جای خالی مجروحان بیت الزهراء(س) تهرانپارس پای رحل قرآن + صوت و عکس
کد خبر: 3663448
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰

جای خالی مجروحان بیت الزهراء(س) تهرانپارس پای رحل قرآن + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن حسین رستمی در بیت الزهراء تهرانپارس با حضور قاریان و حافظان شرق تهران برگزار شد. بیت الزهراء(س) تهرانپارس طبق سالیان گذشته در ایام اربعین حسینی با هدف زیارت عتبات عالیات، قرآن‌آموزانش را به کربلا اعزام کرد که متاسفانه اتوبوس زائران در مسیر نجف واژگون شد و 30 نفر از اعضای حسینیه مجروح شدند.

جای خالی مجروحین بیت الزهراء(س) تهرانپارس پای رحل قرآن+صوت و عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن حسین رستمی، قاری بین‌المللی کشورمان، شب گذشته 22 آبان ماه از ساعت 20 الی 21:45 در بیت الزهراء تهرانپارس واقع در فلکه سوم تهرانپارس، خیابان ۲۱۲ شرقی با حضور قاریان و حافظان شرق تهران برگزار شد.

رستمی در ابتدا اشاره‌ای به اهمیت نماز داشت و گفت: مباحثی که در فضای مجازی هست، اینکه دلت پاک باشد، نماز برای چی می‌خواهی بخوانی همه‌اش اشتباه است. بدون اینکه نماز بخوانی نمی‌شود دلت پاک باشد. پاکی باطن به واسطه اطاعت از اوامر الهی است. مثل نسخه پزشک است، باید به این نسخه عمل کنید تا خوب شوید. نماز اول وقت ثوابش مثل دریاست و نماز آخر وقت ثوابش مثل قطره است.

این قاری بین‌المللی در ادامه با تلاوت آیه 9 سوره مبارکه مومنون «وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ» گفت: با دروغ نگفتن، تهمت نزدن، حق کسی را ضایع نکردن، آبروی کسی را نبردن و... می‌توان از نماز حفاظت کرد. اگر ما واقعا ادعا می‌کنیم که شیعه اثناعشری هستیم که البته لفظ شیعه خیلی برای ما زیاد است و ما محب هستیم، باید از نمازمان حفاظت کنیم.

جای خالی مجروحین بیت الزهراء(س) تهرانپارس پای رحل قرآن+صوت و عکس

وی در باب مسئله شیعه بودن یا محب بودن ادامه داد: شخصی سه روز پشت در خانه امام رضا(ع) منتظر مانده بود و ادعای تشیع کرده بود و پس از سه روز امام(ع) حضورش را پذیرفت. این فرد به امام عرضه داشت که بنده شیعه شما هستم. حضرت در جواب این فرد فرمودند چه ادعای بزرگی کرده ای؟ شما محب هستید.

حسین رستمی در ادامه با اشاره به اینکه محافظت از نماز و انجام عمل صالح بسیار مهم است، گفت: ما کبریت دستمان است، راه به راه کبریت را می‌کشیم و کارهای خوبمان را با یک غیبت یا تهمت و یک حرف نسنجیده از بین می‌بریم. ما که ادعا می‌کنیم که مؤانست و معاشرت با قرآن داریم، باید بویی از قرآن خواندن برده باشیم. مانند اینکه وقتی شما از دکان عطرفروشی عبور می‌کنید، چشم بسته با توجه به بوی خوش مغازه متوجه می‌شوید که این مکان عطاری است. محب اهل بیت(ع) و قرآن هم باید همواره سنجیده عمل کند و کارهای نیک انجام دهد و از زبان و دست و گوش و پایش در کار نیک استفاده کند. مخصوصا زبان که در حدیث آمده، «جِرمُهُ صغیر و جُرمُه کَبیر» است و اگر انسان زبانش را حفظ نکند، به هلاکت می‌افتد.

جای خالی مجروحین بیت الزهراء(س) تهرانپارس پای رحل قرآن+صوت و عکس

سپس اعضای جلسه به تلاوت آیاتی از ادامه درس جلسه به شیوه ترتیل و تحقیق پرداختند و حسین رستمی، نکات تجویدی و صوت و لحنی آنها را نفس به نفس متذکر شد. وی در تحلیل تلاوت یکی از شاگردانش که در ارائه الحان مختلف مشکل داشت به جایگاه تحقیق قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خیلی از مواقع که از بنده می‌پرسند چگونه خوب اذان بگوییم؟ می‌گویم که خوب باید قرآن بخوانید. اگر کسی بتواند به صورت تحقیق قرآن بخواند، ترتیل و اذان هم خوب می‌گوید و تسلطش بر صوت هم زیاد می‌شود. یکی از برکات خوب تحقیق خواندن همین است.

این قاری بین‌‌المللی در تحلیل تلاوت قاری دیگر، مبحث تجویدی حروف شفوی را عنوان کرد و گفت: «شفه» به معنای «لب» است و «حروف شفوی» یا «شفهی» حروفی هستند که از محل لب‌ها خارج می‌شوند. چهار حرف (ف - م - ب - و) را چون با اتکا به لب‌ها تلفظ می‌شوند، «حروف شفوی» گفته‌اند.

جای خالی مجروحین بیت الزهراء(س) تهرانپارس پای رحل قرآن+صوت و عکس

در پایان این جلسه صمیمی، علیرضا مهدیزاده، قاری ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از ادامه درس جلسه پرداخت و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت.

بیت الزهراء(س) تهرانپارس توسط بهمن جاهی، از اعضای هیئت امنای مسجد نور پایه‌گذاری شده است. جاهی متولد شبستر است و عشق قرآن از زمانی که خود را شناخته و با ایجاد انگیزه مادر در وجودش آمیخته شده است. وی از سال 1346 فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی خود را هنگامی که طلبه حوزه مروی بوده است، در مناطق نارمک و مجیدیه با نوجوانان آغاز کرده و آموخته‌هایش را در جمع‌های کوچک و بزرگ محله خود تدریس می‎کرده است. ساواک نیز، وی را در آن زمان تحت پیگیری قرار می‌دهد و جاهی مجبور می‌شود تا برای ادامه فعالیت‌های خود از اسم مستعار تبریزی استفاده کند.

جای خالی مجروحین بیت الزهراء(س) تهرانپارس پای رحل قرآن+صوت و عکس

این خادم قرآن کریم، در سال 1355 به تهرانپارس آمده و تحت عنوان پیروان قرآن و عترت در این منطقه جلسات قرآن و عترت برگزار کرده است. در آن زمان در تهرانپارس هیچ جلسه قرآنی وجود نداشت و این جلسه اولین جلسه در منطقه تهرانپارس بوده است. اولین استاد این جلسه، مجید داودی از شاگردان خادم القرآن عباس سلیمی بوده است که در روزهای یکشنبه و دوشنبه در این مکان جلسات قرآنی را اداره می‌کرده است. پس از مجید داودی، داود جعفری، رحیم خاکی، علیرضا سبحانی، جعفر فردی به صورت مقطعی این جلسه را اداره کرده و در نهایت به مدت هشت سال است که حسین رستمی در این مکان جلسه‌داری می‌کند.

بهمن جاهی که در خانواده‌‌ای کاملا قرآنی تربیت یافته است، معتقد است که اگر موفقیتی برایش حاصل شده است، به دلیل همراهی خانواده بوده است. هم اکنون همسر و فرزندان جاهی همه معلم قرآن هستند.

بیت الزهراء(س) تهرانپارس همه ساله در ایام اربعین حسینی با هدف زیارت عتبات عالیات، قرآن‌آموزان خود را به کربلا اعزام می‌کند. امسال نیز 44 نفر عازم عتبات شدند که متاسفانه اتوبوس زائرین بنابر دلایل نامشخص چپ می‌شود و در این حادثه بیش از 30 نفر مجروح شدند که دو تن از بانوان این کاروان، دو دستشان از کتف قطع شده است که واقعا واقعی دلخراش است.

در پایان یادآور می‌شود، جلسه قرآن حسین رستمی در بیت الزهرا(س) تهرانپارس، دوشنبه‌ها از ساعت 20 برقرار است. همچنین جلسه دیگر این قاری بین‌المللی، شنبه‌ها نیمه اول سال دو ساعت قبل از اذان مغرب و نیمه دوم سال پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع مهدیه محله رستم‌آباد، واقع در اتوبان صدر، خروجی دیباجی جنوبی برگزار می‌شود.

در ادامه دعای ختم قرآن حسین رستمی و تلاوت مهدیزاده ارائه می‌شود.

حسین رستمی

کد

دریافت

علیرضا مهدیزاده

کد

دریافت

captcha