‌ام و در سنوات 1325 الی 1330 در همدان از محضر سه استاد حاج آقا مرتجی، حاج حسین آهکی در تجوید و همچنین در جلسه تفسیر آیت الله آخوند همدانی به فراگیری علوم قرآن کریم پرداختم.

«نصرت الله حسینی» و «علی لهراسبی» از نخبگان قرآنی دهه 60

این قاری و مدرس پیشکسوت با اشاره به سکونت در تهران از سال 1330 ادامه داد: با آمدن به تهران در سال 1330 با استاد مولایی آشنا شدم که در مسجد هدایت چهارراه استانبول، سه‌شنبه شب ها جلسه داشت و در جلسات ایشان به صورت مستمر شرکت کردم. مرحوم استاد مولایی، خیلی منظم و مودب بود و برخورد خوبی داشت. وقتی که قاری ای در جلسه تلاوت زیبایی انجام می‌داد، ایشان هنگام تشویق قاری می‌گفت «عینی» یعنی نور چشم منی. همچنین در جلسه سرهنگ بیگلری صاحب کتاب «سرالبیان» در مسجد المصطفی(ص) چهارراه حسن آباد، یکشنبه و سه شنبه شرکت می‌کردم.

شنبه//«نصرت الله حسینی» و «علی لهراسبی» از نخبگان قرآنی دهه 60

حسین سماواتی در پایان با اشاره به اینکه معلمی قرآن را از سال 1345 آغاز کرده است گفت: ابتدا جلسه قرآنی در محله خودمان با حضور کودکان تشکیل دادم و از سطوح ابتدایی، آنها را به بالاترین سطح تلاوت رساندم. پسر خودم، محمدمهدی سماواتی یکی از شاگردانم است که از اولین کسانی است که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به تلاوت پرداخت. 

captcha