بیمه، مشکل اصلی فعالان قرآنی/ 50 سال آتش به اختیار، از زمان طاغوت تا انقلاب اسلامی+عکس
کد خبر: 3626825
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
مجتبی وزیری عنوان کرد:

بیمه، مشکل اصلی فعالان قرآنی/ 50 سال آتش به اختیار، از زمان طاغوت تا انقلاب اسلامی+عکس

گروه جلسات و محافل: مؤسسه کانون آموزش قرآن تهران از سال ۱۳۴۷ فعالیت رسمی خود را در حوزه آموزش قرآن در مسجد حیدری تهران با حضور ۱۵۰ مخاطب آغاز کرد و امروز با پرورش بیش از ۳ هزار قرآن‌آموز به رسالت آموزشی خود درعرصه ایجاد فرهنگ قرآنی در ریشه‌های اجتماعی خانواده می‌پردازد. این موسسه در طول 50 سال آتش به اختیاری، صبح های جمعه جلسات مختلفی را برگزار می‌کند.

به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  جلسه آموزش قرآن محمد رضایی، قاری و مدرس قرآن کریم، صبح روز گذشته 13 مرداد ماه در کانون آموزش قرآن تهران واقع در خیابان وحدت اسلامی، روبروی بیمارستان رازی، کوچه زهره از ساعت 8 الی 10 صبح با حضور قرآن آموزان از سنین مختلف برگزار شد. از ساعت 10 الی 11 صبح نیز، کلاس آموزش احکام توسط مجتبی وزیری، مدیرعامل کانون قرآن برگزار گردید. محل برگزاری کلاس ها به سبک مکتبخانه های قدیم و حیاط با صفای این موسسه، در نوع خود مثال زدنی است.

بیمه، مشکل اصلی فعالان قرآنی/ 50 سال آتش به اختیار، از زمان طاغوت تا انقلاب اسلامی+عکس

رضایی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث، 5 سال است که بعد از ظهر های پنجشنبه و صبح های جمعه به تدریس روانخوانی و تجوید قرآن کریم در این کانون قرآن می‌پردازد.

مؤسسه کانون آموزش قرآن تهران از سال ۱۳۴۷ فعالیت رسمی خود را در حوزه آموزش قرآن در مسجد حیدری تهران با حضور ۱۵۰ مخاطب آغاز کرد و امروز با پرورش بیش از ۳ هزار قرآن‌آموز به رسالت آموزشی خود درعرصه ایجاد فرهنگ قرآنی در ریشه‌های اجتماعی خانواده می‌پردازد.

بیمه، مشکل اصلی فعالان قرآنی/ 50 سال آتش به اختیار، از زمان طاغوت تا انقلاب اسلامی+عکس
این مؤسسه که در خیابان وحدت اسلامی تهران واقع شده است، یکی از قدیمی‌ترین مؤسسات قرآنی کشور است که با سابقه طولانی فعالیت خود، پایداری و ماندگاری خود در عرصه آموزش قرآن، بزرگانی همچون حجت‌الاسلام حمید محمدی و حجت‌الاسلام پناهیان را به جامعه قرآنی تحویل داده است.

این موسسه 22 شهید در راه انقلاب اسلامی داده است که یکی از آنها محمد وزیری، برادر مجتبی وزیری، مدیرعامل کانون قران است. محمد وزیری، در این کانون، کارهای فنی از جمله تنظیم صوت و... را انجام عهده دار بوده است و فقط 7روز به جبهه رفت و در آن 7 روز به شهادت رسید.

در پایان این جلسه، به گفتگو با مجتبی وزیری، مدیرعامل موسسه کانون آموزش قرآن تهران نشستیم و درباره 40 سال جهاد فرهنگی آتش به اختیار با وی صحبت کردیم.

بیمه، مشکل اصلی فعالان قرآنی/ 50 سال آتش به اختیار، از زمان طاغوت تا انقلاب اسلامی+عکس

مجتبی وزیری، که متولد سال ۱۳۳۱ دارای مدرک کارشناسی الهیات و سطح ۴ حوزه است با اشاره به اینکه دروس حوزوی خود را نزد آیت‌الله مجتهدی گذرانده و تلاوت قرآن را محضر اسدالله خالدی در مسجد حیدری فراگرفته است، تصریح کرد: بنده از سال ۱۳۴۵ اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن با حضور بیش از ۳۰ نفر به‌صورت مستمر و سیار در منازل کردم و در سال ۱۳۴۷ در مسجد حیدری واقع در پل امیر بهادر با مشورت مهندس اسدالله خالدی که به تازگی از آلمان بازگشته بود و حجت‌الاسلام عدالتی، اساسنامه راه‌اندازی کانون آموزش قرآن را تصویب کردیم و کانون به‌صورت رسمی با مدیریت آقای خالدی از سال ۱۳۴۷ فعالیت خود را آغاز کرد و در ادامه راه، مدیریت این مرکز به بنده واگذار شد و آقای خالدی به‌عنوان مؤسس کانون فعالیت خود را ادامه دادند.

بیمه، مشکل اصلی فعالان قرآنی/ 50 سال آتش به اختیار، از زمان طاغوت تا انقلاب اسلامی+عکس

وی ادامه داد: کانون از سال ۴۷ تا ۶۰ به دلیل درگیری و مبارزه با رژیم در مساجد حیدری، حاج حسن، مسجد پنبه‌چی واقع در قلعه وزیر و المهدی(عج)، الاقصی به فعالیت پرداخت و سپس مکان مؤسسه با دعوت آیت‌الله ایروانی در سال ۶۰ به مهدیه تهران انتقال یافت و به‌مدت ۱۶ سال کانون در این مکان به فعالیت‌های خود ادامه داد تا اینکه با دعوت لولاچیان به ملک کاظم ترخانی نقل مکان کردیم و در حال حاضر نیز فعالیت خود را در این مکان انجام می‌دهیم، زیرا کاظم حاجی ترخانی مکان فعلی مؤسسه را وقف فعالیت‌های قرآنی این مؤسسه کردند..

وزیری با اشاره به اینکه بنده طی زمان فعالیتم در مؤسسه پنج‌بار توسط ساواک دستگیر شدم، اما نه‌ تنها فعالیت خود را متوقف نکردم، گفت: از سال ۶۳ نیز اقدام به انتشار نشریه‌ای با نام «پیام قرآنی» در مؤسسه کردم، که این نشریه در طول سال یکبار منتشر می‌شود و در سال جاری شماره سی‌ام این نشریه به چاپ رسیده است؛ لازم به ذکر است که شماره‌های اول این نشریه توسط بنده نوشته می‌شد و به سختی تایپ و پس از چاپ در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گرفت؛ انتشار این نشریه‌ها در سال‌های اول به سختی انجام می‌شد و مانند امروز نبود.

بیمه، مشکل اصلی فعالان قرآنی/ 50 سال آتش به اختیار، از زمان طاغوت تا انقلاب اسلامی+عکس

مجتبی وزیری در ادامه به دیدار با امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: 2نفر از قر‌آموزان مؤسسه در یکی از روزهای پنجشنبه تابستان سال ۵۹ بواسطه دکتر بروجردی و با دعوت حجت‌الاسلام توسلی در مدرسه فیضیه در محضر امام به اجرای برنامه پرداختند و سرودی با مضمون «سه بت شکن در تاریخ است/ ابراهیم خلیل‌الله، مؤسی کلیم‌الله، خمینی روح‌الله» را برای امام خواندند، خوب به خاطر دارم که پیش از اجرای سرود، اعلام کردند سریع‌تر بخوانید که امام(ره) در راه است و قبل از رسیدن امام تمام کنید، من به قرآن‌آموزان گفتم سرود‌های خود را اجرا کنید که نزدیک به ۲۰ دقیقه سرود خواندند که در همین حین امام‌(ره) وارد شد و حاج‌احمد خمینی نیز از سرود خواندن بچه‌ها بسیار لذت بردند، و بعد از سرود بچه‌ها دست امام را بوسیدند و بچه‌ها برنامه‌ خود را پایان دادند.

مدیرعامل موسسه کانون قرآن ادامه داد: این کانون در حال حاضر دارای ۹ شعبه در خانی‌آباد، جوادیه، جمهوری تهران و کرج و ۹ مدیریت مستقل است که فعالیت‌های تمامی این شعب تحت نظارت شعبه مرکزی اداره می‌شود و در حال حاضر نیز بیش از ۳ هزار نفر در دفتر مرکزی کانون و شعب آن مشغول فراگیری آموزه‌های قرآن هستند که از این تعداد ۸۴ نفر در مقطع پیش‌دبستانی قرار دارند.

وزیری که خود را از شاگردان اسدالله خالدی می‌داند، یادی از استاد خود کرد و عنوان کرد: اسد الله خالدی که در سال ۱۳۱۵ در تهران متولد شد، برای ادامه تحصیلات خود در سال ۱۳۳۶ به آلمان رفت، و در رشته طب به تحصیل پرداخت و پس از آن تغییر رشته داده و در رشته کشاورزی تحصیلات خود را ادامه داد. در آلمان تحت نظر آیت‌الله بهشتی، رئیس انجمن اسلامی دانشجویان در آلمان شد و در سال ۱۳۴۷ فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت. پس از پیرزوی انقلاب اسلامی، معاون وزیر کشاورزی دکتر شیبانی شد و در زمان جنگ تحمیلی، به عنوان نیروی بسیجی وارد جبهه شد و مفقودالاثر گردید.

بیمه، مشکل اصلی فعالان قرآنی/ 50 سال آتش به اختیار، از زمان طاغوت تا انقلاب اسلامی+عکس

مجتبی وزیری در پایان، درددلی با خبرنگار ایکنا کرد و گفت: در سال 1390 به واسطه حجت الاسلام حمید محمدی که معاون قرآنی وزیربود، با رئیس جمهور وقت، دیدار داشتیم و آنجا به ایشان گله کردم که ما زمان شاه هم کانون قرآن داشتیم ولی آن موقع از ساواک می‌ترسیدیم؛ اما الان از بیمه اجتماعی می‌ترسیم. گفت چرا؟ گفتم یک معلم قرآن می‌اوریم درس بدهد، بعد از چند جلسه به بیمه می‌رود و شکایت می‌نویسد و می‌گویند حق و حقوقش را بدهید. ما تا کنون چند نفر از معلمانمان  این کار را کرده اند، که حدود 60 میلیون جریمه دادیم. یکی از مشکلات بزرگی که هست، بیمه هست. بیمه فقط حرف خودش را قبول دارد. شما می‌گویی من قاتل نیستم، می‌گویند به من ربطی ندارد، اول اعدام می‌کنند بعد تازه بررسی می‌کنند که چه اتفاقی افتاده است.

مشکل دوم عدم هماهنگی مسئولین قرآنی است و موازی کاری در سازمان های قرآنی زیاد است. بنده که سالها مسئول امور قرآن راه آهن بودم، می‌دیدم که ما قرآن درس می‌دهیم، بسیج برای خودش قرآن درس می‌دهد، حراست هم برای خودش قرآن درس می‌دهد.


captcha