وی، نكته اول را اجتماعی بودن بشر دانست و افزود: همه اعضای بشر، همانند اعضای یك پیكر واحد به هم منسجم، مرتبط و در پیوند دائمی هستند و این نكتهای است همه بالاتفاق از آن زمانی كه انسان خود و جامعه را شناخته، به جامعهشناسی پی برده به این حقیقت آگاه شده است كه انسان نمیتواند بدون كمك دیگران زندگی كند باید در این عالم خود و دیگران با هم تشریك مساعی كنند و زندگی را راه بیندازند.
آیتالله ایمانی ادامه داد: نكته دوم آن است كه وقتی جامعه كنار هم قرار گرفت و انسانها به شكل اجتماع درآمدند و با هم پیوند خوردند، طبعاً اداره این جوامع قانون لازم دارد؛ بدون قانون امكانپذیر نیست و باید قانونی باشد كه رئیس قبیله یا رئیس مجلس آن را وضع میكند یعنی باید قانونی باشد كه جامعه را اداره كند.
امام جمعه شیراز گفت: نكته سوم كه چگونگی آن مورد بحث است اینكه این قانون را چه كسی وضع و تعیین كند؛ این قانون به دست چه كسی امضا شود آیا قانون باید ریش سفیدان، مجلس، رئیس قبیله و غیره امضا كند و چه كسی میتواند قانونی برای بشر تصویب كند كه مصالح واقعی او را در بر داشته باشد.
وی افزود: در اینجا اسلام معتقد است كه این قانون را خدا تعیین میكند چون آفریدگار انسان خداست و نیاز انسان را خدا میداند و بر اساس نیاز انسان برای او قانون تعیین میكند، دیگران راههای دیگر را طی كردهاند.
آیتالله ایمانی یادآور شد: نكته چهارم اینكه مجری قانون چگونه تعیین شده و چه كسی باید این قانون بعد از تصویب به دست چه كسی به مرحله اجرا گذاشته شود و در اختیار چه كسی قرار گیرد. اینجا هر كس اعتقادی دارد و آنچه جاری و ساری است انتخاباتی است كه حاصل انتخابات هر فردی تعیین شد او مجری قانون است.
وی با یادآوری اینكه اصل این 4 نكته مورد اتفاق همه انسانهاست، گفت: ما اجتماعی هستیم قانون لازم داریم، قانون را چه كسی بنویسد و این قانون را چه كسی اجرا كند و عید غدیر و خطبه پیامبر مكرم اسلام(ص) برای بیان نكته سوم و چهارم بوده است یعنی به ما بگوید قانون شما توسط خدای بزرگ تعیین و مشخص شده است و بعد بگوید این قانون باید به وسیله بهترین انسان و كاملترین انسان عصر انجام و مدیریت شود.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد كه بر همین اساس ما معتقدیم غدیر به شیعه ارتباط نداشته و بلكه به مسلمانان اختصاص ندارد؛ غدیر مربوط به همه انسانهاست؛ همه انسانها باید برای مدیریت جامعه و قرار دادن آن به دست انسانی عاقل و كامل پاك و شایسته تلاش كنند و این افراد از منظر دین مشخص هستند. انبیا بودند كه برای حكومت آمدند و حكومت جزو وظایف آنها بوده است چون بدون ابزار حكومت نمیتوانستند جامعه را هدایت كنند و پشت سر آنها اوصیای آنها، ائمه هدی و در دوران غیبت فقهای بزرگ و شخصیتهای اسلامشناس عادل، دارای بینش سیاسی و مدیر و مدبر اداره امور جامعه را به دست بگیرند و این برای همه انسانهاست و اختصاص به گروه خاصی ندارد.
وی با تأكید بر اینكه ما نمیتوانیم غدیر را به شیعیان منحصر كنیم، گفت: غدیر برای بیان امامت حضرت علی(ع) نبود، بلكه برای حكومت بود؛ برای اینكه او حاكم است لذا غدیر نه از امام علی(ع) چیزی افزود و نه اگر نبود از او چیزی كم میكرد.
آیتالله ایمانی با یادآوری اینكه مقام امامت، مقام ثبوتی است كه مولای علی(ع) دارا بود، گفت: او از آغاز آفرینش امام بود. بارها و بارها پیامبر(ص) به این مقام اعتراف كرده بود؛ پس مسئله آن بود آنچه لازم بود گفته شود؛ سه روز مردم در بیابان معطل شوند؛ از مردم بیعت گرفته شود، یعنی حكومت بود؛ آنچه پیامبر(ص) نسبت به آن حساس است حكومت است نه فضیلتهای حضرت علی(ع)، فضیلتها كه بیان شده بود.
وی با یادآوری اینكه 67 سوره مائده اضافه كرد: اینكه قرآن گفته بود تو داری مدیر اجرایی جامعه تعیین میكنی و مدیر اجرایی جامعه راه و مسیری پر خطر است و حسودان نمیگذارند این مسئولیت عملیاتی شود و لذا خدا به او میگوید ما تو را از شر مردم حفظ میكنیم و بگو و اگر نگفتی، رسالت عملی نشده است یعنی این تابع رسالت است. حكومت زیر مجموعه رسالت است در اینجا نگفته است ای پیامبر، خبر دهنده، بلكه میگوید ای رسول و صاحب منصب رسالت و ای كسی كه خدای متعال تو را به عنوان حاكم بر روی زمین قرار داده است تو بگو بعد از خودت چه كسی باید این مسئولیت را اداره كند لذا پیامبر تا امام دوازدهم حضرت حجتبن الحسن بازگو میكند.
امام جمعه شیراز همچنین فرازهایی از خطبه غدیر پیامبر(ص) را یادآور شد و گفت: پیامبر(ص) میگوید پدران به فرزندان خود بگویند، اگر این حادثه مربوط به امامت و حادثه آن روز بود كه دیگر شاهد به غائب رساندن، پدر به فرزند منتقل كردن معنا نداشت. یعنی همه انسانها در همه دورهها باید تلاش كنند حكومتی در اختیار افرادی عادل مدیر، فهمیده، عاقل، حاكم قرار دهند.
وی با تأكید بر اینكه امام، امام است و آن مقام معنوی و ثبوتی امام است، گفت: حكومت زیر مجموعه امامت است؛ اگر مردم آمدند و تمكین كردند امام وظیفه دارد كار خود را دنبال كند و اگر نیامدند و مطیع نشدند امام هم تكلیفی ندارد، مردم مقصر هستند و بعد برخیها میگویند اگر مردم سراغ نفر دیگری رفتند و او را حاكم ساختند مقبولیت و مشروعیت پیدا میكند در صورتی كه چنین نیست و مشروعیت برای او نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد كه غدیر نه به جای خاصی نه به زمان خاصی و نه به دوران معینی اختصاص ندارد و مربوط به همه انسانهاست و ما انتظار میكشیم كه غدیر روزی شود كه همه انسانها به آن پی ببرند و برای راهاندازی یك حكومت مبتنی بر عقل و تدبیر و خرد و دانش و عدل و تقوا اقدام كنند.
آیتالله ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود به جنایات نسلكشی مسلمانان در كشور میانمار اشاره و از سكوت رسانهها در این باره به شدت انتقاد كرد و گفت: رسانهها در برابر نسلکشی بیسابقه مسلمانان در کشور میانمار سکوت مرگبار گرفتهاند.
وی یادآور شد: امروز پس از 3 قرن اقامت مسلمانان در کشور میانمار، با نسلکشی بیسابقه آنان مواجه شدهایم و حتی کشورهای همسایه نیز مرزهای خود را به روی مسلمانان بستهاند و رسانهها سکوتی مرگبار اختیار کردهاند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، عامل نسلکشی مسلمانان
میانمار نیز همچون سایر جنایتهای خاورمیانه را آمریکای خونخوار دانست كه خود را مخالف
تروریسم نشان میدهد، درصورتیکه همگان میدانند که این کشور با دلارهای عربستان
همچنان مشغول جنایت در منطقه است.
آیتالله ایمانی با تأكید بر اینكه چهره وحشیانه آمریکا را نباید بزک
کرد، افزود: برخی سعی دارند چهره خونخوار شیطان بزرگ را بزک کنند، اما مگر میشود
که با این همه جنایت در حق بشریت، این چهره را بزک کرد و فرشته صفت نشان داد؟
نماینده ولیفقیه در استان فارس ادامه داد: هدف
آمریکا از اغتشاش در خاورمیانه این است که رژیم کودککش و غاصب صهیونیستی را در
منطقه علم کند و به همین دلیل است که هر روز به کشوری حمله کرده و جنایتی دیگر میآفریند
و در این راه حتی از حمله به برجهای دوقلوی خود نیز ابا ندارد که تمام این کارها
را با دلارهای شریک تجاریاش یعنی عربستان صورت میدهد.