کد خبر: 3663431
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
وزیر آموزش و پرورش:

سامانه انتخاب مدیران مدارس طراحی می‌شود/ صندوق فرهنگیان در دست اصلاح ساختاری

گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش گفت: حرکت بر اساس سند تحول، تدوین ساز و کار شایسته‌سالاری در مدیران و اصلاح ساختارهای صندوق فرهنگیان، مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه در سال جاری خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز ظهر 23 آبان‌ماه در آمفی‌تئاتر ساختمان شهید رجایی این وزارتخانه برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در آغاز با تسلیت حادثه تلخ زلزله در استان‌های غربی کشور گفت: ان‌شاءالله با تلاش همه مسئولان آرامش به استان‌های زلزله‌زده برگردد و بتوانیم با تلاش همه مسئولان، مشکلات ناشی از این حادثه را مرتفع سازیم.
بطحایی ضمن تشکر از اصحاب رسانه گفت: مهم‌ترین برنامه که سرفصل و سند بالادستی ما محسوب می‌شود، سند تحول بنیادین است، ما ابتدا یک وضعیت‌سنجی نسبی از وضعیت سند تحول را شروع کردیم که بخش‌های مختلفی دارد، ما بررسی کردیم که ببینیم چقدر از اهداف این سند، محقق شده است، با اهتمامی که همکاران ما و دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش داشته‌اند ما الان اطلاع داریم که چند درصد از سند تحول پیاده شده است و سهم قابل اختصاص به راهکارهای مختلف تحقق اهداف را محاسبه کرده‌ایم البته این نقشه توزیع استقرار راهکارها، همگنی و توازن کمی داشت بنابراین در این مطالعه فشرده دو ماه اخیر، اصلاح برنامه ماه‌های آخر سال 96 و کل سال 97 را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا توسعه متوازن برقرار شود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: برنامه دومی که به طور مختصر توضیح می‌دهم، شایسته‌سالاری برای انتخاب مدیران آموزش و پرورش در سطوح مختلف است. ما گام اول برای انتخاب شایسته را شروع کرده‌ایم و در فراخوان آبان ماه، خواستیم تا همکاران نظرات خود راجع به انتخاب مدیران را اعلام کنند، الان در حال طراحی سامانه‌ای هستیم تا هر مدرسه‌ای که به مدیر نیاز داشت، رییس اداره، نیاز آن مدرسه را در سامانه اعلام کند و بگوید با مدیرانی با این شرایط نیاز است، آن گاه همه کسانی که آن صلاحیت‌های لازم را در خود می‌بینند و تمایل دارند، اعلام نامزدی برای تصدی مدیریت مدرسه کنند، کمیته‌ای را هم پیش‌بینی کرده‌ایم تا افراد داوطلب را بررسی و اولویت‌بندی کند سپس این لیست در اختیار اداره قرار می‌گیرد تا بر مبنای آن انتخابی شایسته‌تر صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: البته تمام شایسته‌سالاری این نیست اما گامی موثر برای انتصابات شفاف خواهد بود، دامنه انتخاب وسیع می‌شود و انتخاب افراد شایسته راحت‌تر می‌شود بنابراین مدنظر داریم تا بعداً این شیوه را به انتخاب روسای ادارات و کارشناسان افزایش دهیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: طراحی این سامانه تا پایان دی ماه تمام و تا پایان اسفند، دستورالعمل آن ابلاغ می‌شود.
در این هنگام از نشست، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه برای ارایه جدیدترین گزارش از آسیب‌دیدگان زلزله با تلفن همراه بطحایی تماس گرفت و بطحایی خبرنگاران را در جریان آخرین آمارها قرار داد.
وزیر آموزش و پرورش با ابراز تاسف مجدد از حادثه تلخ زلزله در استان‌های غربی کشور بیان داشت: بر اساس آخرین آماری که به دست من رسید متاسفانه 21 دانش‌آموز کرمانشاهی و 2 تن از همکاران آموزش و پرورش آن استان، جان خود را از دست داده‌اند و تعدادی از فرهنگیان نیز مصدوم شده‌اند.
بطحایی در ادامه با پرداختن به موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: پنج جلسه هیات امنا و هشت جلسه هیات مدیره در دو ماه اخیر تشکیل شده است که بنده مستقیماً در آن‌ها شرکت داشتم، این اطمینان را به فرهنگیان عزیز می‌دهم که در سبد سرمایه‌گذاری صندوق با یک تحول و ارزش افزوده و سود بیشتر مواجه خواهیم بود.
وی تصریح کرد: با اصلاح ساختار شرکت‌های صندوق، زمینه‌های مفسده را از بین می‌بریم و نخواهیم گذاشت فراز و نشیب‌های استرس‌زایی که در یک سال و نیم اخیر، آموزش و پرورش را ملتهب ساخت، دوباره تکرار شود، لازم است این نکته را هم تاکید کنم که در بعضی اظهارنظرهای مسئولان ما، بی‌دقتی‌هایی شده که مبالغه بوده و البته غیر تعمدی هم بوده است.
بطحایی با ابراز تعجب از این که بعضی در فضای مجازی شایعه کردند که همه دارایی‌های صندوق ذخیره به یغما رفته است، گفت: این اطلاعات غلط، ناخواسته به جیب فرهنگیان لطمه خواهد زد چون سهام سهام‌داران صندوق را با سقوط ناگهانی مواجه می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وضعیت استخدام نیروهای حق‌التدریس در آموزش و پرورش سوال کرد، گفت: متاسفانه سال‌های اخیر از مجاری‌های غیردانشگاه فرهنگیان جذب‌هایی صورت گرفته است و به این شکلی هم که در مجلس دارد تصویب می‌شود، کیفیت آموزش و پرورش تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. الان دنبال آن هستیم تا برای نیروهای حق‌التدریسی، نهضتی و ... یک فضای رقابتی به وجود بیاوریم و از آن‌ها در مناطقی از کشور که نیاز وجود دارد، استفاده کنیم.
بطحایی سپس در پاسخ به سوالی درباره نوسازی مدارس ابراز کرد: در آموزش و پرورش، امور پشتیبانی بخش عمده انرژی و زمان ما را می‌گیرد، در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی صورت گرفته است که امور پشتیبانی به شهرداری‌ها واگذار شود اما چون گاهی ما مدیران دلمان می‌خواهد این مساله را از دست ندهیم، موفق نمی‌شویم البته سایر بخش‌های جامعه هم که باید، همکاری نمی‌کنند.
وی افزود: از سال آینده بودجه آموزش و پرورش استانی می‌شود که البته علاوه بر تهدیدات احتمالی، نقاط مثبتی دارد مثل این که می‌توانند نوسازی و پشتیبانی را به شهرداری‌ها واگذار کنند زیرا هر قدر این امور پشتیبانی از ما جدا شود، با خیال راحت‌تر به امر آموزش می‌پردازیم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درباره وضعیت 112 هزارنفری که در سال 89 بدون بررسی‌های لازم مهارتی جذب شدند، گفت: این سوال را باید کمی با احتیاط جواب دهم اما به این شکل بگویم که با سه روش: آموزش نیروی انسانی، سنجش صلاحیت حرفه‌ای و رتبه‌بندی، نیروهای آموزشی و آن کسانی که با آموزش‌های کم وارد شده‌اند خود را ارتقای سطح می‌دهیم.
 بطحایی تصریح کرد: با آموزش‌های که برای تابستان در نظر گرفته‌ایم و با زیرساختی که فراهم شده است، آموزش نیروی انسانی ما در سال تحصیلی جاری هم انجام خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست سه ساعته، در پاسخ به سوالی درباره رویکرد این وزارتخانه برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در مدارس گفت: متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در بعضی مدارس وجود دارند گرچه ممکن است بسیار ناچیز باشد اما حتی اگر یک دانش‌آموز هم با چنین مسایلی مواجه شود، ما وظیفه داریم برایش برنامه داشته باشیم.
وی افزود: در برنامه ما، مواجهه منطقی و عالمانه با آسیب‌ها تاکید شده است و مشخصا: آموزش خانواده‌ها، آموزش مدیران و روسای مناطق و آموزش معلمان نسبت به مواجهه با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در دستور کار قرار دارد که در حال حاضر، در مرحله برنامه‌سازی هستیم و دو ماه آینده به پایان می‌رسد.
بطحایی خاطرنشان کرد: امروز عصر در محضر مقام معظم رهبری جلسه‌ای با محتوای ارایه گزارشی از آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود و گزارش این آسیب‌ها در حوزه آموزش و پرورش نیز به حضور ایشان ارایه می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش سپس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اجبار دانش‌آموزان به استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی گفت: استفاده از کمک درسی کاملا اختیاری است، از همین جا به مدیران مدارس عرض می‌کنم اجبار بچه‌ها برای تهیه کمک درسی تخلف آشکار است و بخش‌های اداری ما کاملا به این موضوع حساسیت دارند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تحصیل اتباع افغان در ایران گفت: از نظر ما معلمان، تحصیل، مثل اکسیژن حق همه انسان‌های کره زمین است و ملیت و نژاد و ... ندارد بنابراین با تلاش همکاران ما، امسال، تحصیل فرزندان اتباع افغان در ایران رشد خوبی داشت اما گاهی مشکلات فرهنگی وجود دارد که از دست ما خارج است، مثلا در جایی بعضی می‌گفتند نمی‌گذاریم فرزندان این اتباع تحصیل کنند!، ما در مقابل این مساله ایستادگی کردیم.
بطحایی خاطرنشان کرد: جدیتی که رهبری بر این موضوع دارند، باعث می‌شود که ما سال آینده تلاشمان را در این زمینه، از امسال هم بیشتر کنیم.
وزیر آموزش و پرورش سپس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بانک فرهنگیان گفت: این مساله صرفا یک ایده است که هنوز عملیاتی نشده، عده‌ای از معلمان عزیز ما درخواست کرده‌اند تا چنین بانکی برای پرداخت حقوق و تسهیلات فرهنگیان تاسیس شود که باید بررسی کنیم و در مجاری قانونی خود نیز طی شود.
وی افزود: نکته‌ای که باید یادآوری کنم این است که تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان تا دو هفته آینده در صحن ارایه می‌شود.
سید محمد بطحایی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره تغییر و تحول در کتاب‌های درسی گفت: بر مبنای سند تحول، برخی سرفصل‌های ما در حال تغییر است و بر اساس توصیه‌های ریاست محترم جمهور که بر مهارت‌‌‌آموزی و کارآفرینی تاکید دارند، برنامه‌های درسی و مکمل به موازات دروس رسمی، ارایه خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تدابیر جدید وزارتخانه برای دانش‌آموزان اهل سنت گفت: کارگروهی که در آن همکاران اهل سنت ما هم حضور دارند، تشکیل شده است که در جلسه اول آن خودم حضور داشتم.
بطحایی افزود: در این زمینه، نتیجه آسیب‌شناسی‌های مختلف در حوزه نیروی انسانی و مطالب درسی تا هفته بعد ارایه می‌شود که هدف از این آسیب‌شناسی، شناسایی مطالب تنش‌زای کتب درسی و مشکلات قومی و محلی است، همچنین نیروهای انسانی مدارس اهل سنت باید آموزش خاصی ببینند تا شرایط دانش‌آموزان اهل سنت، آرام‌تر و بهتر از قبل شود، در کل هدف ما این است که هیچ تبعیضی در این زمینه وجود نداشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان ابراز کرد: نیاز است یک جلسه مجزا برای تشریح برنامه‌های ما برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و یک جلسه دیگر برای تشریح برنامه‌های صندوق فرهنگیان تدارک دیده شود.
captcha