حضور قاریان اهل سنت و روشندل در جشن غدیر فیلیپین+عکس
کد خبر: 3640079
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵

حضور قاریان اهل سنت و روشندل در جشن غدیر فیلیپین+عکس

گروه بین‌الملل: جشن بزرگ غدیر با حضور قاریان و مسلمانان فیلیپینی، ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی در شهر مانیل برگزار شد.

قاریان اهل سنت و روشندل در جشن غدیر فیلیپین+ عکسرایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: عصر جمعه(17 شهریورماه) مراسم جشن بزرگ غدیر در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل با حضور ایرانیان و فیلیپینی‌های مسلمان برگزار شد.

در این مراسم محفل انس با قرآن کریم با قرائت قرآن سه قاری فیلیپینی و ایرانی برگزار شد و ابتدا استاد سلیمان از اساتید برجسته قرائت قرآن فیلیپین و از دارالقرآن مسجد آبي در مهارليكا که از اهل سنت است، تلاوت کرد، سپس آقای آرامپونی، از مسلمانان شیعه، مسئول نمازخانه امام صادق(ع) در حومه مانيل و حافظ و قاری روشندل فیلیپینی، ادامه تلاوت را بر عهده گرفت و در پایان محفل انس با قرآن از امین سروش، قاری ایرانی دعوت شد تا با صوت زیبای خود فضای محفل را نورانی کند.

در ادامه محمد تنهایی، سفیر ایران در فیلیپین سخنرانی کرد و  ضمن خوش آمدگویی به حضار و تبریک عید غدیر گفت: امام علی(ع) یک نمونه بارز از رهبری جامعه اسلامی بود؛ اما متاسفانه فاصله‌ای بین مسلمانان ایجاد شد تا همه از فضایل آن حضرت بهره‌مند نشوند . تقوا و عدالت از صفات بارز امام علی(ع) بود و برای همین نه تنها  شیعیان بلکه  اهل سنت و دیگر ادیان نیز از آن حضرت به عنوان شخصیت والا و گرانقدر یاد می‌کنند.

قاریان اهل سنت و روشندل در جشن غدیر فیلیپین+ عکس

استاد آرامپونی، قاری روشندل شیعه فیلپینی

حجت‌الاسلام و‌المسلمین اکبری، رئیس کالج بین‌المللی المصطفی شعبه مانیل نیز این عید سعید را تبریک گفت و اظهار کرد: ماه ذیحجه از ماه‌های پر ارزش است که اتفاقات  و اعیاد بسیار مهمی  در این ماه وجود دارد که یکی از آنها میلاد با سعادت امام هادی است. یکی از دعاهای معروف این عید به نام دعای غدیر از  امام هادی است، در این دعا ۱۵۰ صفت از صفات امام علی(ع) که از ۳۲ آیه قرآن استناد شده، وجود دارد و در روایت‌ها آمده است هرکس که مدام ذکر علی را بگوید خداوند تمام گناهان او را خواهد بخشید.

قاریان اهل سنت و روشندل در جشن غدیر فیلیپین+ عکس
استاد سلیمان، قاری بین‌المللی و اهل سنت فیلیپین

وی افزود: عید غدیر  بزرگترین  عید مسلمانان است. در عید فطر ، ما این روز را به پاس ۳۰ روز روزه‌داری و نزدیکی به خداوند است و یا عید قربان به پاس حج  و زیارت خانه خداست اما عید غدیر روزی است که دین ما کامل شده است.
قاریان اهل سنت و روشندل در جشن غدیر فیلیپین+ عکس
امین سروش، قاری ایرانی
حجت‌الاسلام اکبری در خصوص این موضوع به تفسیر آیه ۳ سوره مائده:«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا: امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آيينى برگزيدم» پرداخت و گفت: در این آیه آمده که در این روز دین کامل شد و نعماتم را بر شما تمام کردم. درباره کلمه الیوم در این آیه که به معنی آن روز است نظرات مختلفی وجود دارد که علمای شیعه منظور از الیوم را عید غدیر می‌دانند و معتقدند در این روز نه تنها نعمت‌ها تمام نشده بلکه آغاز بخش جدیدی از نعمات با وجود علی(ع) به روی مردم جهان گشوده شده است.

رئیس کالج المصطفی(ص) شعبه مانیل در پایان از مردم خواستند تا چنانچه برایشان مقدور است، عید غدیر را روزه بگیرند  و روایتی در این مورد ذکر کردند که روزه‌گرفتن در این روز برابر با کل تاریخ است.
  
در ادامه برنامه دانشجوی هنرمند سید امیرحسین پور وهاب‌زاده، به اجرای موسیقی زنده و نواختن سه تار پرداخت و غزل زیبایی در مدح حضرت علی(ع) اجرا کرد.
 
این مراسم با اجرای مسابقه و سؤال‌های طرح‌شده از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری ادامه پیدا کرد که دو سؤال فارسی و سه سؤال انگلیسی طرح و به برندگان این مسابقه جوایزی با حضور محمد جعفری‌ملک، رایزن فرهنگی و حجت‌الاسلام اکبری هدایایی اهدا شد/.  

captcha