نزولی شدن روند تواشیح به خاطر شیوه مسابقات
کد خبر: 3639285
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
احمد لیایی بیان کرد:

نزولی شدن روند تواشیح به خاطر شیوه مسابقات

گروه مسابقات: رئیس هیئت داوران بخش مدیحه‌سرایی مسابقات سراسری قرآن ضمن برشمردن برخی ضعف‌ها، گفت: راهی که مسابقات تواشیح در پیش گرفته است به سمت نابودی تواشیح می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به ارومیه، احمد لیایی، رئیس هیئت داوران بخش مدیحه‌سرایی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در جمع خبرنگاران حاضر در مسابقات سراسری قرآن، گفت: همزمانی این مسابقات با مسابقات سراسری قرآن حرکت خوب و قابل تقدیری است، اما نحوه برگزاری این مسابقات دارای برخی مشکلات بود.
وی در ادامه خالی بودن سالن محل برگزاری مسابقات را یکی از اشکالات وارده عنوان و اظهار کرد: موضوع حضور نیافتن علاقه‌مندان در سالن مسابقات بسیار جدی به نظر می‌‌رسید و از طرفی فضای بزرگی که برای رقابت‌ها در نظر گرفته شده بود به دلیل خالی بودن سالن هم چندان مطلوب به نظر نمی‌رسید.
رئیس هیئت داوران بخش مدیحه‌سرایی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد تمرکز برگزارکنندگان مسابقات تنها بر روی دو مراسم افتتاحیه و اختتامیه است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که اصل، خود مسابقات است و مردم باید با حضور در سالن از رقابت‌ها استقبال کنند.
لیایی در ادامه با ارائه این پیشنهاد که موقوفات اهل بیت‌(ع) را می‌توان در تواشیح هزینه کرد، گفت: یکی از مشکلات سازمان اوقاف برای تأمین هزینه‌ها، کمبود موقوفات قرآنی است، اما در عین حال موقوفات مربوط به اهل بیت(ع) بسیار زیاد است و سازمان اوقاف در این زمینه درآمد خوبی دارد. با توجه به اینکه برنامه‌‌های گروه‌های تواشیح درباره اهل بیت(ع) است سازمان اوقاف می‌تواند درآمدهای موقوفات اهل بیت(ع) را برای گروه‌های تواشیح هزینه کند.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به کاهش شدید گروه‌های تواشیح شرکت‌کننده در مسابقات این دوره اشاره و اذعان کرد: در سال‌‌های گذشته اگر نگاهی به مرحله استانی مسابقات سراسری می‌‌کردیم شاید بیش از 250 گروه در این رقابت‌‌ها شرکت می‌کردند، اما با محدود شدن مسابقات تواشیح و حذف مرحله مقدماتی این رقابت‌ها به صورت حضوری سبب شد که امسال کمتر از 30 گروه از سراسر کشور آثار خود را به مسابقات ارسال کنند.
لیایی در ادامه ضمن ابراز ناراحتی خود از محقق نشدن وعده‌هایی مبنی بر پخش رسانه‌ای این مسابقات، گفت: مسئولان پس از محدود کردن مسابقات، وعده‌های مختلفی مبنی بر پوشش رسانه‌‌ای و دیگر وعده‌ها داده بودند که این وعده‌ها هم به خوبی محقق نشده است.
وی خروجی این گونه برنامه‌ریزی برای مسابقات تواشیح را تضعیف آن عنوان کرد و گفت: با این نوع برنامه‌‌ریزی تواشیح کشورمان روز به روز ضعیف‌‌تر شده و ممکن است نابود شود. پیشنهاد می‌کنم اگر دوستان سازمان اوقاف با این حرکات به دنبال حذف کنند این رقابت‌ها هستند آن را صریح بگویند.
داور بخش مدیحه‌سرایی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن در ادامه حرکت مسابقات به این سمت را راه نفوذی برای ورود موسیقی به تواشیح عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از معضلات مسابقات امسال حذف همخوانی قرآن از مسابقات تواشیح بود و این کار سبب می‌شود گروه‌ها کم ‌کم به سمت موسیقی و خواندن سرود پیش بروند. البته همخوانی قرآن در مرحله مقدماتی وجود داشت اما در مرحله نهایی این موضوع حذف شده بود.
لیایی همچنین فارسی‌‌خوانی و عربی‌خوانی را از جمله آفت‌های مسابقات مدیحه‌سرایی عنوان کرد و گفت: متأسفانه آیین‌نامه به گونه‌ای است که گروهی که فارسی می‌‌خواند با گروهی که فقط عربی می‌خواند یکسان دیده شده و این یکی از اشکالات جدی است که باید مسئولان سازمان اوقاف به سرعت آن را حل کنند.
وی در پایان با تأکید بر اینکه بیان این انتقادات برای رشد تواشیح کشور است، گفت: من به عنوان یک استاد و داور و فعال این عرصه همه تلاشم برای رشد تعالی تواشیح کشور است و اگر انتقادی مطرح می‌شود برای تخریب دوستان نیست و فقط برای این است که بتوانیم مشکلات تواشیح را حل و آن را به سمت تعالی پیش ببریم.
captcha