تعامل؛ کمترین انتظار مؤسسات قرآنی از مسئولان/ «باران مهر» خیریه‌ای به ارث مانده از مادر
کد خبر: 3662616
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷

تعامل؛ کمترین انتظار مؤسسات قرآنی از مسئولان/ «باران مهر» خیریه‌ای به ارث مانده از مادر

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه هل‌أتی مؤسسه‌ای قرآنی است که از همان ابتدای فعالیتش کودکان را محور قرار داده است و در حال حاضر با دو شعبه در تهران به آموزش قرآنی ویژه کودکان 3 تا 6 سال می‌پردازد و تاکنون توانسته قرآن‌آموزان زیادی را با مبانی آموزشی قرآن آشنا کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن( ایکنا)، پانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های «با یاوران وحی» با معرفی عملکرد و فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت هل أتی و با حضور نرگس صولتی، مدیر این مؤسسه و همتی، معاون آموزشی این مرکز در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

تعامل؛ کمترین انتظار مؤسسات قرآنی از مسئولان/ «باران مهر» خیریه‌ای به ارث مانده از مادر

 در ابتدای بیوگرافی از خودتان و اینکه از چه سالی مؤسسه بنا نهاده‌ شد، بفرمائید؟

 بنده نرگس صولتی، کارشناس ارشد مدیریت در حال حاضر مدیر مؤسسه هل أتی هستم. این مؤسسه قرآنی از سال 1380 با کسب مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیریت مرحومه فاطمه ایل‌شاهی (مادر بنده) که ایشان نیز دارای مدرک کارشناسی الهیات بودند، راه‌اندازی شد.

 از ابتدای آغاز به کار این مؤسسه، آموزش قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی در رأس قرار داشت و همچنین آموزش زبان انگلیسی به کودکان در کنار آموزش‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن برای بزرگسالان سرآغاز این حرکت بود.

 در حال حاضر برای برگزاری دوره‌های قرآنی در مؤسسه و فعالیت‌‌های آموزشی از شهریه‌هایی که از قرآن‌آموزان دریافت می‌شود، هزینه می‌کنیم و به لطف خداوند تاکنون دچار مشکلی نشدیم و همچنین هزینه‌های مربیان و اجاره‌بهای مکان مؤسسه نیز از این راه تأمین می‌شود. ایجاد محیط امن برای کارکنان و کارآفرینی از دیگر اهدافی بود که مادر مرحوم بنده در جهت تأسیس مؤسسه در نظر گرفت.

 در حال حاضر جمعیت اسلامی حضرت زهرا(س) و زیر‌مجموعه آن، خیریه «باران مهر» هم راستا با مؤسسه در حال خدمت‌رسانی به نیازمندان و بیماران است.

 علت نامگذاری مؤسسه به «هل أتی» چه بود؟

 با توجه به اینکه سوره انسان یا «هل‌أتی» به اهل بیت(ع) و پنج تن آل عبا اشاره دارد، بنابراین با توجه به اینکه این حرکت شروعی برای قدم گذاشتن در یک مسیر قرآنی بود و همچنین در کنار این مرکز، جمعیت اسلامی حضرت زهرا(س) مشغول به کار بود، این نام متبرک برگرفته از آیات شریفه قرآن کریم انتخاب شد.

 هدف از راه‌اندازی مؤسسه چیست؟

 در ابتدای امر هدف، ترویج و توسعه فرهنگ قرآن و انس هرچه بیشتر عموم مردم به‌ویژه کودکان با معجزه پیامبر اکرم(ص) بود. با توجه به اینکه مجوز مؤسسه، فرهنگی، هنری و قرآنی بود اما کلمه قرآن را سرلوحه قرار داده و براساس آن برنامه‌هایی برای آموزش کودکان، نوجوانان به منظور نهادینه کردن قرآن در نظر گرفته شد.

 هدف از آموزش کودکان، تربیت نسل آینده و ارائه آموزش‌هایی برای بانوان بزرگسال بود. محوریت مؤسسه هل أتی بر روی آموزش کودکان 3 تا 6 سال است که در تابستان، قشر نوجوان نیز در زمره قرآن‌آموزان این موسسه قرار می‌گیرند.

تعامل؛ کمترین انتظار مؤسسات قرآنی از مسئولان/ «باران مهر» خیریه‌ای به ارث مانده از مادر

 درباره فعالیت‌های آموزشی مؤسسه توضیحاتی بیان بفرمائید؟

 از ابتدای تأسیس، مؤسسه در مکان کوچکی برپا شد که برای گروه‌های مختلف در سنین متفاوت، کلاس‌های آموزشی به صورت مجزا برگزار می‌شد و این به طوری ادامه پیدا کرد که در حال حاضر کلاس‌ها از صبح تا ظهر برای کودکان 3 تا 6 سال به طول می‌انجامد. خردسالان و نوجوانی که در مجموعه هل أتی آموزش قرآن می‌بینند، مهارت‌های دیگری را نیز مانند زبان انگلیسی، نقاشی، مهارت‌های اجتماعی و هنری و غیره کسب می‌کنند که این لازمه آموزش است.

 این مرکز با سازمان‌های دیگر در زمینه ارائه آموزش بهتر به علاقه‌مندان در زمینه‌های ورزشی و هنری و تربیت مربی ارتباط موثری داشته است که این خود به نوعی در جذب مخاطب نقش داشته است.

 حفظ آیات و احادیث و سوره‌های قرآن، مفاهیم قرآنی، اجتماعی، زبان انگلیسی، خلاقیت، آموزش نماز از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه است. کلاس‌های قرآنی همراه با خلاقیت و شعر و داستان را بیشتر کودکان دوست دارند و خانواده‌ها هم بیشتر استقبال کردند.

 درباره ظرفیت توانمندی آموزشی مربیان در مؤسسه بگویید؟

 در ابتدای امر، به منظور فراگیری دوره‌های تربیت مربی مهد قرآن، مربیان در جلسات مهدالرضا(ع) مشهد توسط استاد محسنی شرکت کردند که موفقیت‌هایی حاصل شد و به دنبال آن، مربیان به مراتب به یادگیری و آموزش افراد دیگر پرداختند و یا در صورت امکان برای مربیان جدید دوره‌هایی مهد قرآن به روش استاد برگزار شد و همگی از توان بالایی در این زمینه برخوردار هستند.

 به منظور برپایی هر دوره آموزشی در سطح و کیفیت مناسب، نیازمند آموزش مربیان در آن رشته و زمینه هستیم و توانمندی مربیان و آمادگی آنان در ارائه آموزش‌های جاری در مؤسسه مهارت‌هایی را کسب کرده‌اند.

 شعب این مؤسسه را بفرمائید؟

 این مؤسسه از مکان اجاره‌ای به مساحت 100 متر‌مربع در خیابان ریحانی کار خود را آغاز کرد و سپس این مکان به مکان فعلی در پاسداران، خیابان فرخی یزدی منتقل شد. با توجه به متقاضی که وجود داشت، یک شعبه در تهرانپارس منطقه 4 شهرداری تهران برای علاقه‌مندان تأسیس شد که در حال حاضر نیز فعال و قرآن‌آموزان بسیاری را تحت پوشش قرار داده است.

 در منطقه پاسداران، مؤسسات قرآنی کمی وجود دارد اما در منطقه تهرانپارس، مؤسسات زیادی هستند که در زمینه قرآن در فضای مساجد مشغول فعالیت هستند.

 مؤسسه فضای آموزشی که در اختیار دارد، از سیستم‌های آموزشی مناسبی به منظور آموزش باکیفیت و کمیت بالا بهره‌مند شده است و این مؤسسه در زمینه تجهیزات و امکانات آموزشی از وضعیت خوبی برخوردار است به نوعی که والدین استقبال خوبی از مؤسسه داشته‌اند.

تعامل؛ کمترین انتظار مؤسسات قرآنی از مسئولان/ «باران مهر» خیریه‌ای به ارث مانده از مادر

 درباره افتخاراتی که مؤسسات و قرآن‌آموزان کسب کرده‌اند، بگویید؟

 با توجه به اینکه قرآن‌آموزان در سنین پایین در مؤسسه مشغول به آموزش هستند و اکثر مسابقات در زمینه‌های حفظ و قرائت برای بزرگسالان است، در این زمینه حضور نداشته اما تقدیر‌نامه‌های بسیاری از اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، خانه عترت و قرآن و شهرداری دریافت شده است که باعث افتخار برای مؤسسه است.

 مؤسسه قرآنی هل أتی تهران، در هر شعبه حدود 40 نونهال دختر و پسر علاقه‌مند را تحت پوشش قرآنی قرار داده است.

 نظرتان در خصوص حضور قرآن‌آموزان مؤسسات در فضای مساجد جهت آموزش قرآن چیست؟

 رابطه بین مؤسسات قرآنی و مساجد کمرنگ است به عنوان مثال، پس از تأسیس و راه‌اندازی مؤسسه هل أتی، اعتراضاتی را از سوی مسجد محله شاهد بودیم که دلیل اعتراض موازی‌کاری مؤسسه با مسجد در امر آموزش قرآن به نونهالان و نوجوانان بود که این موازی‌کاری می‌توانست با همکاری خوبی ادامه پیدا کند که متأسفانه توافقی صورت نگرفت، البته مؤسسه به منظور پیوند کودکان با مساجد، برنامه‌هایی مانند برپایی جشن پایان تحصیل، آموزش نماز و وضو، اجرا می‌کند.

 از تأثیرات آموزه‌های قرآن بر روی کودکان بفرمائید؟

 از ابتدای امر که این راه آغاز شد، کودکان بسیار مشتاق بودند که در کلاس‌ها حضور داشته باشند که شرکت کردن در کلاس‌ها و یادگیری برخی از آموزه‌های قرآنی، بازخوردهایی داشت که از سوی مادران به اطلاع ما می‌رسید. به عنوان نمونه، کودکان در رفتارهای روزمره و برخوردهایی که با دوستان و اطرافیان دارند از آیات موضوعی استفاده می‌کنند و از این آیات در جهت اخلاق قرآنی بهره‌مند می‌شوند.

 ادغام چه تأثیری در روند کاری مؤسسات قرآنی دارد؟

 انسجام در دو اتحادیه قرآنی بسیار ارزشمند است و در تسهیل کردن فعالیت‌های اداری و اجرایی مؤسسات لازم به نظر می‌رسد زیرا یک مرجع مشخص می‌تواند، پاسخگوی نیاز مؤسسات قرآنی باشد. یک مرکز معینی که مبادرت به برپایی دوره‌های برای ارتقاء مدیران مؤسسات قرآنی، تشکیل اتاق‌های فکری و غیره کند، از اهمیت بالایی برخوردار است که یک نهاد منسجم پاسخگوی مؤسسات قرآنی باشد.

 نظرتان درباره تخصصی شدن مؤسسات قرآنی چیست؟

 به نظر بنده، در حوزه قرآن کریم فعالیت‌ها به صورت عمومی بهتر است مثلاً افرادی که مبادرت به حفظ قرآن کریم می‌کنند بهتر است در کنار آن، مفاهیم قرآن، روخوانی و صوت و لحن را نیز آموزش ببینند. البته در بخش کودکان 3 تا 6 سال نمی‌توان مباحث تخصصی را آموزش داد زیرا کودکان در سنین پایین نیاز به آموزش‌های خلاق دارند.

 ارکان هیئت مدیره مؤسسه را بیان بفرمائید؟

 مدیر مؤسسه بنده هستم که مدیر داخلی، مدیر آموزش، مدیر هنری و... از دیگر ارکان این مرکز هستند. مدیر داخلی اداره مؤسسه را به عهده دارد و مدیر آموزشی(خانم همتی) ارائه و هماهنگی مربیان با برنامه‌های آموزشی نوین را عهده‌دار هستند.

تعامل؛ کمترین انتظار مؤسسات قرآنی از مسئولان/ «باران مهر» خیریه‌ای به ارث مانده از مادر

 نظر شما درباره اداره مؤسساتی که با مشکلات اقتصادی روبرو هستند، چیست؟

در حال حاضر عموم مردم به مؤسسات قرآنی به چشم یک خیریه نگاه می‌کنند و دریافت شهریه را به نوعی جایز نمی‌دانند که البته مؤسسه به منظور ادامه و بقای خود هزینه دریافت می‌کند. مؤسساتی که در مناطق محروم هستند و از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند، در وهله نخست می‌توانند با همکاری از فضای فرهنگی ـ آموزشی مساجد استفاده کنند.

 موفقیت‌های مؤسسه هل أتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 در ابتدا همان دوره‌های آموزش قرآن برای گروه 3 تا 6 سال را در نظر گرفتیم که تا‌کنون نیز موفق به تربیت تعداد زیادی از کودکان در زمینه آموزشی شده‌ایم. در زمینه تعامل با مؤسسات دیگر و مدارس گام‌هایی برداشته شد که بسیار مفید بود. توافق شد، پس از فارغ شدن کودکان از مؤسسه، وارد مدرسه قرآن با ارائه آموزش در سطوح بالاتر شوند.

 درباره رزومه فعالیت قرآنی مرحوم فاطمه ایل‌شاهی توضیحاتی ارائه بفرمائید؟

 مرحوم «ایل‌شاهی» قبل از تأسیس مؤسسه به عنوان مدرس دانشگاه معارف و الهیات اسلامی مشغول به تدریس بودند که پس از سال‌ها تدریس به این نتیجه رسیدند که کودکان باید از دوران کودکی با معارف قرآنی آشنا شوند تا پس از ورود به دانشگاه بتوانند این معارف را ارتقاء بدهند. بنابراین تصمیم گرفتند که مؤسسه‌ای راه‌اندازی کنند که تربیت قرآنی برای کودکان و ترویج قرآن در میان آنان در رأس قرار داشته باشد.

 ایشان از سال 1380 که مجوز مؤسسه داده شد شروع به توسعه و گسترش مؤسسه کردند. همچنین جمعیت اسلامی حضرت زهرا(س) در کنار مؤسسه فعال بود که خیریه باران مهر را راه‌اندازی کردند و  بیشترین توجه وی به بیماری‌های «ای بی» بود که تندیس سازمان بیماری‌های نادر را هم دریافت کردند. عضویت در شورای همکاری زنان، عضویت در ائتلاف اسلامی زنان، عضویت در جامعه زینب(س)، عضویت در مجمع همکاری‌های زنان مسلمان و دبیر احزاب زنان بودند. ایشان در بحث‌های قرآنی، زنان و سیاسی اجتماعی زنان نقش داشتند.

تعامل؛ کمترین انتظار مؤسسات قرآنی از مسئولان/ «باران مهر» خیریه‌ای به ارث مانده از مادر

 چه عواملی بر گسترش تعداد مؤسسات قرآنی پس از انقلاب اسلامی تأثیر گذاشت؟

 متأسفانه سن بنده به انقلاب اسلامی نمی‌رسد، اما می‌توان به این نکته اشاره کرد که، در این چند سال گذشته خانواده‌ها تعامل کمتری با فضاهای مذهبی مانند مساجد، مراکز و غیره به دلایلی داشته‌اند، این احساس نیاز به‌وجود آمد که کودکان را به نوعی به مراکزی که آموزش‌های قرآن را دارند اما با روش‌های نوین و به روز در حال ارائه هستند، معرفی کنند که این به نوعی بر رشد مؤسسات قرآنی تأثیر گذاشت.

 درخواست و انتظار شما از مسئولان ذیربط چیست؟

 در این سال‌ها شاهد بودیم که سازمان‌ها و نهادهایی که به نوعی در حیطه قرآن مشغول خدمت‌رسانی هستند، به نوعی ارتباط کمرنگی با مؤسسات دارند. ارزیابی، رتبه‌بندی، پیگیری فعالیت‌های مؤسسات، ارائه روش‌های آموزشی جدید برای مدیران مؤسسات و حمایت‌های مالی، غیره از جمله مواردی است که از سوی مسئولان خوب است که توجه شود. تعامل، کمترین انتظار مؤسسات قرآنی از مسئولان است.

 از سازمان‌های قرآنی تقاضا می‌شود که بیشتر با مؤسسات قرآنی در ارتباط باشند و از نظر آموزشی و مالی بتوانند برای رسیدن به اهداف آنان یاری کنند.

در ادامه این نشست پای صحبت‌های خانم همتی، مدیر آموزشی مؤسسه هل‌أتی نشسته‌ایم.

تعامل؛ کمترین انتظار مؤسسات قرآنی از مسئولان/ «باران مهر» خیریه‌ای به ارث مانده از مادر

 

درباره روند آموزش قرآن به نونهالان بفرمائید؟

 بنده همتی، مدیر آموزش مؤسسه قرآنی هل‌أتی هستم که در حال حاضر مشغول به تحصیل در مقطع کارشناس ارشد، رشته روانشناسی تربیتی هستم. درباره فعالیت‌‌های بخش آموزشی مؤسسه این‌طور باید بگویم که کودکان از سن 3 تا 6 سال در کلاس‌های مؤسسه شرکت دارند، تمام تلاشمان را به کار بسته‌ایم که آموزش منسجمی را در برنامه کاری قرار دهیم. به نوعی که با تعاملی که با مربیان صورت گرفته است، انتخاب کتاب‌ها، روش‌های قرآنی به صورت کارشناسانه باشد که بتوانیم برای هر سنی آموزش‌های مرتبط با آنها را طراحی کنیم و به یک انسجام دست پیدا کنیم.

 آموزش دادن امروزه به شیوه قدیم نیست که دانش‌آموزان به نوعی تنها شنونده مباحث آموزشی باشند، بلکه آموزش قرآن با ارائه داستان‌ها، نمایش، نقاشی، کاردستی، حفظ آیات به همراه داستان‌های مربوط به آن انجام می‌شود. مفهوم آیات به صورت شعر بیان و بازی نیز در جهت آموزش نیز انجام می‌شود.

گفتنی است؛ مؤسسه هل‌أتی در دو شعبه به نشانی تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی، بین رشید و گلشنی، پلاک 134 و شعبه مرکزی مؤسسه در پاسداران، خیابان فرخی یزدی، کوچه پنجم شرقی پلاک 25 واقع شده است.

گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید.

 سمیه عیادی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هرندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۷ - ۰۹:۵۹
0
0
باسلام واحترام
باتشکر از زحمات خوب سرکار خانم صولتی و تمامی مربیان مهدکودک هل اتی واقعا زحمت میشکند دو تا دخترای بنده در این مهد کودک هستند همیشه مهربانی و اخلاق خوب و رفتار خوب از مربیان خوبشان میبینند
captcha