واردات گندم به‌صرفه‌تر از کشت داخلی است
کد خبر: 3644071
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
فراهانی‌فرد:

واردات گندم به‌صرفه‌تر از کشت داخلی است

گروه اقتصادی: رئیس جهاد کشاورزی اراک گفت: گندم یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی است و همیشه این خرده به جهاد کشاورزی گرفته می‌شود که چرا گندم را وارد می‌کنیم، درحالیکه با توجه به بحران آب در کشور، واردات گندم به‌صرفه‌تر از کشت داخلی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، ابوالقاسم قائم فراهانی فرد، رئیس جهاد کشاورزی اراک در کمیته راهبری اقتصاد مقاومتی که امروز، سه شنبه 28 شهریورماه در فرمانداری اراک برگزار شد گفت: سال گذشته باغات استان مرکزی در اثر سرمازدگی دچار خسارات فراوانی شدند که بیشترین خسارات مختص به روستای هزاوه بود.
وی گفت: برخی از محصولات کشاورزی جزو محصولات استراتژی قلمداد می‌شوند که در این راستا وزارتخانه برای این محصولات برنامه ویژه‌ای دارد و سعی شده امنیت غذایی این محصولات حفظ و به خود کفایی برسیم. بر این اساس محصولاتی در گندم، جو و برنج به مرز خودکفایی رسیده‌ایم.
فراهانی‌فرد با بیان اینکه 92درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است گفت: برای کاهش حجم واردات به دنبال کشت حداقل 30 درصدی پاییزه با دانه کلزا هستیم، در اراک نیز سال گذشته حدود 1 هزار و 200 هکتار زمین به کشت این دانه اختصاص پیدا کرد و امسال قرار است به 2 هزار هکتار افزایش یابد.
 رئیس جهاد کشاورزی اراک تصریح کرد: اگر 30 درصد کشت پاییزه به این امر اختصاص یابد 42 درصد کاهش واردات روغن مصرفی خواهیم داشت. یکی از سیاست‌های مهم کشور کاشت محصولاتی است که بتواند ارز آوری مناسب داشته باشد که یکی از این محصولات گل محمدی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 12 هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت این گل اختصاص یافته اما در مقایسه با کشورهایی چون بلغارستان و ترکیه که یک سوم این مقدار را زیر کشت برده‌اند، سهم اندکی از تجارت این محصول در جهان داریم.
 فراهانی‌فرد عنوان کرد: استان مرکزی ظرفیت کاشت محصولات ارزآور را دارد که می‌توان به کاشت زعفران در شهرستان فراهان اشاره کرد، صرفه جویی در مصرف آب یکی از اولویت‌های اصلی جهاد کشاورزی در استان است که بر این اساس بطور جد دنبال اجرای طرح آبیاری با فشار هستیم.
وی گفت: گندم یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی است و مادام این خرده به جهاد کشاورزی گرفته می‌شود که چرا گندم را وارد می‌کنیم، درحالیکه با توجه به بحران آب در کشور، واردات گندم به صرفه تر از کشت داخلی است.
رئیس جهاد کشاورزی در پایان بیان کرد: 73 رشته شغلی در بخش کشاورزی و 330 رشته مشاغل خانگی  تاکنون در کشور ایجاد شده که در رشته‌های بخش کشاورزی به صورت مشترک با اداره کار مجوز صادر شده و تسهیلات مختصری تا سقف 5 میلیون تومان ارائه می‌شود که به عقیده بنده این رقم باید افزایش یابد.
captcha