نفس پاک شیخ عباس قمی باعث شد مفاتیح‌الجنان جاودانه بماند/ دانشمندی که تکرار نشد
کد خبر: 3641913
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
در محضر علما/حجت‌الاسلام لواسانی:

نفس پاک شیخ عباس قمی باعث شد مفاتیح‌الجنان جاودانه بماند/ دانشمندی که تکرار نشد

کانون خبرنگاران نبأ: نوه آیت‌الله لواسانی گفت: کتاب‌های زیادی در علم دعا نوشته شدند که برخی‌شان در زمان «مفاتیح الجنان» هم یافت می‌شدند. اما آن‌چه مفاتیح را جاودانه کرد؛ یکی نفسِ پاکِ خودِ نویسنده بود که لابلای این کلمات نورانی، برای همیشه باقی ماند. و دوم، فارسی و آسان بودنِ آن که شیعیانِ تشنه‌ پارس را سیراب می‌کند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در ادامه سلسله گزارشات در محضر علما، بیست و سوم ذی‌الحجه یادروز درگذشت مرحوم حاج شیخ عباس قمی، صاحب مفاتیح‌الجنان، یکی از علمای بزرگ و از افتخارات شیعه است که نامی جاودانه در آسمان ستارگان و فرزانگان عالم تشیع از خود برجای گذاشته است. برای بررسی و شناخت بیشتر از این عالم بزرگوار با حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسن لواسانی، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه و نوه آیت‌الله لواسانی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.



رمز موفقیت شیخ عباس قمی را بفرمایید؟
رمز موفقیت آشیخ عباس قمی اعلی‌الله مقامه، دو نکته است. اول جامعیت در علوم اسلامی و دوم مدیریت صحیح عمر.
او در طول عمر ۶۵ ساله‌ خود، و بدون داشتنِ منابع دیجیتالیِ امروزی، کتاب‌هایی نوشت که ما برای نوشتن هرکدام از آن‌ها سال‌ها وقت نیاز داریم. کتاب‌هایی که بیش‌ترشان، سرآمد و مشهور شدند.
اگر بخواهیم از تاریخ اسلام بدانیم؛ می‌توانیم کتاب شریف «کحل البصر» را که سیره پیامبر خاتم صلی‌الله علیه است مطالعه کنیم. یا «بیت الأحزان» در مصائب حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها یا «نفس المهموم» که مقتل مشهور سالار شهیدان است. یا «انوار البهیه» و «منتهی الآمال» که از برترین کتب تاریخ زندگی ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین است.
اگر گوشه‌ای از کرامات امام هشتم را بخواهیم؛ «فوائد الرضویه» بسیار خواندنی است.
اگر بخواهیم زندگی‌نامه بزرگان شیعه را بدانیم، کتاب فوق‌العاده «الکُنیٰ و الالقاب» در اختیار ماست.
اگر به داستان پس از مرگ، علاقه نشان بدهیم؛ کتاب مشهور «منازل الآخرة» یار ماست.
و کتاب جاودانه‌ای که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود: «‌مفاتیح الجنان»!
این‌ها همه، کتب عمومی شیخ است. آن بزرگوار، کتب تخصصی دیگری هم در علم رجال و حدیث و عقائد و فقه و اخلاق تألیف فرموده است.

دلیل ماندگاری مفاتیح الجنان چیست؟
کتاب‌های زیادی در علم دعا نوشته شدند که برخی‌شان در زمان «مفاتیح‌الجنان» هم یافت می‌شدند. اما آن‌چه مفاتیح را جاودانه کرد؛ یکی نفسِ پاکِ خودِ نویسنده بود لابلای این کلمات نورانی، برای همیشه باقی ماند. و دوم، فارسی و آسان بودنِ آن که شیعیانِ تشنه‌ پارس را سیراب می‌نمود.
و دلائل دیگری چون، جامعیت، کاربردی بودن، تک‌جلدی بودن و... .

اگر بخواهید در یک جمله شیخ عباس قمی را معرفی کنید چه می‌فرمایید؟
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسن لواسانی در پایان در یک جمله شیخ عباس قمی(ره) را معرفی کرد و افزود: شیخ عباس قمی، پرکارترین دانشمندِ قرن چهاردهم و دانشمندی که تکرار نشد.
علیرضا برومند


captcha