13 جوان ایرانی و پاکستانی حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه شدند
کد خبر: 3632732
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
به همت مدارس شبانه‌روزی کاشان؛

13 جوان ایرانی و پاکستانی حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه شدند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: با پایان چهارمین دوره مدرسه شبانه‌روزی حفظ یکساله قرآن و نهج‌البلاغه مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان در مردادماه 96، 13 جوان ایرانی و‌ پاکستانی فارغ‌التحفیظ شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام مجتبی حسن‌زاده، مدیر مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان با بیان این مطلب افزود: از این تعداد 1 نفر حافظ کتاب شریف نهج‌البلاغه و 12 نفر حافظ کل قرآن شده‌اند که همراه با آموزش ترجمه، تفسیر، تجوید، فصاحت، صوت و لحن، اخلاق و امام‌شناسی است.
وی  تصریح کرد: بدین ترتیب تعداد حافظان کل نهج‌البلاغه کاشان  که به «شهر نهج‌البلاغه» در کشور شهره شده‌، برای نخستین بار در جهان تشیع به 46 نفر افزایش یافت.
حسن‌زاده همچنین گفت: تعداد حافظان کل قرآن این موسسه نیز بدین ترتیب به 120 نفر افزایش یافت.
وی افزود: از تعداد حافظ كل نهج‌البلاغه در كاشان 37 نفر خانم و 9 نفر آقا هستند که از این تعداد 27 نفر حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه و همچنین از این نفرات نیز7نفرحافظ کل قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه می باشند.
حافظانی از ایران و سایر کشورها ؛ از تبریز تا پاکستان
13 جوان ایرانی و پاکستانی حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه شدندمدیرعامل مؤسسه امیرالمومنین(ع) در مدارس شبانه‌روزی کاشان خاطرنشان کرد: وجیهه جعفری از خمینی‌شهر استان اصفهان با همت و جدیتی مضاعف در مدت 9 ماه حافظ کل نهج‌البلاغه شد.
وی در خصوص فارغ‌التحفیظان از مدرسه شبانه‌روزی قرآن برادران گفت: محمدرضا رمضانعلیزاده از کاشان، غلامحسین کریمی از تبریز، علی علیزاده از تهران و مصطفی زارعی مجد از همدان 4 جوانی هستند که با موفقیت این دوره را سپری کردند.
وی افزود: زهرا خیر آبادی از اراک، زهرا قربانی از شهرکرد، فاطمه اصغر زاده از رفسنجان، سمیه زمانی از اراک، راحله فلاح شفیعی از همدان، زهرا محمودی از قزوین و الفت زهرا ناصری و کلثوم مطهری از پاکستان 8 بانویی هستند که در مدرسه شبانه‌روزی قرآن خواهران در مدت 10ماه حافظ کل قرآن شدند.
تحقق منویات مقام معظم رهبری؛ اصل و اساس تربیت حافظان قرآن و نهج‌البلاغه
حسن‌زاده تصریح کرد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان در خصوص کتاب نهج‌البلاغه که فرموده‌اند: «امروز بیشتر از همیشه ،ملت و جامعه اسلامی ما به نهج‌البلاغه نیازمند است» مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان، اولین مدرسه شبانه‌روزی حفظ یکساله نهج‌البلاغه کشور را در کاشان که به «شهر نهج‌البلاغه» معروف شده در سال 92 راه‌اندازی کرد که ان‌شاءالله امیدواریم باعث تحولی شگرف در عرصه ترویج نهج‌البلاغه در کشور گردد.
مدیرعامل مؤسسه «برگزیده و برتر کشور برای 4 سال پیاپی در‌ سال‌های 92 ، 93 ،94 و 95» با بیان این مطلب افزود: این مؤسسه که مجری طرح تخصصی حفظ، ترجمه و تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه می باشد؛ پس از یک دهه فعالیت درخشان در عرصه حفظ نهج‌البلاغه در کشور و تربیت 46 حافظ کل نهج‌البلاغه برای نخستین بار در جهان تشیع و چندین 10 نفر حافظ قسمت‌هایی از این کتاب شریف و کسب بیش از 50 رتبه برتر کشوری در مسابقات ملی حفظ نهج‌البلاغه برای اینکه بتواند علاقه‌مندان از سایر نقاط کشور و نه فقط کاشان را تحت پوشش آموزش و ترویج نهج‌البلاغه قرار دهد، مدرسه شبانه روزی حفظ یکساله نهج‌البلاغه را راه‌اندازی کرده است.
13 جوان ایرانی و پاکستانی حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه شدندوی در ادامه تصریح کرد: حفظ قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم و معارف آن به عنوان انس مستمر با قرآن کریم و پرورش فضائل اخلاقی، تربیت اسلامی و شکوفایی قرآنی جامعه اسلامی مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری در تربیت 10میلیون نفر حافظ قرآن کریم از اهداف کلی برگزاری طرح حفظ قرآن است که رعایت قواعد ضروری تجوید ، صوت و لحن و توانایی ترجمه و درک معارف آیات قرآن کریم و تدبر در آن از اهداف جزئی آن می باشد.
جزئیات برگزاری چهارمین دوره مدارس شبانه‌روزی؛ از ثبت نام تا فارغ‌التحفیظی
حسن‌زاده با بیان این مطلب که موسسه امیرالمومنین علیه السلام کاشان اولین موسسه ای است که در کشور حفظ یکساله هر دو کتاب قرآن و نهج‌البلاغه را همراه با ترجمه و تفسیر به صورت شبانه روزی برگزار می کند؛ در خصوص جزئیات برگزاری این دوره‌ها افزود: ثبت نام از علاقه‌مندان در دو ماهه اردیبهشت و خرداد 95 انجام شد که پس از آن‌، مرحله مصاحبه و گزینش از ثبت نام کنندگان  در تیرماه سال گذشته صورت گرفت .
وی افزود: پس از پذیرش افراد مورد نظر،دوره آزمایشی به مدت یک ماه برگزار شد که داوطلبان در دوره آزمایشی باید اجزاء تعیین شده را به صورت روزانه حفظ می کردند که در پایان دوره آزمایشی از داوطلبان آزمون کتبی و شفاهی گرفته شد و افرادی که حد نصاب نمره را کسب کردند به دوره یکساله حفظ قرآن یا نهج‌البلاغه ورود پیدا کرده و به طور رسمی فعالیت خود را آغاز نمودند که تمامی مراحل فوق‌الذکر دوره های حفظ قرآن یا نهج‌البلاغه به صورت مجزا از یکدیگر در خواهران و برادران برگزار شد.
حسن‌زاده در خصوص جزئیات برنامه روزانه طرح  حفظ یکساله قرآن و نهج‌البلاغه تصریح کرد: قرآن‌آموزان و رهپویان علوی هر روز در نوبت صبح ، 6ساعت آموزشی حضور در کلاس را داشتند که شامل تحویل صفحات جدید، مرور 14 درس قبل از صفحات جدید و دوره اجزای گذشته  بود که همراه با ترجمه و تفسیر برگزار شد.
13 جوان ایرانی و پاکستانی حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه شدند
وی افزود: قرآن‌آموزان و رهپویان علوی در بعد از ظهر هر روز استماع صفحات جدید، حفظ و مباحثه را داشتند که علاوه بر برنامه روزانه، در طول هفته در کلاس‌های اخلاق، امام‌شناسی و فصاحت یا صوت و لحن نیز شرکت می کردند که همراه با برنامه های فرهنگی، ورزشی و اردویی،... بود..
تدریس مواد درسی دوره با مشارکت 7 مربی
گفتنی است آسیه شکور  ،منصوره رجبی‌، زینب رجبی فر و فاطمه حیدرپور از حافظان کل قرآن و نهج‌البلاغه مربیان اصلی دوره شبانه روزی قرآن و نهج‌البلاغه خواهران شامل حسن حفظ، آموزش ترجمه‌، تجوید و صوت و لحن بوده‌اند.
همچنین طاهره دوست مربی کلاس امام‌شناسی و حجت‌الاسلام  مجتبی حسن‌زاده نیز درس اخلاق قرآن‌آموزان و رهپویان علوی در مدرسه شبانه‌روزی قرآن و نهج‌البلاغه خواهران را برعهده داشتند.
گفتنی است؛ محمدحسین حسن‌زاده مربیگری اصلی مدرسه شبانه‌روزی قرآن و نهج‌البلاغه برادران شامل حسن حفظ و ترجمه را بر عهده داشته است.
captcha