کد خبر: 3634723
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
آجرلو بیان کرد:

روی آوردن به قرآن؛ راه مقابله با ناتوی فرهنگی/ ضرورت نگاه به تاریخ آمیخته با مبانی قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون خبرگزاری ایکنا گفت: ما برای اینکه بتوانیم در برابر ناتوی فرهنگی که هدف آن حمله به ارزش‌ها و تفکرات ماست، ایستادگی کنیم، باید به قرآن کریم روی آوریم و این قرآن و مفاهیم عمیق آن است که می‌تواند ما را نجات دهد.

یکشنبه////روی آوردن به قرآن؛ راه مقابله با ناتوی فرهنگی/ ضرورت نگاه به تاریخ آمیخته با مبانی قرآنی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مصطفی آجرلو، معاون خبرگزاری ایکنا، عصر گذشته، چهارم شهریورماه با حضور در برنامه زنده «مجله اطلاع‌رسانی رصد» شبکه قرآن و معارف سیما در رابطه با مسئله ناتوی فرهنگی و تعریف این مسئله، اظهار کرد: ناتوی فرهنگی یک مقوله خیلی بزرگ در گستره جهانی است به ویژه از سال 1949 که جنگ بین دو قدرت بزرگ غرب و شرق شکل گرفت، این مفهوم بین خود غربی‌ها ایجاد شد.
وی افزود: غربی‌ها از سال 1990 موضوع جنگ سرد را مطرح می‌کردند و این امر به ویژه یکی از تعابیری بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیداری که چند سال پیش در سمنان داشتند، نسبت به آن هشدار دادند و به همگان اعلام کردند که مراقب این مسئله باشند. همچنین، ایشان در سال 76 موضوع شبیخون فرهنگی و پس از آن ناتوی فرهنگی را مطرح کردند که در این زمینه نوعی جنگ سرد و تقابل رسانه‌ای مطرح می‌شود. ایشان همواره در بیانات خود بحث هژمونی رسانه‌ای غرب را شناساندند و اینکه همه باید مراقب این موضوع باشند؛ چراکه این‌ها به لحاظ فرهنگی نیز یک نگاه نظامی دارند تا با ما تقابل داشته باشند.
معاون خبرگزاری ایکنا ادامه داد: هدف غربی‌ها در ناتوی فرهنگی، سیطره است یعنی تسلط به فرهنگ کشورهای دیگر و به نوعی آن‌هایی که در تعابیرشان به ویژه از مک لوهان که نظریه دهکده جهانی را داشت و یک نظریه‌پرداز شناخته شده در کشور ماست و نیز نظریه‌پردازان دیگری که این موضوع را تئوریزه کردند، استفاده می‌کنند، به دنبال پیاده کردن این مباحث هستند.  
آجرلو در ادامه سخنان خود تصریح کرد: خود شبه روشنفکران و کسانی که اداهای روشنفکری را درمی‌آورند، یعنی کسانی که ما به آن‌ها پیاده نظام هژمونی سلطه غرب می‌گوییم در اینجا به نوعی مرعوب شده‌اند و در حال دنبال کردن کار آن‌ها هستند و همواره به ما می‌گویند که در مقوله فرهنگی از اصطلاحات نظامی استفاده نکنید و اصطلاحاتی مانند ناتو و شبیخون و ... برای حوزه نظامی است. جالب اینجاست که خود غربی‌ها این اصطلاحات نظامی را در ادبیات گفتاری خود استفاده می‌کنند.
وی تصریح کرد: برای مثال اگر به سایت وزارت خارجه آمریکا مراجعه کنید، مشاهده می‌کنید که خود این‌ها به شدت در حوزه فرهنگی و ایدئولوژیک از اصطلاحات نظامی استفاده می‌کنند چون این‌ها مبانی حرکتشان اولا منافعشان را تعریف می‌کند و منافعشان است که به قول یکی از سیاستمداران شناخته شده غرب که گفت همه چیز به جز منافع می‌میرد، شیوه حرکت ایشان را تعیین می‌کند و باعث می‌شود تا براساس منافعشان حرکت کنند، چون آن‌هایی که نگاه مادی دارند فقط براساس منافعشان صحبت می‌کنند.
معاون خبرگزاری ایکنا ادامه داد: به همین دلیل است که شرکت‌های بزرگ غربی با استفاده از ثروت و قدرت نظامی و نیز کمپانی‌هایی که رسانه‌های بزرگ را دنبال می‌کنند و بر مبنای همان حرکت می‌کنند، از ادبیات زور استفاده می‌کنند و ادبیات زور نیز همان ادبیات نظامی است.
وی در ادامه به توصیه‌های مقام معظم رهبری که همواره در رابطه با مسائل مهم فرهنگی خطاب به همگان از جمله مسئولان و آحاد جامعه دارند، اشاره و با بیان اینکه این امر نشان دهنده اهمیت بالای مقوله‌های فرهنگی است، اظهار کرد: وقتی که همه درگیر مسائل سیاسی هستند، مقام معظم رهبری به مثابه یک سکاندار عمل می‌کنند و از بالا به موضوع اشراف دارند و به همگان اعلام می‌کنند که باید حواس همگان به موضوع فرهنگ باشد. ایشان حتی اخیرا در دوره‌هایی فرمودند که من نگران مسائل فرهنگی کشور هستم و مقوله آتش به اختیار را وقتی مطرح کردند که اگر دستگاه‌های بزرگ درگیر مسائل اصلی و فرعی هستند و برخی مواقع شاید حواسشان به مقوله فرهنگ نیست، آن جوان مؤمن انقلابی تکلیفش این است که وارد شده و به مقوله فرهنگی عمل کرده و نسبت به آن حساس باشد.
معاون خبرگزاری ایکنا در ادامه تصریح کرد: ناتوی فرهنگی موضوع عجیب و غریبی نیست. ما برخی مواقع فکر می‌کنیم که شاید برخی هر روز می‌نشینند و نقشه می‌کشند تا کارهای عجیب و غریبی علیه ما انجام دهند و برخی نیز در اثبات این هستند که قدرت‌های دنیا کاری به ما ندارند. ناتوی فرهنگی و آنچه که هژمونی سلطه غرب است، در ذات فرهنگ غرب است یعنی کاری می‌کنند که ممکن است خود ما نیز ناگزیر به دنبال برنامه‎‌های آن‌ها می‌رویم.
آجرلو در ادامه با بیان اینکه در هژمونی رسانه‌ای غرب تعریفی با عنوان رسانه‌های شمال و رسانه‌های جنوب وجود دارد، گفت: در تعریف آن‌ها رسانه‌های شمال، کشورهای توسعه‌یافته هستند و رسانه‌های جنوب نیز کشورهای توسعه‌نیافته و یا در حال توسعه را تشکیل می‌دهند. در این تعریف اگر هر اتفاق خوبی در کشورهای جنوب رخ دهد، این موضوع هیچ موقع به سمت بالا و انتشار گسترده حرکت نمی‌کند. برای مثال اگر امروز یک آتش‌سوزی در یکی از انبارهای تهران اتفاق افتد و یا اینکه یک سد در کشور دچار مشکل شده و تخریب شود، رسانه‌های شمال به صورت گسترده به انتشار آن می‌پردازند. حال اگر صدها سد در کشور افتتاح شود و یا اتفاق خوب دیگری رخ دهد، هیچ‌گونه پوشش خبری گسترده از آن صورت نمی‌گیرد چون در حقیقت رسانه‌های شمال و کشورهای توسعه یافته غربی اینطور تعریف کرده‌اند که اگر نزاع، درگیری و یا مشکلی در کشورهای جنوب ایجاد شد، حتما باید پوشش داده شود و اگر جایی در این کشورها ناملایماتی بود باید آن را دنبال کنند، اما در کشورهای شمال اگر انتخاباتی برگزار شود، همه باید منتظر باشند که در این کشورها نتیجه انتخابات چه می‌شود و یا اینکه برای مثال اگر مراسم سالگرد ازدواج ملکه انگلستان باشد، رسانه‌های جنوب نیز حتما باید آن را دنبال کنند، یعنی مسئله‌ای که اصلا برای ما مهم نیست باید به طور وسیع رسانه‌ای شود.
معاون خبرگزاری ایکنا در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه چگونه باید با موضوع ناتوی فرهنگی برخورد کرد، با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ؛ قطعا اين قرآن به (آئينى) كه خود پايدارتر است، راه مى‌نمايد»، تصریح کرد: برای اینکه ما در برابر این ناتوی فرهنگی که هدف آن حمله به ارزش‌ها و تفکرات ماست، ایستادگی کنیم، باید به قرآن کریم روی آوریم و این قرآن است که می‌تواند ما را نجات دهد. ما باید در این فاصله‌ای که مورد هجمه قرار گرفته‌ایم، مفاهیم قرآنی را زنده و به سمت آن حرکت کنیم و این مفاهیم را در خود زنده نگه داریم که این امر می‌تواند ما را در قبال همه حمله‌هایی که علیه ما وجود دارد، قوی و قدرتمند کند.
آجرلو با اشاره به برخی از دوران طلایی که در تاریخ و فرهنگ گذشته ما ایرانیان وجود داشته است، اظهار کرد: ما در دوره‌های گذشته خود، دوران‌هایی طلایی داشتیم که بد نیست تا هنگامی که می‌خواهیم زمان حال و آینده خود را ترسیم کنیم، به آن دوران بازگشته و نگاهی به آن داشته باشیم. برای مثال در دوره‌هایی که فرهنگ عیاری در کشور ما رایج بود، هر صنفی برای خود یک سبک خاص و خوبی داشت و صاحب صنفی را برای خود می‌شناخت.
معاون خبرگزاری ایکنا در ادامه سخنان خود به ذکر مثالی از فرهنگ عیاری قدیم ایران‌زمین اشاره و تصریح کرد: برای مثال اگر شخصی در آن دوران قصد داشت تا وارد صنف نجاری شود، هنگامی که ابتدا برای شاگردی و آموختن این حرفه وارد حجره و مغازه نجاری می‌شد، صاحب نجاری ابتدا به او اشاره می‌کرد که باید وضو بگیرد و سپس، هنگامی که این شخص شاگرد قصد ورود به حجره را داشت، صاحب نجاری به او اشاره می‌کرد تا به جای اینکه به وی سلام دهد، بگوید «سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ»، «درود بر نوح در ميان جهانيان» و بعد داخل مغازه شود. درحقیقت صاحب نجاری با این حرکت خود به شخص شاگرد می‌آموخت که ما نجار هستیم ولی صاحب صنف ما حضرت نوح(ع) است و آن حضرت اگر نجاری می‌کرد و کشتی می‌خواست، این امر به خاطر این نبود تا عده‌ای را از جایی به جای دیگر نقل مکان کند، بلکه ایشان کشتی را برای نجات بشریت می‌ساخت و ای شاگرد! باید بدانی که اگر چکشی به میخ می‌زنی، باید همواره توجهت به حضرت نوح(ع) باشد.
آجرلو در پایان سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: اگر ما با این نگاه یعنی نگاهی برگرفته از مبانی قرآنی، تمامی مبانی فرهنگی خود را زنده کنیم، ان‌شاءالله قوت و قدرت بزرگی در حوزه فرهنگی برای ما ایجاد می‌شود که قرآن کریم نیز مخزن این مبانی فرهنگی است.


captcha