توصیه قرآن به نحوه مصرف غذای روح و جسم
کد خبر: 3640793
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی‌:

توصیه قرآن به نحوه مصرف غذای روح و جسم

گروه فناوری اطلاعات: دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به آیه 24 سوره عبس گفت: خداوند در این آیه به ما انسان‌ها توصیه کرده است تا بر نحوه مصرفمان و غذایی که تناول می‌کنیم توجه و نگاه عمیقی داشته باشیم، همانطور که غذای جسمی مهم است، غذایی روحیمان باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی‌، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به این موضوع که بحران‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و اخلاقی زندگی بشر را تغییر داده است گفت: ریشه همه بحران‌ها اخلاقی است و همه بحران‌ها در دوره‌های گذشته وجود داشته و بسیاری از دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان کلان جامعه شهری به موضوع بحران‌های اطراف خود می‌پردازند. اساساً در طول تاریخ زندگی انبیاء به بحران‌های اخلاقی معطوف است و در زمان رسول اکرم(ص) شاهد بحران‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی بودیم اما رسول الله به محاسن اخلاقی اشاره می‌کردند.

وی افزود: آنچه که امروز در فضای مجازی وجود دارد، تصاویر رنگارنگی است که بسیاری در برابر این اطلاعات رنگی حالت انفعالی داریم و برای مقابله با آن در گام اول اجرای طرح شامد است که این طرح گامی در جهت شناسنامه دار کردن این حوزه و افرادی هستند که به تولید محتوا می‌پردازند.

وی با اشاره به آیه 24 سوره عبس اظهار کرد: خداوند در این آیه علاوه بر قیامت بر غذایی که ما می‌خوریم تاکید دارد تا نگاهی عمیق به آنچه که مصرف می‌کنیم داشته باشیم و بدانیم آنچه را که مصرف می‌کنیم، حلال است یا حرام و منظور این آیه تنها غذایی جسمانی نیست بلکه غذایی روحانی است یعنی غذایی فکری که برای خود و خانواده‌مان انتخاب می‌کنیم باید با دقت باشد و ارتقاء سواد رسانه‌ای به این علت است که به غذایی فکری و اندیشه‌ای در فضای مجازی دقت بیشتری داشته باشیم.

وی یاد آور شد: سواد رسانه‌ای به ما مهارتی می‌آموزد که از منوی پیش روی درست استفاده کنیم و در واقع نوعی رژیم غذایی را مد نظر قرار دهیم، چرا که توان جسمی ما محدود و فرصتمان کم است بنابراین باید دقت بیشتری در مصرف داشته باشیم.

وی افزود: در فضای مجازی متاسفانه بسیاری از کاربران که در فضای مجازی و در سیر و سلوک هستند و ممکن است وارد معرکه‌ای شوند که بیرون آمدن از آن بسیار سخت است که می‌توان به گروه‌های همچون گروه‌های انحرافی اشاره کرد که در حوزه مهدویت فعال هستند.

وی بیان کرد: ما به عنوان مدیران فرهنگی وظایف سنگینی را داریم و باید تلاش بیشتری کنیم، برای مثال در 25 هزار روستا از اینترنت پر سرعت بهره‌مند می‌شوند که نمی‌دانیم این خبر را خوش یا ناخوش تلقی کنیم و معتقدم اگر مصرفشان به درستی مدیریت شود خبری خوش و در غیر این صورت خبری ناخوش است.

وی با اشاره به سوره اسرا اظهار کرد: خداوند در این سوره فرموده است به آن چیزی که علم ندارید، پیروی نکن بنابراین ما از تک تک امکاناتی که در اختیار داریم در قیامت بازخواستمان خواهند کرد و ما باید پاسخگو باشیم نسبت هر آنچه که استفاده می‌کنیم. همچنین ما به عنوان فعالان فرهنگی باید نقش خود را بشناسیم و در جهت سلامت فکری جامعه تلاش کنیم.

وی افزود: 23 هزار کانون فرهنگی هنری در تهران و استان‌ها فعال هستند که 41 درصد از شرکت کنندگان آن خواهران هستند همچنین دو میلیون از این تعداد جوان و نوجوان هستند.

وی یاد آور شد: ما در طرح شامد باید دنبال این باشیم که ابتدا اولویت‌بندی کنیم یعنی به سراغ نخبگان جامعه برویم و از این نقطه فعالیت‌ها را آغاز کنیم. همچنین 23 هزار مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در معرفی طرح شامد می‌توانند معرف شما باشند و حتی در دوره‌های آموزشی‌تان حضور پر رنگی داشته باشند.

در ادامه اخوان، رئیس انجمن بین‌المللی مدیریت دانش اظهار کرد:سرعت انتقال اخبار و اطلاعات آنقدر بالا است که امروزه دیگر نیازی به تماشای اخبار صدا و سیما نیست. در واقع مفاهیم زمان و مکان در فناوری اطلاعات به هم ریخته است، بنابراین نگاه به گذشته نسخه زمان حال ما نیست.

وی افزود: مدیریت دانش بر دانش صریح و ضمنی نظارت می‌کند، بنابراین باید توجه ویژه‌ای به این نوع مدیریت داشته باشیم. در واقع خدمات مدیریت دانش بر رسانه هم کمک می‌کند.

وی بیان کرد: مدیریت دانش شاه‌کلید اقتصاد مقاومتی است و محتوا، اشتراک دانش و تجربه‌نگاری از جمله خدمات رسانه است که به کمک مدیریت دانش می‌آید. در واقع رسانه و مدیریت دانش می‌توانند سبب ارتقاء یکدیگر شوند.

در ادامه زرافشان، معاون امور متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به راهکارهای این وزارتخانه در حوزه ارتقاء سواد رسانه‌ای اظهار کرد: دو سیاست را در وزارتخانه پیش گرفتیم که می‌توان به وجه سلبی و پرهیز از فیلترینگ و وجه ایجابی ایجاد محیط پاک اشاره کرد.

وی افزود: از سال 75 ایجاد شبکه‌های دانش آموزی را مورد توجه قرار دادیم و اولین شبکه دانش آموزی به نام ماوراء توسط بخش خصوصی راه اندازی شد و دومین شبکه ملی دانش آموزی رشد را توسط آموزش و پرورش ایجاد کردیم تا محیط پاک و امنی را در قالب یک محیط بومی برای دانش‌ فراهم کنیم.

وی یاد آور شد: پس از تصویب سند تحول، آقای رئیس جمهوری پیشنهاداتی برای آموزش و پرورش مطرح کردند که ما با تلاش همکاران در تلاش برای تحقق آن هستیم. که مدرسه آینده ساز و توسعه سواد رسانه‌ای از جمله این پیشنهادها بود در واقع در رویکرد جدیدمان تلاش کردیم تا دانش‌آموزان با موفقیت در فضای مجازی حضور داشته باشند. به هر حال شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک مباحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد و شهروند الکترونیک برای زندگی موفق در شهر الکترونیک نیازمند توانمندی‌های خاصی است. ما باید توانمندی دانش‌آموزان را افزایش دهیم و بیشتر از آنکه تربیت ناظر بر محیط است ناظر بر شایستگی‌هایشان باشد ما با رویکرد تربیت فناورانه و با اتکا به سند تحول به دنبال شایستگی‌های یادگیرنده هستیم تا دانش‌آموزان خود را برای زندگی در دنیای دیجیتال آماده کنند.

وی افزود: دانش‌آموزان باید توانایی نقد و تحلیل، ارزشگذاری و توانایی داوری کردن را داشته باشند. برای این امر کتاب تعقل و تفکر با نگاهی بر فلسفه کودک در مقطع ابتدایی برنامه ریزی کردیم و کتاب تفکر و پژوهش را برای پایه ششم تا نهم و کتاب سواد رسانه‌ای را برای پایه دهم برنامه‌ریزی کردیم.

در ادامه سیدمرتضی موسویان به ارائه آماری پرداخت و گفت: 482 میلیون نفر کاربر رشد داشته و 2.55 میلیارد کاربر موبایلی داریم همچنین رشد سالانه کاربران 10 درصد بوده در حالی که شبکه‌های اجتماعی 21 درصد است.

وی افزود: کاربران یوتیوپ به یک میلیارد نفر رسیده است و هر دقیقه 300 ویدئو در این شبکه تبادل می‌شود و هر روز 5 میلیارد ویدئو در یوتیوپ بارگذاری شده است که برابر 115 میلیارد ساعت تماشای تلویزیون سنتی است.

وی افزود: 52 درصد از بازیکنان بازی‌های آنلاین زن و 48 درصد مرد هستند و 58 درصد بازیکنان بالایی 40 سال سن دارند که درآمدهایشان بالا است.

وی بیان کرد: ویکی‌پدیا پنجمین سایت پر بازدید جهان است که به 28 میلیارد در ژانویه 2016 داشته است و ویراستار آن 73 هزار نفر افزایش یافته و 40 میلیون مقاله در ویکی‌پدیا قابل دسترسی است

وی بیان کرد: تعداد کاربران فیسبوک 2 میلیارد نفر رسیده و 1.4 میلیارد نفر کاربر روزانه دارد که به 26 درصد آن از آمریکا است. همچنین برخی از کشورها همچون آفریقا(کنیا) اینترنت را به نام فیسبوک می‌شناسند همچنین تعداد کاربران اینستگرام به 400 میلیون نفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: یک ساعت و 49 دقیقه زمانی است که همه کاربران جهان به طور متوسط در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند. 10.5 میلیارد دقیقه زمان صرف شده روزانه کاربران در فیسبوک است و 50 دقیقه زمان صرف شده برای هر کاربر است و 15.8 درصد کل زمان صرف شدن کاربران در فیسبوک است.

وی در پایان با اشاره به لوگوی هوشمند گفت: مردم به واسطه لوگوی هوشمند از فضای پاک سایت‌ها و صفحات فضای مجازی مطمئن خواهند شد که طرح شامد که به نوعی حمایت از تولید داخلی و تشویق خلاقانه و ابداعات هنری در تولید و نشر دیجیتال است . براساس طرح شامد این پایش‌ها به طور دائمی انجام می‌شود.

گفتنی است تفاهم نامه همکاری میان انجمن بین‌المللی مدیریت دانش و مرکز رسانه دیجیتال وزارت ارشاد منعقد شد.

همچنین پنل تخصصی اهمیت اجرای شامد و افزایش فضای مجازی در تحقق فضای مجازی سالم مفید و ایمن با حضور سید مرتضی موسویان، امید علی مسعودی، ببرا، حسن خجسته، سلجوقی و فتوره‌چی برگزار شد که در این پنل به ارائه راهکارهای در حوزه ارتقاء سواد رسانه‌ای پرداختند.

captcha