چرایی صبر در قرآن
کد خبر: 3643192
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹

چرایی صبر در قرآن

گروه معارف: بی‌گمان يكی از خصلت‌ها و فضيلت‌های انسانی تحمل و بردباری بر مشكلات و سختی‌هايی است كه از هر سوی به انسان هجوم می‌آورد. انسان زمانی مي‌تواند در برابر سختی‌ها و مصيبت‌ها، خود را بيمه کند و با هر مصيبتی جزع و فزع نكند كه از خصلت صبر برخوردار باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، بی‌گمان يكی از خصلت‌ها و فضيلت‌های انسانی تحمل و بردباری بر مشكلات و سختی‌هايی است كه از هر سوی به انسان هجوم می‌آورد. انسان زمانی مي‌تواند در برابر سختی‌ها و مصيبت‌ها، خود را بيمه نمايد و با هر مصيبتی جزع و فزع نكند كه از خصلت صبر برخوردار باشد.

صبر، عبارت است از ثَبات نفس و اطمینان آن و مضطرب نگشتن و مقاومت کردن در بلایا و مصایب، به گونه‌ای که سینه انسان تنگ نشود و خاطر او پریشان نشود و گشادگی و طمأنینه‌ای که پیش از حدوث بلا داشته است، حفظ نموده و زبان خویش را از گلایه و شکایت حفظ کند و اعضا و جوارح خود را از حرکات ناهنجار محافظت نماید.

صبر و شکیبایی، منزلی است از منازل دین و مقامی است از مقامات موّحدین که به واسطه آن، بنده به جمع مقربان بارگاه احدّیت وارد می شود و تا کسی صبر را شعار خویش نسازد، به مراتب ارجمند نخواهد رسید.

دانش صبر را بايد آموخت

حجت‌الاسلام علی انتظاری، امام جمعه جلفا در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: صبر در اسلام خود نوعى فرهنگ و دانش است، دانشى كه بايد آموخت، بايد در مواضع مختلف آن را تكرار كرد تا مثل هر صفتى براى انسان ملكه شود. 

وی افزود: صبر ایستادگی در برابر حوادث و درگیری مداوم با مشکلات است.

وی خاطرنشان کرد: انسان برای این که در استفاده از امور خوشایند، دچار افراط و زیاده روی نشود و از طرف دیگر از آثار بد امور ناخوشایند درامان بماند، باید به صفت صبر و شکیبایی آراسته شود.

حجت‎الاسلام انتظاری، با اشاره به وجود صبر در هر فرد به هر اندازه‌ای افزود: صبر در هر فردی به هر اندازه‌ای وجود دارد امّا استفاده و بکارگیری آن برای هر فردی به یک اندازه مشکل است، اما این سختی و مشکلات بسته به حالتی است که انسان در آن قرار می‌گیرد.

امام جمعه جلفا یادآور شد: صبر و بردباری، انسان را از تعدی و تجاوز از حدود در هنگام برخورداری از ثروت، مقام و... باز می دارد و از طرف دیگر، در هنگام بروز ناملایمات و پدید آمدن فقر و تنگ دستی و وقوع بلاها و سختی‌ها و کمبودها، آراستگی به صبر، مانع خارج شدن آدمی از مسیر حقّ و آلوده شدن به گناه یأس و ناامیدی و... می شود.

وی با اشاره به آیه 200 سوره آل عمران افزود: در این آیه می‌خوانیم: ای اهل ایمان، (در کار دین) صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید و مهیا و مراقب کار دشمن بوده و خداترس باشید، باشد که فیروز و رستگار شوید.

حجت‌الاسلام انتظاری با استناد یه فرموده مولای متقیان(ع)ادامه داد: امیرالمومنین می‌فرمایند: صبر چهار شعبه دارد، اشتیاق، ترس، زهد و انتظار.

وی افزود: آموزه‌های دینی، مهم‌ترین عامل پیروزی در عرصه‌های گوناگون زندگی را، صبر و ایستادگی معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام انتظاری از فوائد صبر گفت و تاکید کرد: فواید صبر عبارتند از: همراهی خداوند متعال با فرد صابر، رفع بلاها، قوی شدن ایمان، رستگاری، آموزش گناهان از جانب خداوند متعال، وفای به عهد و ...

صبر هیچگاه موجب آسیب رسانی به انسان نمی‌شود

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: صبر با وجود اینکه مشکل است، امّا هیچگاه موجب آسیب رسانی به انسان نمی‌شود، بلکه برای او فواید بسیار زیادی دارد. افراد صبور، در نزد خداوند متعال و در بین افراد جامعه عزیز‌تر از بقیه افراد بوده و در زندگی موفق‌تر می‌باشند.

وی افزود: از کسانی که در گروه صابران مورد ستایش و تجلیل قرار گرفته‌اند، پیامبران بزرگ خداوند هستند که به جهاتی چند به داشتن این خصلت و فضیلت ستوده شده و در قرآن گرامی داشته شده‌اند.

وی  از کلام امیرالمومنین(ع) گفت و خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند: صبر به اندازه مصیبت نازل می‌شود و هر کس در هنگام مصیبت با دست بر رانش بزند عمل را از میان برده و پاداشش را از دست داده است.

حجت‌الاسلام شربیانی ادامه داد: قرآن به صراحت بر این نکته تأکید می‌ورزد که صبری مورد ستایش خداوند است که انگیزه اش فقط جلب رضایت و خشنودی خداوند متعال باشد، نه اینکه شخص بخواهد به وسیله آن، کسب شهرت کند یا با صبر و تحمّل سختی ها و شکنجه ها، در نظر دیگران به صورت قهرمان درآید.

امام جمعه عجب‌شیر یادآور شد: براى تقويت حلم و بردبارى، بايد طبق برنامه‏‌اى جدى به تقويت اراده خود بكوشيد و همواره سعى كنيد برخود مسلط باشيد.

وی با اشاره به آیه 146 سوره آل عمران افزود: در این آیه می خوانیم: و چه بسیار از پیامبرانی که مردان الهی فراوانی به همراه آنها جنگیدند، پس در مقابل آنچه به آنها در راه خدا رسید سست و ناتوان نشدند و خضوع و تسلیم نشان ندادند و خداوند صابران را دوست دارد.

حجت‌الاسلام شربیانی تاکید کرد: هر فرد با ايمانی می‌تواند در سايه شكيبايی و استقامت، فرائض الهی را كه بی رنج و مشقت نيست، انجام دهد و از معاصی و گناهان چشم بپوشد، عظمت و عزت و ترقی و تعالی از آن مخترع و مهندسی است كه با نيرو یا استقامت پنجه جهل و نادانی را بشكند.

captcha