کد خبر: 3645472
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰

پیرغلامان عرصه لباس عاشورایی تجلیل شدند/ تبیین کنیم چرا لباس سیاه می‌پوشیم

گروه جامعه: در مراسم اختتامیه دومین نمایشگاه لباس عاشورایی از پیرغلامان عرصه تولید لباس عاشورایی تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) دومین نمایشگاه لباس عاشورایی با تجلیل از پیردوختگان عرصه لباس عاشورایی و برگزیدگان این نمایشگاه امروز شنبه اول مهر ماه در تالار رودکی کار خود را پایان داد.

در مراسم اختتامیه این نمایشگاه ابراهیم درستی، نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران طی سخنانی کوتاه به انتقاد از وضعیت حمایتی مسئولان از اصناف کشور پرداخت و عنوان کرد: همه مسئولان از تولید سخن می‌گویند اما آیا به درد و مشکلات تولید رسیدگی می‌شود. وعده، وعید‌ها خوب است اما آیا این وعده، وعیدها را عملی کرده‌اید؟ چرا باید در کشور همسایه ما تولید کننده وام 3 درصدی بگیرد و محصولش بیمه باشد اما ما برای دریافت وام تولید دچار مشکل باشیم. آیا مسئولان معافیت مالیاتی تولید‌کنندگان را محقق کرده‌اند؟ ما در بخش مالیات دغدغه داریم.

پس از اجرای مداحی در منقبت امام حسین(ع)، حمید‌رضا یوسفی‌فر، مدیر بخش اصناف کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در مناسبت‌هایی مانند محرم و ماه رمضان نمایشگاه‌های عفاف و حجاب برگزار می‌شد، اما با دقت نظر کارگروه اتفاقات فاخری رخ داده و اکنون شاهد برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی هستیم، گفت: مشکلات زیادی در حوزه تولید داریم البته برای ترویج استفاده از محصولات ایرانی تلاش‌های زیادی انجام شده و اصناف به نوبه خود به خواست مقام معظم رهبری در حوزه تولید ملی لبیک گفته‌اند.

پیرغلامان عرصه لباس عاشورایی تجلیل شدند/ تبیین کنیم چرا لباس سیاه می‌پوشیم

وی با مطرح کردن این سؤال که چرا مدام درجا می‌زنیم؟ اظهار کرد: تولیدکننده ما در طول سال چه برنامه‌ای می‌تواند برای تولید خود انجام دهد؟ ما بیش از 13 میلیون دانش‌آموز داریم که بازاری دو میلیارد تومانی روپوش مدارس این دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. در فضای رکود موجود تولیدکننده ما در سال‌های قبل طی ماه‌های منتهی به مهر اقدام به تولید لباس مدارس می‌کرد و به این نحو بازار مدارس به سرپا ماندن تولید‌کنندگان ما کمک می‌کرد. اما اکنون اصلاً معلوم نیست بازار دو میلیارد تومانی مدارس ما کجا رفته است! مدیران مدارس ما با افرادی که خود می‌شناسند قرارداد بسته و لباس‌های دانش‌آموزان خود را از این افراد خاص خریداری کرده‌اند.

یوسفی‌فر ادامه داد: در سال 20 میلیون لباس برای محرم نیاز داریم و چینی‌ها این نیاز را فهمید‌ه‌اند. بازار لباس محرم 400 میلیارد تومان می‌شود اما چون محصولات از چین وارد می‌شود تولیدکننده ما از این بازار هم بهره‌ای نمی‌برد. در بازار عید هم نمایشگاه بهاره را در اختیار دلالان قرار می‌دهیم و تولیدکنندگان بی‌نصیب می‌مانند.

وی تصریح کرد: همین مسائل موجب شده درآمدهای طلایی در طول سال از دست تولیدکننده خارج شود و آن‌وقت ما انتظار داریم تولیدکننده ما سرپا بماند؟ مداخله‌های غیرمسئولانه در تولید موجب شده است بخش تولید ما نتواند برنامه‌ریزی کند.

شهباز حسن پوربیگلری، رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه 10 سال است در مجلس هستم و مشکلات تولید‌کنندگان را مدام می‌شنوم، گفت: این طور هم نیست که هیچ کاری نکرده باشیم. طی 4 سال اخیر 50 درصد قاچاق کاهش یافته است اما راه‌های ورودی قاچاق زیاد و در این زمینه نیز خلأ قانونی وجود دارد و باید دستورالعمل‌های زائد برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه اخیراً 200 کیلومتر از مرز سیستان به سپاه واگذار شده است، اظهار امیدواری کرد که امنیت برقرار شود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: گستردگی مرزهای کشور به‌حدی است که نمی‌توان گفت به‌سرعت مشکل قاچاق حل می‌شود. در طول 110 سال گذشته دولت‌های مختلف در بحث تجارت همه ناکارآمد بوده‌اند و باید این بخش به مردم سپرده شود و مصرف کالای ایرانی نیز فرهنگ‌سازی شود.

حسن‌پوربیگلری به تعطیل شدن 200 هزار واحد صنفی طی چهار سال اخیر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: باید کالاهای تولیدشده ما قابل رقابت در کیفیت و سرعت تحویل با کالاهای خارجی باشد.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم، عنوان کرد: مشکلات دسته‌بندی شده و هر چه به پیش می‌رویم افق‌ها روشن‌تر می‌شود و اکنون استانی نیست که وقتی به آن می‌رویم شاهد کارهای جدید نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: لباس یک نماد فرهنگی است که جنبه‌های اقتصادی نیز بر آن مترتب است و یکی از شکل‌های بروز و ظهور فرهنگ هر کشوری لباس آن کشور است.

پیرغلامان عرصه لباس عاشورایی تجلیل شدند/ تبیین کنیم چرا لباس سیاه می‌پوشیم

قبادی افزود: لباس در ذیل صنایع فرهنگی کشور قرار گرفته است که نمونه آن لباس عاشورایی است و اگر یک فرد خارجی طی این ایام وارد کشور ما شود، متوجه فرق ما با سایر کشورها می‌شود و این یعنی لباس توانسته پرچم بلند فرهنگ عاشورایی را بلند کند.

وی با انتقاد از اینکه در مراکز علمی و دانشگاهی به مسئله پوشش و مبانی و مباحث مرتبط با آن کمترین توجه را می‌شود، گفت: در دستورات دینی ما آمده است که آموزه‌های دینی را چشم‌بسته نپذیریم و و به دلایل استدلالی و مبانی عقلی و مفهومی هر مسئله توجه کنیم. اما متأسفانه لباس را بدون توجه به مبانی فکری و بدون تحقیق و پژوهش در این حوزه تولید و مصرف می‌کنیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اینکه حتی برش لباس عاشورایی برگرفته از شکل نخلی است که حمل پیکرهای شهدای کربلا را بر عهده داشت، گفت: باید تلاش کنیم مزیت‌های استفاده از محصولات غیر ایرانی را از بین ببریم یکی از این مزیت‌ها اقبال عمومی به لباس‌های غیر ایرانی است.

وی در پایان گفت: باید فلسفه استفاده از لباس سیاه در محرم، برش‌ها و نمادهایی لباس عاشورایی برای جوانان تبیین شود.

در پایان این مراسم از آقایان محمود رفیعی‌پور، فرج‌الله شجاعی، اسماعیل زینت‌لو، حسن شریفی، تقی قانع عبادی و غلام حسین منصوری به عنوان پیردوختگان عرصه لباس عاشورایی تجلیل شد.

اشرف‌السادات میرباقری، طراح «لباس آئینی موج عاشورا»، سوده مجرد، طراح مانتو با عنوان «نابرابری»، نگار کاظمی اسفه، طراح مانتوی «شفق همراه با شال»، غزال بهمنی، رفیعه رازبانی و مکیه السادات ابراهیم‌زاده به عنوان برگزیدگان این نمایشگاه مورد تجلیل قرار گرفتند. همچنین محمدمهدی دافعیان لباس‌های چاپ شده کودک و نوجوان، زینب همدانی‌پور چادر حجب، طاهره پیلتن مانتوی یاسو افراد شایسته تقدیر این نمایشگاه بودند. از طیبه عزت‌اللهی‌نژاد به عنوان برگزیده بخش مقاله تجلیل شد.

پیرغلامان عرصه لباس عاشورایی تجلیل شدند/ تبیین کنیم چرا لباس سیاه می‌پوشیم
captcha