ماجرای کوه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در آلبانی + عکس
کد خبر: 3661654
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶

ماجرای کوه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در آلبانی + عکس

گروه بین‌الملل: نخستین ویژه‌برنامه اربعین حسینی شبکه سحر بالکان با ارتباط زنده خبرنگار اعزامی این شبکه از کربلای معلی به روی آنتن رفت.

ماجرای کوه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در آلبانی + عکسبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محسن سوهانی، پژوهشگر و مدیر رادیو و تلویزیون سحر بالکان که کارشناس مهمان این برنامه بود ضمن تحلیل و تشریح واقعه  عاشورا از منظر اسطوره‌شناسی، هنر و تاریخ به تأثیر شگرف این واقعه بر افکار عمومی جهان به ویژه آزاداندیشان پرداخت.
 
سوهانی با تحلیل آثار و نتایج عاشورا به عنوان جریان‌سازترین اتفاق تاریخ بشریت، آن را از دو جنبه فردی و اجتماعی تبیین و اظهار کرد: در بعد فردی می توان حماسه حسینی را اوج عرفان و مفهوم فناء فی الله عرفانی دانست و از بعد اجتماعی نیز الگوی بی‌نظیر جنبش‌های آزادی‌خواهانه ضد استعمار و استخفاف کشورها.
 
وی با اشاره به گرامی‌داشتن دهه محرم به عنوان یادمان اتفاقات بزرگ تاریخ دینی مانند پذیرفته‌شدن توبه آدم، به ساحل نشستن کشتی نوح، نجات یافتن یونس از شکم ماهی، هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه و آغاز تقویم اسلامی هجری و در نهایت شهادت نوه پیامبر در منطقه بالکان به بررسی ریشه‌های این مراسم در بین مسلمانان اهل سنت، علوی‌ها و پیروان طریقت‌های تصوف نظیر بکتاشیه، رفاعیه، قادریه و خلوتیه در این منطقه پرداخت که در سنت‌های بومی مثل نذری‌دادن و پختن غذای عاشوره تجلی یافته است.
 
سوهانی افزود: شاعران زیادی در منطقه بالکان به ویژه کشور آلبانی داریم که در مدح نوه آزاده پیامبر اسلام و یارانش شعر سروده‌اند. از جمله کمال الدین شمیمی که در حین خواندن شعر برای امام حسین به ضرب گلوله به شهادت رسید. در این بین نعیم فراشری، شاعر شهیر آلبانیایی جایگاه ویژه‌ای دارد. به مخاطبان بالکان توصیه می‌کنم برای شناخت واقعه عاشورا منظومه کربلای نعیم فراشری را مطالعه کنند.
 
اشاره به ماجرای کوه حضرت عباس در آلبانی ار دیگر بخش‌های سخنان سوهانی بود. کوه تومور در شرق آلبانی به آرامگاه مبارک «حضرت عباس علی(ع)» یا قدمگاه وی شهرت دارد و در تمام فصول به ویژه در روزهای 22 تا 25 آگوست پذیرای هزاران عاشق و علاقمند به خاندان عصمت و طهارت از اطراف و اکناف است.
 
گفتنی است، ارتفاع این کوه 2379 متر بوده و ارتفاع آن از سطح دریا 2416 متر است. کوه تومور از زمان‌های بسیار دور از دوره‌ یونان باستان، معبد خدایان یونان باستان بوده است و به ادعای برخی از مورخان، تومور در حقیقت همان کوه المپ یونان است که به زبان ایلیری‌ها، پیشینیان مردم آلبانیایی آن را دودونا صدا می‌کردند که جایگاه خدایان از جمله زئوس، فرمانروای کوه المپ و معبد تمام خدایانی که در آنجا بنا شده بودند، بود.
 
حضور حضرت ابوالفضل‌ العباس(ع) در این مکان و حتی شایعه‌ دفن حضرت در آنجا و به عبارت بهتر استفاده یکی از باباهای بکتاشیه به نام «حاجی بابا» از استقبال از این کوه و سفر به کربلا، آوردن مقداری خاک از قبر حضرت عباس (علیه السلام) و پاشیدن آن بر قله‌ کوه و ایجاد قبر دومی برای آن حضرت و ایجاد اولین تکیه‌ مقدس بکتاشیه در سال 1916 میلادی، علت معروف‌شدن تومور به کوه عباس علی(ع) شد و مؤمنان بکتاشیه هر سال در تاریخ 20 تا 25 آگوست به منظور زیارت قبر حضرت عباس(علیه السلام) به این کوه عزیمت و قربانی می‌کنند.

در واقع این مکان به مقام حضرت «عباس علی(ع)» در کشور آلبانی تبدیل شده است/.
ماجرای کوه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در آلبانی + عکس

ماجرای کوه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در آلبانی + عکس
ماجرای کوه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در آلبانی + عکس
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۱
فدایی سید علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۲۳:۲۵
1
10
ای به فدای ابوالفضل که عشقش حد و مرز ندارد ، عباس جان عشق و وفایی که تو به برادرت حسین (ع) داشتی تو را محبوب اروپائیان و مسلمانان کرده است
captcha