چرا در سوره انسان، از حورالعین نامی برده نشده است
کد خبر: 3642310
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
روزشمار تولد آیات نور/ بیانی از آیت‌الله ضیاءآبادی؛

چرا در سوره انسان، از حورالعین نامی برده نشده است

گروه اندیشه: آلوسی، مفسر اهل سنت به این پرسش پاسخ داده است که چرا در سوره انسان که تمام نعمات بهشتی ذکر شده است، نامی از حوئرالعین به میان نیامده است؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) روز بیست و پنجم ذی‌الحجه، روز نزول سوره انسان یا هل‌اتی در شأن و منزلت اهل بیت(ع) است. بنابر نظر مفسران شیعه و برخی از اهل‌سنت، آیه هشتم این سوره که به آیه اطعام معروف است، در توصیف حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و حسنین(ع) نازل شده است که سه روز پیاپی رزق مختصری که برای افطار خود در اختیار داشتند به مسکین، یتیم و اسیر بخشیدند.
آیت‌الله ضیاآبادی در توضیح یکی از نکات لطیفی که در این سوره نهفته است و کمتر بیان شده، چنین نوشته است: 
آلوسي، صاحب تفسير «روح المعاني» ضمن تفسير سوره‌ي «هل اتي» مي‌گويد: چطور شده كه خداوند در اين سوره از همه‌ي نعمت‌هاي بهشتي اسم برده ولي از حورالعين نامي به ميان نياورده است و حال آنكه در آيات ديگر كه نعمت‌هاي بهشتي را بيان مي ‌كند، مكرّراً سخن از حورالعين مي‌گويد؛ از قبیل: حُورٌ عِينٌ كَاَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ؛ كاَنَّهُنَّ الْياقُوتُ وَ الْمَرْجانُ؛ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ عِينٌ‌‌كَاَنَّهُنَّ بَيْضٌ مَكْنُونٌ.
ولی در سوره‌ي هل اتی با آن ‌كه از درختان پرميوه و نهرهاي جاري و تخت‌هاي زيبا و لباس‌هاي حرير و دستبندهاي نقره و حتّي «وِلدانٌ مُخَلَّدُون» سخن گفته است، از حورالعين اسمي به ميان نياورده است. سرّش چيست؟ اين عالم و مفسّر سنّي مي ‌گويد: رَعايَةً لِحُرْمَةِ البَتُول وَ قُرَّةِ عَينِ الرَّسُول؛ يعني چون خداوند در اين سوره پاداش‌هاي بهشتي اميرالمؤمنين و خاندان آن ‌حضرت را كه در رأس ابرار قرار گرفته‌اند بيان مي‌كند، سزاوار نبود با وجود حضرت بتولِ قرّة ‌العين رسول(ص) در كنار علي(ع) سخن از حورالعين به ميان آيد و آنها به عنوان پاداش بهشتي به علي(ع) ارائه شوند و لذا خداوند براي حفظ حرمت آن ريحانه‌ رسول(ص) از حورالعين نامي نبرده است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۰۱ - ۲۱:۱۳
0
2
یا زهرا
captcha