مالیدن گِل عزا توسط لرستانی‎ها در عزای امام حسین(ع)
کد خبر: 3647905
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۳

مالیدن گِل عزا توسط لرستانی‎ها در عزای امام حسین(ع)

گروه اجتماعی: س‍ن‍ت‌ گِ‍ل‌ان‍دود در روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا‌ی‌ ح‍س‍ی‍ن‍‍ی‌ ی‍ک‍‍ی‌‌‌از س‍ن‍ت‌‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ب‍س‍ی‍‍ار ق‍دی‍م‍‍ی‌ ر‌ای‍ج‌ در م‍ی‍‍ان‌ م‍ردم‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ن‍و‌ع‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا‌ی‌ م‍ردم‌ ‌ای‍ن‌ خ‍طه‌ ر‌ا ‌از دی‍گ‍ر م‍ن‍‍اطق‌ ک‍ش‍ور م‍ت‍ف‍‍اوت‌ ک‍رده‌ ‌اس‍ت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، مردم لرستان بنا بر سنتی قدیمی که در ایران باستان مرسوم بوده و در سوگ عزیزان خود به‌خصوص جوانان گِل عزا بر سر و شانه خود می‌مالیدند، امروزه این مراسم را نه تنها در عزای جوانان که در عزاداری حسینی خود نیز زنده نگه داشته‌اند.
مردم لرستان که در سوگ حسینی و برپایی مراسم عزاداری سومین امام شیعیان و یاران باوفایش شوری مثال زدنی دارند، از روز تاسوعای حسینی شهر را برای آیین سنتی گل مالی آماده می‌کنند.
عزاداران حسینی در خرم‌آباد، در روز تاسوعای حسینی دست از فعالیت‌های روزمره کشیده و با حضور در تکایا، هیئت‌های مذهبی و خیمه‌های سطح شهر به عزداری می‌پردازند.
در این آیین جوانان هیئت‌های عزاداری به خارج شهر رفته و خاک عزاداری را از محلی پاک جدا می‌کنند، این خاک در آن محل چند بار الک شده سپس به درون شهر می‌آورند.
خاک عزداری در شهر نیز توسط جوانان الک شده و خاک نرم و مطهر را در حوضچه‌های گل که توسط سایر جوانان هیئت‌های عزاداری بر درب تکایا، خیمه‌ها و هیئت‌های عزاداری آماده شده می‌ریزند.
خ‍‍اک‌ وی‍ژه‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ اباعبدالله الحسین توسط جوانان لرستانی ‌از ب‍ی‍‍اب‍‍ان‌‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌اطر‌اف‌ ت‍‍ه‍ی‍ه‌ می‌شود و پ‍س‌ ‌از ‌غربال و ال‍ک‌کردن، آن‌را با ‌‌ع‍طر و گ‍لاب‌ معطر می‌کنند ‌و خاک آماده شده را در حوضچه‌های مخصوص با آب گرم به گل تبدیل می‌کنند و اقشار مختلف مردم پس از اقامه نماز صبح روز دهم محرم(عاشورا) با خلوص نیت و خود را گِل‌اندود می‌کنند.
عزاداران حسینی پس‌از گِل‌مالان خود در کنار آتش‌هایی که به همین مناسب روشن کرده‌اند، بدن خود را خشک می‌کنند و سپس در دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در خیابان‌های شهر به راه می‌افتند و با ذکر مصیبت و نوحه‌سرایی و سینه‌زنی عزاداری خود را به اوج می‌رسانند.
م‍ردم‌ ‌ای‍ن‌ م‍ن‍طق‍ه‌ ب‍‍ا طل‍و‌ع‌ ‌آف‍ت‍‍اب‌ دس‍ت‍ه‌ دس‍ت‍ه‌ پ‍س‌‌از ‌اج‍ر‌ا‌ی‌ س‍ن‍ت‌ وی‍ژه‌ گ‍ِل‌ان‍دود ک‍ردن‌ ک‍ه‌ خ‍‍اص‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌اس‍ت‌ ب‍ه‌ م‍ر‌اس‍م‌ س‍وگ‍و‌ار‌ی‌ و ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ ح‍س‍ی‍ن‍‍ی‌ ش‍ور دی‍گ‍ر‌ی‌ م‍‍ی‌‌ب‍خ‍ش‍ن‍د.
ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ م‍ردم‌ استان لرستان به‌ویژه شهر خرم‌آباد در روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا ت‍‍ا ظ‍ه‍ر ‌اد‌ام‍ه‌ د‌ارد و م‍ردم‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار پ‍س‌ ‌از ق‍ر‌ائ‍ت‌ زی‍‍ارت‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌ا، ن‍م‍‍از ظ‍ه‍ر ‌ع‍‍اش‍ور‌ا ر‌ا ‌اق‍‍ام‍ه‌ م‍‍ی‌‌ک‍ن‍ن‍د.
آیین‌های عاشورایی خاصی نیز در سایر شهرهای استان با آداب و رسوم خاصی همچون تشکیل حلقه عزا در مقابل مساجد تکایا و حسینیه‌ها با ذکر حسین وای، مراسم گل‌گیران و مجالس روضه‌خوانی و تعزیه‌خوانی که از واپسین روزهای ماه ذی‌الحجه آغاز و تا پایان دهه نخست محرم ادامه می‌دهند.
یادآور می‌شود، آیین سوگواری مردم خرم‌آباد با شماره ثبت 53 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
captcha