کد خبر: 3631709
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
تغییر در ساختار اجرایی «تئاتر فجر»؛ صواب‌ها و ناصواب‌ها/3

ساختار جشنواره تئاتر فجر فرمایشی شده است

گروه هنر: یک کارگردان تئاتر، بی‌ثباتی در ساختار اجرایی جشنواره «تئاتر فجر» را در آستانه سی‌وششمین دوره آن به صلاح هنرهای نمایشی کشور نداست و گفت: حذف و اضافات و اعمال سلایق در هر دوره از «تئاتر فجر» کارشناسی نشده است و به نظر می رسد تصمیم گیری‌ها فرمایشی است.

محمدرضا عطایی‌فر، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: واقعیت تلخ در مدیریت کلان هنرهای نمایشی کشور و حتی جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» به عنوان بزرگترین رویداد تئاتری کشور این است که پس از گذشت دهه‌ها همچنان این عرصه برپایه مدیریت سلیقه‌ای دوستان مسئول اداره می‌شود و هیچ قانون و آئین‌نامه مشخص و ضابطه‌مندی وجود ندارد.

وی ادامه داد: مشخصاً در مورد جشنواره «تئاتر فجر» باید به این نکته اشاره کنم که احساس می‌شود که هر دوره با تغییر دبیر و ساختار اجرایی جشنواره، نظام اجرایی جدیدی که مسئولیت این جشنواره را به دست می‌گیرد، بدون در نظر گرفتن  اقدامات صورت گرفته در دوره‌های پیشین همه‌چیز را از صفر شروع کرده و در نتیجه نه نسبت به کارهای مثبت صورت گرفته در جریان ادوار گذشته جشنواره توجهی دارند و نه کارهای نادرست جشنواره با این فرض که در روند آزمون و خطا امتحان خود را پس داده و لذا باید به کناری گذاشته شوند، رها می‌کنند.

عطایی‌فر تصریح کرد: با برگزاری سی و پنج دوره از این جشنواره که دیرزمانی است محبوبیت و اعتبار خود را بیشتر به خاطر همین مدیریت‌های سلیقه‌ای از دست داده است، تصور می‌شود که به چنان پختگی و قوام رسیده باشد که نیاز به پیروی از یک قانون و آئین‌نامه وضع شده مدون داشته باشد اما اینکه چرا اکنون شاهد چنین وضعیت مطلوبی نیستیم باید به جرئت گفت که تعمدی در کار است.

این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: با شناختی که از دبیر انتصابی سی و ششمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» دارم که از جمله چهره‌های محبوب و علمی و دانشگاهی در زمینه هنرهای نمایشی است لذا آنچه که از زبان ایشان در نشست خبری اخیر جشنواره مبنی بر حذف برخی از بخش‌های «تئاتر فجر» ایراد شده است را اعتقاد شخصی دبیر جشنواره نمی‌دانم و بلکه تصور می‌کنم دست‌هایی پشت پرده وجود دارند که عزم و اراده آنها بر به انزوا کشاندن تئاتر رقم خورده و در نتیجه براساس همین عقیده بر ستاد برگزاری جشنواره فشار وارد کرده‌اند.

وی افزود: متعجبم که چرا دبیرخانه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» بخش خیابانی و مسابقه نمایشنامه‌نویسی را حذف کرده است، دو بخش استراتژیک هنرهای نمایشی کشور؛ یکی به جهت آنکه با برگزاریش در «تئاتر فجر» خیل انبوهی از تماشاگران مشتاق تئاتر که فرصت برای حضور در سالن‌های نمایشی پیدا نمی‌کنند را به پای اجرای تئاتر می‌کشاند و دیگری به جهت اهمیت ادبیات نمایشی که همواره در آن ضعف داشته و داریم و تأکید مسئولان بر تقویت آن از طریق ایجاد انگیزه میان نمایشنامه‌نویسان است.

عطایی‌فر در پایان گفت: «تئاتر فجر» در شرایط کنونی نیازمند یک مدیریت علمی است که حضور دبیر جدید با توجه به سابقه دانشگاهی این مهم را پیش آورده است با این شرط که برخی افراد که به صلاحشان این است که چیزی به نام تئاتر در میان نباشد، جشنواره را به حال خود رها کرده و شائبه فرمایشی برگزار شدن آن را از میان ببرند.

captcha