کد خبر: 3635892
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
در دوره علمی پژوهشی مفتاح مطرح شد:

طبقه‎بندی علوم و معارف بشری باید با رویکرد اسلامی صورت پذیرد

گروه دانشگاه: حجت‌الاسلام ملک‌زاده در نخستین دوره علمی پژوهشی «مفتاح» تصریح کرد: نظام مدیریت علم و دانش سامانه‎ای است که می‎خواهد دانش مورد نیاز افراد در گروه‌های مختلف را به اندازه مورد نیاز و به بهترین شکل و با کمترین هزینه در اختیار آنها قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در نخستین دوره علمی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح» که با حضور اساتید برجسته در رشته‌های مختلف علوم انسانی و همچنین دانشجویان و طلاب منتخبی از سراسر کشور، به همت دبیرخانه دوره های آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی در شهر مقدس قم در حال برگزاری است، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین ملک‌زاده از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه ضمن حضور در این دوره، در سخنانی به طبقه‌بندی علوم و معارف بشری با رویکرد اسلامی پرداختند و تصریح کردند: نظام مدیریت علم و دانش سامانه‎ای است که می‎خواهد دانش مورد نیاز افراد در گروه های مختلف را به اندازه مورد نیاز و به بهترین شکل و با کمترین هزینه در اختیار آنها قرار دهد.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از تقسیم‎بندی‎های معروف علوم تقسیم‎بندی ارسطو است، گفت: ارسطو معتقد است فلسفه به معنای عام شامل همه علوم و معارف می‎شود و دارای دو بخش نظری و عملی است که بعد نظری آن به سه قسم طبیعیات، ریاضیات و الهیات تقسیم می‎گردد و بعد عملی نیز به سه دسته‎ی علم اخلاق، علم تدبیر منزل و علم سیاست مُدُن تقسیم می‎گردد.

وی افزود: بسیاری از دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان این دسته‎بندی را قبول کرده‎اند و مبنای کار خود قرار داده‎اند، اما باید توجه داشته باشیم که براساس رتبه‎بندی صورت گرفته، می‎توانیم مکاتب گوناگون را هم بازشناسی کنیم و بر مبنای آیات و روایات به دسته‎بندی علوم مختلف مانند العلم علمان، علم الأدیان و علم الأبدان و غیره بپردازیم.

استاد درس خارج فقه و اصول فقه افزود: در یک تقسیم‎بندی کلی که برای دانش دینی و علوم و معارف اسلامی مطرح شده است، تعالیم به سه دسته شامل عقاید، احکام و اخلاق که هر سه از فقه هستند تقسیم می شوند.

 حجت الاسلام ملک زاده گفت: در باب فقه مضاف اگر به دنبال چگونگی و مراحل تشکیل فقه مضاف هستیم، یکی از گام‎هایش این است که احکام و ابوابی را از بخش‎های مختلف فقه گردآوری کنیم و فقه دیگری را سازماندهی کنیم که البته صرف گردآوری احکام مرتبط حول یک موضوع کلان را نمی‎توانیم فقه مضاف بگوییم و لذا علاوه ‎بر تجمیع همه احکام مرتبط، مسائل جدیدی که در عصر حاضر مطرح است را نیز باید به مسائل قبلی بیفزائیم.

وی در ادامه دسته‎بندی خود که همان سه گانه‎ی عقاید، احکام و اخلاق بود را ارائه کرد و عقاید را همان فقه‎الاکبر یا آیه محکمه نامید و احکام را فقه اوسط یا فرضDه عادله و اخلاق را فقه اصغر یا سنت قائمه نامگذاری کرد و به تقسیم‎بندی و توضیح هر کدام پرداخت.

حجت الاسلام ملک زاده در پایان افزود: عقاید یا فقه الاکبر شامل معرفت‎شناسی، هستی‎شناسی، خداشناسی، انسان‎شناسی، راه و راهنماشناسی و معاد شناسی می‎باشد و احکام یا فقه اوسط شامل فقه فردی و اجتمای است و در نهایت اخلاق یا فقه اکبر شامل اخلاق فردی و اجتماعی می‎باشد.
captcha