اضطراب حریری حکایت از اسارت دارد
کد خبر: 3663104
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
رئیس شورای اسلامی فلسطین در لبنان در گفتگو با ایکنا:

اضطراب حریری حکایت از اسارت دارد

گروه بین‌الملل: شیخ محمد نمر زغموت با تأکید بر این که استعفای حریری اقدامی تحت اجبار آل‌سعود بود، تصریح کرد: حریری در مصاحبه شامگاه یکشنبه خود با «المستقبل» بار دیگر اتهاماتی را علیه ایران و حزب‌الله مطرح کرد که نشان می‌دهد اظهارات و اقدامات وی کاملا اقداماتی دیکته‌شده از سوی عربستان است.

لهجه استفاده شده در متن استعفا نشان دهنده عدم نگارش حریری استسعد حریری، نخست‌وزیر لبنان روز شنبه (۱۳ آبان‌ماه) در اقدامی غیرمنتظره و در خاک عربستان از سمت خود استعفا داد. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که شکل استعفای حریری و اتهامات بی‌پایه و اساس وی علیه حزب‌الله لبنان و ایران، کاملا از سوی رژیم آل‌سعود بر وی دیکته شده بود.

همچنین، سعد حریری، شامگاه یکشنبه 21 آبان‌ماه در نخستین نطق تلویزیونی خود پس از استعفای نامتعارف خود، با شبکه لبنانی «المستقبل» گفت‌وگو کرد و مدعی شد که  «استعفایم اقدامی صحیح و مطابق با منافع لبنان و مردم این کشور بوده است».

حریری افزوده: «به‌زودی به لبنان بازخواهم گشت و تدابیر قانونی را انجام خواهم داد. اجازه نخواهم داد که کسی لبنان را میدان جنگ منطقه‌ای بکند».

نخست‌وزیر مستعفی لبنان در ادامه مدعی شد که «آنچه در کشورمان در جریان است، خطر محسوب می‌شود. به مصلحت ما لبنانی‌ها نیست که مجازا‌ت‌های کشورهای عربی بر ما اضافه شود».

وی همچنین گفت: «ملک سلمان من را مانند پسر خودش می داند و ولیعهد عربستان نیز برای من احترام قائل است».

حریری در ادامه اظهار خود مدعی شد: «عربستان در امور لبنان دخالت نمی‌کند و این ایران است که در امور داخلی این کشور دخالت می‌کند».

نخست‌وزیر مستعفی لبنان در ادامه اتهامات خود علیه حزب‌الله مدعی شد که وی ضد حزب‌‌الله به عنوان یک حزب سیاسی نیست، اما حزب‌الله نباید عامل تخریب لبنان باشد.
زبان متن استعفای حریری، زبان مردم لبنان نیست
شیخ محمد نمر زغموت؛ رئیس شورای اسلامی فلسطین در لبنان
در همین راستا خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با هدف تحلیل و بررسی استعفای نخست‌وزیر لبنان و نطق تلویزیونی شامگاه یکشنبه (21 آبان‌ماه) با شبکه «المستقبل» لبنان، گفت‌وگویی با «شیخ محمدنمر زغموت»؛ رئیس شورای اسلامی فلسطین در لبنان، انجام داده که مشروح این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد.

كشف حقیقت با بررسی زبان متن استعفای حریری

رئیس شورای اسلامی فلسطین در لبنان گفت: اگر زبان و لهجه استفاده‌شده در متن استعفای حریری را مورد واکاوی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که این متن استعفا کاملا بر اساس لهجه نجدی (منطقه عربستان) تنظیم شده بوده و هرکس که با این لهجه در عربستان آشنا باشد متوجه خواهد شد که استعفای حریری از جانب خود نبوده و کاملا از سوی رژیم آل‌سعود بر وی دیکته شده است.

شیخ محمدنمر زغموت در خصوص بیانات سعد حریری مبنی بر به مصلحت‌‌بودن این استعفا برای مردم لبنان و تأکید حريری بر این‌ که استعفایش از جانب خود او و نه از روی اجبار بوده‌ است، تصریح کرد: متن استعفای حریری نه متن نگارش شده او و نه نظر شخصی اوست. او کاری را انجام می‌دهد که عربستان سعودی به او دیکته کرده‌ است. متن استعفای حریری از جانب سعودی‌ها و بازیگران منطقه‌ای پیرو عربستان بوده و تحلیل متن استعفای او برای کسانی که با زبان و لهجه نجدی (منطقه عربستان) آشنا باشند به خوبی نشان خواهد داد که جملات، ترکیبات و ادبیات استفاده شده‌ در متن مختص اهل حجاز است و با ادبیات حریری و مردم لبنان تفاوت دارد.

شیخ محمد نمر زعموت تصریح کرد: اگر استعفای حریری بر اساس خواسته او بود، باید متن استعفای خود را به رئیس جمهور تحویل می‌داد و در خاک بیروت از سمت خود استعفا می‌کرد و به وقوع نپیوستن این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که استعفای او تحت اجبار رژیم آل‌سعود بوده و این استعفا به مصلحت مردم و کشور لبنان نیست و شرایط پیچیده‌ای به همراه می‌آورد.

وی افزود: وقتی حریری متن استعفای خود را می‌خواند با حالت ترس و اضطراب سخن می‌گفت و نشانه‌های ترس و اضطراب بر چهره وی آشکار و کلامش منقطع بود که اگر استعفای او خواسته شخصی‌اش بود، نباید آثار ترس و اضطراب بر وی نمایان می‌شد.

حریری در بازداشت و اسارت عربستان است

شیخ محمد نمر زغموت با تبیین حقیقت آزادی که حریری بر آن تأکید دارد، گفت: این موضوع بی‌اساس است و حریری از روی اجبار ادعا می‌‌کند که در آزادی به سر می‌برد، چرا که او درخاک عربستان محصور و زندانی است و نباید توقع داشت که کلامی غیر از این بگوید که حضور خانواده وی و بسیاری از منافع دیگر اقتضا می‌کند که بر خلاف حقیقت سخن بگوید.

اضطراب حریری حکایت از اسارت وی در عربستان دارد / تکرار اتهامات بی‌اساس علیه ایران و حزب‌الله

استرس حریری در مصاحبه با المستقبل

رئیس شورای اسلامی فلسطین در لبنان همچنین در خصوص درخواست‌های بین‌المللی مبنی بر بازگشت حریری به لبنان تصریح کرد: درخواست‌های بین‌المللی برای بازگشت حریری به لبنان، اقدامی در جهت احقاق حق مردم لبنان و حق مسلم آنان است و اگر حریری به لبنان بازگردد می‌تواند حقایق را بازگو کند.

اختلافات سیاسی نخست‌وزیر و رئیس جمهور لبنان

این تحلیلگر سیاسی درباره مواضع رئیس جمهور لبنان مبنی بر عدم انعکاس حقیقت آنچه که حریری ادعا می‌کند، گفت: میشل عون راستگو است و حقیقت را می‌گوید و معتقد است که آنچه که حریری گفته  از جانب خود او نبوده و وی کاملا تحت فشار و دیکته آل‌سعود سخن می‌گوید. 

وی همچنین در خصوص اختلاف‌نظرهای بین نخست‌وزیر و ریاست جمهور لبنان گفت: میشل عون مرد حکومت است و حقیقت را می‌داند و نظرش را درباره حق و حقیقت تغییر نمی‌دهد.

قضاوت منصفانه پیرامون کمک‌های ایران

شیخ زغموت با اشاره به دروغ‌پردازی‌های غربی‌ها درباره موضوع استعفای حریری گفت: اگر به صورت فرضی غربی‌ها و در رأس آنها آمریکا و انگلیس کلمه توحید (لا اله الا الله) را بر زبان جاری سازند در ظاهر صحیح اما در باطن دروغی بیش نمی‌گویند و نباید حرف‌های آنان را باور کرد. آنان در طول تاریخ جز افتراء و دروغ دستاورد دیگری نداشته‌اند. نباید آنچه که عمل می‌کنند و حرف می‌زنند را تصدیق کرد. آنان در مقابل مردم دنیا تظاهر می‌کنند و می‌گویند که ما می‌خواهیم از شما حمایت کنیم اما اصل و حقیقت این نیست. اگر آنها بتوانند نه تنها لبنان بلکه دیگر کشورها را به نابودی می‌کشانند که به لطف الهی موفق نشده‌ و نخواهند شد.

وی تصریح کرد که ایران همواره به کشورهای منطقه و دوستان و همسایگان خود کمک کرده و ادعای دخالت ایران در سیاست‌های همسایگان خود منصفانه و بر معیار حق نیست، چرا که ایران در هیچ مسئله و موضوعی در سیاست‌های همسایگان خود دخالت نمی‌کند و تنها حامی و یاری‌کننده آنان در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و ... بوده و کمک‌های ایران به معنای دخالت نیست.

اضطراب حریری حکایت از اسارت وی در عربستان دارد / تکرار اتهامات بی‌اساس علیه ایران و حزب‌الله

سرسپردگی حریری به پادشاه عربستان

رئیس شورای اسلامی فلسطین در لبنان یادآور شد: همکاری و مساعدت ایران پس از آنکه کل دنیا و جامعه عرب، کشور و مردم فلسطین را رها کرد یا پس از ظلمی که به مردم سوریه شد تنها حامی آنان ایران بود و ایران تلاش کرد تا مظاهر ظلم و فساد از کشورهای همسایه رخت بربندد و دست به وجود آورندگان مشکلات مختلف منطقه یعنی اسرائیل و امریکا را از این مناطق کوتاه کند. کشورهای غربی همچون  انگلیس و فرانسه ادعا می‌کنند که می‌خواهند با مشکلات موجود و گروه‌های تندرو مقابله کنند، این درحالی است که همان کشورها حامی اصلی این گروه‌ها در منطقه هستند.

محمدنمر زغموت تصریح کرد: کشورهای غربی حامی اصلی تروریسم برای استمرار سیطره رژیم صهیونیستی و آمریکا بر منطقه و بر امت اسلام است و هر کس ادعا کند که ایران در مسائل سیاسی همسایگان خود دخالت می‌کند، دروغ‌گو است و این کشور تنها به برادران دینی در مناطق تحت تأثیر و آسیب‌دیده خود کمک می‌کند.

رئیس شورای اسلامی فلسطین در لبنان در پایان این گفت‌وگو بر یکپارچگی و بیداری امت مسلمان در مقابل فتنه‌ها و مشکلات منطقه تأکید کرد/.

گفت‌وگو‌ از محمد باعزم

captcha