مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تکیه حسینی در برخی خبرگزاری‌های کشور برپاست
کد خبر: 3646377
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تکیه حسینی در برخی خبرگزاری‌های کشور برپاست

گروه جامعه: دو خبرگزاری کشور به مناسبت ایام محرم صفحه ویژه این ایام را با عنوان تکیه و تکیه حسینی ایجاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) امروز دوشنبه سوم مهر ماه مصادف با چهارم ماه محرم، مانند سه روز گذشته صفحه معارفی خبرگزاری‌های کشور پر بود از مطالبی در خصوص محرم و قیام عاشورا. در این میان دو خبرگزاری به ایجاد صفحه‌ای ویژه برای این ایام با عنوان «تکیه» اقدام کرده‌اند که امید است با انتشار مطالبی ارزشمند و متناسب با شأن این ایام این صفهات همانند تکیه‌هایی که در همه شهرهای ایران برپاشده پر از مشتری باشد.

ایسنا؛

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا اخبار معارفی امروز خود را با انتشار جدید‌ترین استفتائات صورت گرفته از دفتر مقام معظم رهبری آغاز کرده است. در این خبر آمده است: مقام معظم رهبری در پاسخ به جدیدترین استفتاءها مربوط به خواندن صیغه نذر، شرط‌بندی در تیراندازی،‌ هک کردن وای فای، پرورش حیوان مجهول المالک و ... نظرشان را اعلام کردند.

«تدابیر ویژه آتش‌نشانی برای محرم/بازرسی آتش نشانان از تکایا و مساجد»، «ویدئو / نوای سوگ»، «مقتل خوانی در شبکه‌های رادیویی» و گزارش تصویری «حال و هوای قزوین و رشت در ایام محرم» دیگر خبرهای امروز خبرگزاری ایسنا در صفحه دین و اندیشه است.

تسنیم؛

سرویس قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم امروز تعداد قابل توجهی مداحی مربوط به محرم را بارگذاری کرده است از جمله: «مداحی محمود کریمی در شب چهارم محرم + صوت»، «مدیحه‌سرایی «منصور ارضی» در شب چهارم محرم در مسجد ارک + صوت و فیلم» و ««به نام نامی سر» با صدای مجید اخشابی منتشر شد + صوت».

همچنین تعداد قابل توجهی مطلب در خصوص اشعار مربوط به محرم از جمله: «رجزهای عاشورایی/۲اشعاری که حُرّ‌ در کربلا به عنوان رجز خواند»، «اشعار اهل سنت درباره امام حسین(ع) /۳چون محرم رسید و عاشورا؛ خنده بر لب حرام باید کرد»، «سروده‌ای از «مجتبی روستایی» تقدیم به حضرت رقیه(س) من نگویم که پس از تو چه جفا بر ما رفت» و « نوسروده عسکری:رسیده ماه محرم چه خیمه‌ها که در آتش/چه طفلکان غریبی چه خار و راه و چه پایی».

تنها مصاحبه منتشر شده امروز این سرویس «گفت‌وگوی تفصیلی تسنیم با حجت‌الاسلام ریاضت:هیئتی معرفت‌زاست که منبری و ذاکرش اهل معرفت باشد/ مستمع را به حداقل قانع کردیم» بود. در بخشی از این مصاحبه آمده است: «تسنیم: به نظر شما چه چیزی در ماجرای امام حسین(ع) قرار داده شده که نه تنها شیعیان و مسلمانان جهان، بلکه پیروان ادیان‌های مختلف توجه ویژه‌ای به ایشان دارند؟

* حجت‌الاسلام والمسلمین ریاضت: شاید یکی از دلایل این موضوع، نوع شهادت و اوج مظلومیت امام حسین(ع) باشد. ببینید همه انسان‌ها ذاتاً از ظلم بدشان می‌آید و با ظالم زاویه دارند. ظلم‌های بسیاری در حق اهل‌بیت(ع) صورت گرفته است، اما ظلم و مصیبتی که بر امام حسین(ع) شد، از اعظم مصائب در طول تاریخ و حتی در آسمان‌ها و زمین بود، طوری که در زیارت عاشورا که حدیثی قدسی است، به این موضوع اشاره شده «مُصِیبَهٍ مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِیَّتَهَا فِی الْإِسْلَامِ وَ فِی جَمِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض‌».

امام حسین(ع) به عنوان یکی از مظلومان بزرگ عالم کسی بود که ظلم‌پذیر نبود، ظلم‌ستیز بودن ایشان در اوج مظلومیت به انسان احساس غرور می‌دهد، لذا همه آزادی‌خواهان در هر مکتب و فرقی قائل‌اند که از امام حسین(ع) درس‌ها گرفتند، چون امام حسین(ع) در اوج مظلومیت ظلم‌ستیز بود. اهل بیتِ امام حسین(ع) نیز بعد از جریان عاشورا در شام و منازل دیگر با وجود اینکه بدترین رفتارها با آنان انجام شد، اما باز هم به تبعیت و تأسی از مولایشان امام حسین(ع) در مقابل ظلم کوتاه نیامدند و به مقابله با آن پرداختند. به عنوان مثال، حضرت زینب(س) با وجود سختی‌ها و فشارهای زیاد چنان خطبه‌ای در کاخ دشمن ایراد کرد که همگان را مات و مبهوت کرد».

«در پنجمین روز ماه محرم صورت می‌‌گیرد: گردهمایی ۱۰۰۰ نونهالان تهرانی در میدان امام حسین(ع)»، «امام حسین(ع) در مقابل فشارِ دنیای متعرض احساس «تردید» نکرد + فیلم»، «حدیث محرم/ ۲پاداش یک قطره اشک بر امام حسین(ع)»، « سیدعباس صالحی در نشست خبری: نه تغییر در وزارت ارشاد ارزش است، نه ثبات/ نمی‌خواهم درباره تغییرات صحبت کنم» و «گذری بر خصائص الحسینیه شوشتری/ ۳نامه‌ای که امام حسین(ع) قبل از خواندن پاسخ داد» نیز سایر خبرهای سرویس قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهد.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تکیه حسینی در برخی خبرگزاری‌های کشور برپاست

فارس؛

خبرگزاری فارس امروز چهار خبر از نشست خبری وزیر ارشاد منتشر کرده است که شامل: «نخستین نشست خبری وزیر ارشاد دولت دوازدهم/۱صالحی: ممکن است افراد جدیدی وارد صحنه مدیریتی شوند/ قراردادهای ارشاد و نهادهای وابسته شفاف بیان می‌شود»، « در پاسخ به سوال فارسوزیر ارشاد از پاسخ مصداقی درباره معاونت‌ها خودداری کرد/ از پرداخت خسارت به تهیه‌کننده «رستاخیز» تا ادامه اکران خارجی»، « گزارش مشروح فارس از نخستین نشست خبری وزیر ارشاداز تدبیر برای عدم ورود ریزگردها به حوزه فرهنگ تا رستاخیزی برای یک فیلم!» و « گزارش مشروح فارس از نخستین نشست خبری وزیر ارشاد از تدبیر برای عدم ورود ریزگردها به حوزه فرهنگ تا رستاخیزی برای یک فیلم!» است.

«تابلو فرش منقش به چهره شهید «حاجی‌حسنی» به خانواده‌اش اهدا شد+فیلم و عکس»، «سنت‌شکنی در مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه/ برگزاری مسابقه قرائت به جای حفظ»، « گفت‌وگوی فارس با همسر قاری شهید منا:لحظه لحظه حضور در سرزمین وحی با خاطرات همسرم گذشت/ فاجعه منا داغ بزرگی بر دل ما گذاشت» و «جعفری به فارس خبر دادتأسیس ۱۰۰ خانه قرآن در کشور تا پایان سال/ برگزاری دوره‌ آموزش صحت قرائت نماز» دیگر خبرهای سرویس فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس را تشکیل می‌دهند.

در بخشی از خبر مربوط به « سنت‌شکنی در مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه/ برگزاری مسابقه قرائت به جای حفظ» که از اخبار جالب امروز خبرگزاری فارس بود، آمده است: « برطبق روال سال‌های گذشته در کشور روسیه، مسابقات بین‌المللی قرآن کریم یک سال به رشته قرائت و سال دیگر به رشته حفظ اختصاص داشت و بر همین اساس، سال گذشته این مسابقات در رشته قرائت برگزار شد و قرار بود امسال در رشته حفظ برگزار شود اما ظاهراً یک سنت‌شکنی انجام شده و قرار است امسال هم برای دومین سال پیاپی، مسکو میزبان برگزاری مسابقات بین‌المللی در رشته قرائت شود.

از این رو، امیر لعل اول قاری و نماینده جمهوری اسلامی ایران به جای محمود محمدی‌نیا که پیش از این برای شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن در رشته حفظ به روسیه معرفی شده بود، در رشته قرائت حضور می‌یابد.

سال ۱۳۹۲ هم این اتفاق تکرار شد و در دعوت‌نامه ارسالی از مسکو از قاری ایرانی برای حضور در مسابقات دعوت شده بود، از این رو جعفر فردی به عنوان قاری به مسابقات روسیه اعزام شد اما به محض ورود به این کشور متوجه شد که مسابقات، مسابقات حفظ است و وی نتوانست در این رقابت‌ها شرکت کند».

مهر؛

خبرگزاری مهر نیز همانند دیگر خبرگزاری‌های کشور در صفحه دین و اندیشه خود به مناسبت ایام محرم فیلم سوگواری بارگذاری کرده است که شامل « فیلم؛از عشقت غم دارم، به تو خیلی بدهکارم»، « فیلم؛ مراسم عزاداری شب چهارم محرم در مسجد ارک» و « با نوای میثم مطیعی؛یا حسین یا حسین، من کجا لیاقت اقامه عزای تو؟» است. همچنین این خبرگزاری در اقدامی جالب « فایل صوتی؛احیای شعائر مذهبی، احیای فرامین خداست/تضعیف سنتها وتقویت بدعت ها» شامل صحبت‌های شفیعی سروستانی، نویسنده و پژوهشگر را منتشر کرده است.

مهر در ادامه از « رئیس سازمان بسیج اساتید و طلاب:روحانیت در دفاع مقدس بیش از ۴ هزار شهید تقدیم اسلام کرده است»، « حجت الاسلام ذوالنور:دفاع از حرم امتداد خط کربلا است/ اهداف سیاسی عرفان های کاذب»، « با حضور نوجوانان در سراسر کشور؛ همایش«احلی من العسل» برگزار می شود»، « یادداشتی از سید سلمان صفوی؛ شرح غزل «کجایید ای شهیدان خدایی» و «کارگاه آموزشی «اخلاق کار از دیدگاه امام علی(ع)» برگزار می شود» خبر داده است.

همچنین در مطلبی درخورتوجه خبر « پاسخ علمای اهل سنت ایران به مفتی اعظم مصر؛ برای دیدن واقعیت ها به ایران سفر کنید/افزایش مدارس ومساجد اهل سنت» منتشر کرده است. در بخشی از این مطلب آمده است: « جمعی از ائمه جمعه و جماعات، مدیران و مدرسین مدارس علوم دینی و علمای شاخص اهل سنت کشور با صدور نامه ای به مصر، به بیانیهشیخ شوقی ابراهیم علّام، مفتی اعظم جمهوری مصر پاسخ گفته و از وی برای حضور در ایران و دیدن واقعیت های زندگی اهل سنت در کشور دعوت کردند.

گفتنی است مفتی اعظم مصر چندی پیش در پی وقوع حوادث تروریستی تهران در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام راحل(ره) با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی با طرح موضوعات و مسائلی نسبت به وضعیت اهل سنت ایران ابراز نگرانی کرده بود که جمعی از علمای شاخص اهل سنت کشور با صدور جوابیه ای ضمن تقدیر از وی به دلیل محکوم نمودن اقدامات تروریستی تهران، به برخی شبهات مطرح شده در بیانیه شیخ شوقی ابراهیم علام پاسخ گفته و شبهات مطرح شده را ناشی از عدم اطلاع دقیق وی از واقعیت های ایران اسلامی و متاثر از اخبار و اطلاعات کذب رسانه های مخالف و معاند نظام اسلامی و وحدت امت اسلامی دانسته اند».

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تکیه حسینی در برخی خبرگزاری‌های کشور برپاست

باشگاه خبرنگاران؛

این باشگاه در اقدامی جالب به مناسبت ایام محرم بخشی را در کنار سایر سرویس‌های خبری خود با عنوان «تکیه حسینی» ایجاد گرده است. در این بخش مطالبی از قبیل دانلود مداحی، تعزیه‌خوانی، خبرها و تحلیل‌های مرتبط با ایام محرم و سایر مطالب مربوط به این ایام ویژه بارگذاری شده است.

در بخش قرآن و عترت سرویس فرهنگی امروز باشگاه خبرنگاران نیز مطالب دنباله‌دار و عمومی مانند انتشار زندگی‌نامه یک شهید «امروز شهید یزدانی»، یک حدیث: «حدیثی از امام صادق در خصوص امید به خداوند»، روز شمار محرم : « روزشمار محرم؛ پنجم محرم؛ نامه عبدالله بن زیاد به عمر سعد برای تنگناسازی در کربلا »، دانلود بسته مداحی و بسته شعری ویژه محرم و زندگی یک پیرغلام حسینی: «زندگی نامه پیرغلام اهل بیت حاج احمد شمشیری» منتشر شده است.

اخبار این سرویس شامل: «طبل زدن در هیئت‌های عزاداری چه حکمی دارد؟» که دربرگیرنده استفتاء‌های صورت گرفته از مراجع تقلید در خصوص استفاده از طبل و « روحانیت در جنگ تحمیلی چه نقشی داشت؟» است. همچنین گفت‌و‌گویی تفصیلی با مصطفی خرسندی رئیس کانون مداحان و شاعران آیینی کل کشوربا تیتر «ذاکرین اباعبدالله(ع) رسانه بی بدیل شیعه هستند/ ذاکران جوان سی دی خود را به خانه مداحان بفرستند» منتشر شده است.

در بخشی از این مصاحبه آمده است: « توصیه شما به ذاکران اهل بیت برای اینکه جلسات پربارتری داشته باشند چیست؟ فوت کوزه گری جلسات موثر چیست؟

تلفیق بین تجربه بزرگان و نوآوری جوانان . همانطور که رهبری فرمودند طبقه ای را قدما ساختند. این را از بین نبرید که دوباره ایجاد کنید. شما طبقه ای روی قبلی ایجاد کنید یعنی از تجربه بزرگتر ها استفاده کنید. تاکیدم برای رشد ذاکرین توجه به استادان و نشستن پای درس اساتید است. بعضی ذاکرین باید به این نکته توجه که ما ضبط و طوطی نیستیم. من 18 سال شاگردی یک استاد را کردم. از دیگر اسااتید استفاده کردم وهنوز هم همین است. 28 سال است مداحی درس می دهم. از سال 68 مجمع بیت الاحزان ما فعال است. اما هنوز که هنوز است پای درس اساتید می نشینم دستشان را می بوسم و سعی می کنم یک جمله به مطالبی که دارم اضافه کنم. لذا فوت کوزه گری این است که بدون استاد رشد کامل اتفاق نخواهد افتاد. اما اگر می خواند فعلا برای ایام محرم موفقیت لازم را کسب کنند، سعی کنند مطالبی که بزرگتر ها و اساتید می خوانند را با دقت گوش دهند. اگر شنونده خوبی باشند خواننده خوبی هم می شوند.« ذات نایافته از هستی بخش، کی تواند که شود هستی بخش. کهنه ابری که بود ذات تهی، کی تواند که کند آب دهی» من که خودم اشک ندارم نمی توانم از مردم اشک بگیرم. پس می طلبد خلوتی داشته باشیم تا جلوتی پیدا کنیم».

میزان؛

خبرگزاری میزان نیز صفحه ویژه ایام محرم ایجاد کرده است اما متأسفانه مطالب این بخش کم و عموماً به روز نیست.

روزنامه کیهان؛

این روزنامه تیر اول خود را به بازگشت پیکر شهید حججی اختصاص داده است با این تیتر: « تشییع پیکر مطهر شهید مدافع حرم محسن حججی، چهارشنبه در تهران/ یک کربلا شکوه به چشمت نهفته است ای روضه مجسم گودال قتلگاه». همچنین در صفهات داخلی خود با تیر «وحشتناک و شوک‌آور» توصیف سازمان ملل از شرایط مسلمانان میانمار» خبر: «رئیس ‌آژانس پناهجویان سازمان ملل پس از دیدار با آوارگان روهینگیا اعلام کرده از دیدن «خشونت‌های وحشتناک» علیه مسلمانان روهینگیا «شوکه» شده‌ است». را منتشر کرده است.

captcha