مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ پیش‌بینی قرآنی رهبر معظم انقلاب مبنی بر محو داعش
کد خبر: 3665676
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ پیش‌بینی قرآنی رهبر معظم انقلاب مبنی بر محو داعش

گروه فعالیت‌های قرآنی: خبر «پیش‌بینی محو داعش توسط رهبر حکیم انقلاب بر اساس موازین قرآنی» گزارش و تحلیل مهم قرآنی یکی از رسانه‌های کشور طی امروز، 30 آبان‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ پیش‌بینی رهبر انقلاب مبنی بر محو داعش بر اساس موازین قرآنی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خبری با عنوان «پیش‌بینی محو داعش توسط رهبر حکیم انقلاب بر اساس موازین قرآنی» یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز سه‌‌شنبه، 30 آبان‌ماه بر روی خروجی صفحه معارفی یکی از خبرگزاری‌های مهم کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز سه‌شنبه، 30 آبان‌ماه و تا ساعت 14 تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که پنج خبر در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های معارفی دیگر به‌ویژه عترت جای می‌گیرد.
«آغاز مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) ویژه خواهران»، «پیش‌بینی محو داعش توسط رهبر حکیم انقلاب بر اساس موازین قرآنی»، «فراهانی رئیس سی‌ و دومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان شد»، «جدول زمان‌بندی مسابقات بخش آوایی جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان اعلام شد» و «برپایی ۱۰۰۰ «کرسی تلاوت رضوی» در راهپیمایی اربعین امسال» عناوین پنج خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند که تاکنون بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند.
همچنین، «سیره امیرالمومنین(ع) در خدمت‌رسانی به مردم» و «پیش‌نویس «منشور معرفتی زائر» برای ارائه به اجلاسیه اعتاب ایران تهیه شد» نیز عناوین دو خبر دیگر این صفحه هستند که در حوزه معارفی عترت قرار دارند.   
از سه تیتر اصلی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم نیز طی امروز و تا این ساعت تنها دو تیتر که یکی از آن‌ها نیز در حوزه قرآنی قرار دارد، به‌روزرسانی شده و یک تیتر دیگر مربوط به روز گذشته است.  
یکی از اخبار قرآنی امروز خبرگزاری تسنیم در صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری که به عنوان یکی از تیترهای اصلی این صفحه نیز انتخاب شده است، گزارشی با عنوان «پیش‌بینی محو داعش توسط رهبر حکیم انقلاب بر اساس موازین قرآنی» است که در بخش‌هایی از آن آمد‌ه است: تحلیل‌های رهبری از مسائل جامعه و تاریخ، مبتنی بر آیات قرآنی است که از جمله مهم‌ترین مسائلی که رهبری اهتمام داشتند، وعده‌های نصرت مؤمنین و پیروزی در برابر دشمنان اسلام بر اساس آیات قرآن کریم است. نکته‌‌هایی که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره بیداری اسلامی آمده است از این حیث قابل توجه است که تحلیل‌های رهبری از مسائل جامعه و تاریخ، مبتنی بر آیات قرآنی است و بر پایه وعده‌های نصرت مؤمنین در قرآن بنا نهاده شده است:
«اولین سخن آن است که با توکل به خداوند و اعتماد و حسن ظن به «وعده‌های مؤکد نصرت الهی در قرآن» (آیه 40 سوره حج) و به کارگیری خرد و عزم و شجاعت، می‌توان بر همه این موانع فائق آمد و پیروزمندانه از آنها عبور کرد. (بیانات در اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی، 26 شهریورماه 90)
«الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ؛ همان کسانى که بناحق از خانه ‏هایشان بیرون رانده شدند [آنها گناهى نداشتند] جز اینکه مى گفتند پروردگار ما خداست و اگر خدا بعضى از مردم را با بعض دیگر دفع نمی‌کرد صومعه ‌ها و کلیساها و کنیسه‌ها و مساجدى که نام خدا در آنها بسیار برده مى‌شود سخت ویران مى‌‏شد و قطعا خدا به کسى که [دین] او را یارى مى‌کند یارى مى‌دهد چرا که خدا سخت نیرومند شکست‏ ناپذیر است» «سوره مبارکه حج/ آیه 40».
با شروع حرکت بیداری مسلمان‌ها، سنت‌های الهی هم شامل حال آن‌ها می‌شود. بر طبق موازین قرآنی، به تدریج این ملت‌ها وعده‌های نصرت الهی را مشاهده خواهند کرد؛ به عبارت دیگر پیروزی حرکت بیداری اسلامی، همان تحقق وعده‌های الهی است».
فارس
اخبار امروز خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری همانند روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل صفحه 230 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی قرآن کریم آغاز شده و در ادامه نیز پنج خبر دیگر بر روی خروجی این صفحه منتشر شده است.
«اولین مسابقات قرآن بصائر ویژه روشندلان برگزار می‌شود»، «استادی که ۱۱ سال قبل از انقلاب حافظ کل قرآن شد/ حافظ قرآنی که «مستر کامپیوتر» نام گرفت»، «تنها انسان‌های مطهر به معنای واقعی قرآن می‌رسند/ قرآن نقش تعیین‌کننده در روابط بین‌الملل دارد»، «اجرای نماینده کشورمان در صحن اصلی مسابقات بین‌المللی قرآن امارات» و «دبیران جشنواره نقاشی و کاریکاتور «آیات» منصوب شدند» عناوین اخبار امروز این خبرگزاری در صفحه فعالیت‌های قرآنی هستند که اغلب این اخبار نیز در حوزه قرآنی منتشر شده‌اند.
همچنین، صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با توجه به ایام درگذشت مرحوم استاد سیدمهدی فاطمیان، پیشکسوت قرآنی و حافظ کل قرآن کریم طی انتشار خبری اقدام به بازنشر گفت‌و‌گوی خود با این استاد بزرگوار کرده که در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو این پیشکسوت قرآنی با اشاره به سفرهای متعدد خود به کشورهای مختلف برای تبلیغ و ترویج دین مبین اسلام می‌گوید: «بهترین سفرهای من در تشرف به خانه خدا خلاصه می‌شود، سفرهای من به حج تمتع بیشتر تبلیغی بوده است که به نظر من اعزام فعالان قرآن به ویژه حافظان قرآن به حج تمتع بهترین شیوه علاقه‌مند کردن فعالان قرآنی برای ارتقای توانمندی‌ها و همچنین تشویق و تبلیغی برای سایر افراد است».
این استاد برجسته حفظ قرآن در این گفت‌وگو با بیان اینکه من اولین بار سال 60 از طریق وزارت ارشاد اعزام به سفر حج تمتع شدم، بیان می‌کند: «زمانی که به ایران بازگشتم در سال 60 از طرف وزارت ارشاد به سفر حج تمتع اعزام شدم که آن سفر نخستین سفر من به حج بود. در آن زمان که تازه به ایران بازگشته بودم، آقای «خدام حسینی»‌ از قاریان بین‌المللی رئیس دارالقرآن بود که افرادی را از طرف سازمان تبلیغات به حج اعزام می‌کردند که من نیز چند بار با کاروان نور به حج اعزام شدم».
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآنی قرار ندارند.
«میراث آیت‌الله رفسنجانی حفظ نظام، وحدت و عظمت ملت ایران است»، « مجالس بزرگداشت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی در قم و تهران برگزار می‌شود» و «درخواست ایران برای ایجاد رایزنی فرهنگی در لهستان» عناوین سه خبر امروز این صفحه از خبرگزاری ایسنا را تشکیل می‌دهند.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز خبری با عنوان «ربیع الاول، ماه شادی اهل‌بیت(ع)/ اعمال خاصه در بهار ماه‌ها» است که مربوط به روز گذشته بوده و تاکنون به‌روزرسانی نشده است.
مهر
خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر را بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خود منتشر کرده که هر سه خبر نیز در رابطه با پوشش خبری مراسم رونمایی از دانشنامه معاصر قرآن کریم که شامگاه گذشته برگزار شد، منعکس شده‌اند.
«هدف دانشنامه معاصر قرآن کریم، تألیف قلوب است/ ویژگیهای دانشنامه»،‌« نظر به چهارچوب‌های نوین عرصه تفسیر از ویژگی‌های دانشنامه قرآن است» و « ویژگی‌های کلی دانشنامه معاصر قرآن کریم» سه خبر امروز این صفحه از خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که تاکنون بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌‌اند.
همچنین، یکی از این اخبار نیز با عنوان « ویژگی‌های کلی دانشنامه معاصر قرآن کریم» که مربوط به سخنرانی سیدسلمان صفوی، سرپرست علمی و سرویراستار «دانشنامه معاصر قرآن کریم» در مراسم رونمایی از این اثر است، به عنوان تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری مهر انتخاب شده است.
ایرنا
از سه خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده است، دو خبر در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و خبر دیگر نیز مربوط به اخبار معارفی در رابطه با هفته بسیج است.
«اجرای هزار برنامه قرآنی در مسیر نجف به کربلا» و «مرحله نهایی مسابقه قرآنی نوجوانان نابینا و کم بینا در اصفهان برگزار می‌شود»، عناوین دو خبر قرآنی این صفحه در حوزه قرآنی هستند و خبر «بیش از 400 برنامه رادیویی به مناسبت هفته بسیج پخش می‌شود» نیز دیگر خبر امروز این صفحه می‌باشد که در رابطه با ایام هفته بسیج منتشر شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان امروز با خبری با عنوان «توصیه پیامبر اکرم(ص) به مجرد‌ها» آغاز شده و در ادامه نیز شش خبر دیگر بر روی خروجی این صفحه منتشر گردیده است که در بین تمامی این اخبار تنها یک خبر در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.
«لزوم توجه به وقف قرآنی» عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان است که تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری منعکس شده است.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه آمده است: «سومین روز از هفته وقف، «وقف، ترویج فرهنگ قرآنی» نامیده شده است، و لازم به ذکر است که قرآن، تنها 2 درصد از سهم موقوفات کشور را به خود اختصاص داده که همین موضوع، نشان دهنده لزوم توجه به ترویج فرهنگ قرآنی از راه وقف است.
بی‌شک ترویج فرهنگ قرآنی، نتایج بی‌نظیری در افراد و جامعه خواهد گذاشت، و باعث خواهد شد که در دل‌های مسلمین انقلابی رخ دهد. اما پیش‌نیاز عمل کردن به نسخه‌های شفابخش قرآن، آگاهی از آن‌هاست. اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، باید اعتراف کنیم که شاید درصد بالایی از افراد جامعه، با محتوای قرآن نامأنوس باشند؛ و دلیل اصلی آن، عدم آگاهی و شناخت نسبت به این کتاب نورانی و مقدس است».
همچنین، «فضیلت‌های ماه ربیع الاول»، «ماجرای احترام پیامبر (ص) به رزمندگان جنگ بدر»، «زندگی نامه شهید صفرزاده»، «اطلاع‌رسانی از خدمات وقف به جامعه باعث اطمینان مردم می‌شود» و «آیا دست زدن به شیر آب حین وضو گرفتن، وضو را باطل می‌کند؟» نیز عناوین دیگر اخبار امروز این صفحه هستند که تاکنون منتشر شده‌اند.
میزان
خبرگزاری میزان که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند نیز طی امروز و تا این لحظه تنها یک خبر را بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خود منتشر کرده است که این خبر نیز در حوزه قرآنی قرار ندارد.
«صدقه دادن دنیا و آخرت را به همراه دارد» عنوان تنها خبر امروز این صفحه است که در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی، کارشناس علوم قرآنی منتشر شده و در رابطه با موضوع اجر و پاداش مقوله صدقه در دنیا و آخرت می‌باشد.
ایبنا
خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تاکنون تعداد سه خبر را با عناوین «طرح خرید قسطی کتاب همزمان با روز کتابگردی در بوستان کتاب»، «20 درصد تخفیف کتاب‌های به‌نشر در روز کتابگردی»، «چهارمین چاپ روح تشریع در اسلام در بازار نشر» بر روی خروجی صفحه دین و علوم قرآنی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در صفحه معارف امروز خود به انتشار مطلبی با عنوان «تندیس اخلاق» (سیری در گلستان سیره و فضائل علامه طباطبایی(ره))، به قلم محمدحسین ظریفیان یگانه کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: «قلم  با همه گستاخی‌اش، از توصیف او عاجز است و اندیشه با همه وسعتش، از درک آفاق وجودی او قاصر. سال‌های درازی باید بگذرد تا عظمت و مقام آن بزرگ مرد، نمایان گردد، و ابعاد و خصایص آسمانی‌اش در این پهندشت خاکی، تفسیری به سزا یابد و چه زیبا جرعه نوش مکتبش مطهری عزیز فرمود: «این مرد بسیار بزرگ و ارزنده... مردی است که صد سال دیگر، باید بنشینند و افکار او را تجزیه و تحلیل کنند و به ارزش او پی‌ببرند.
نگارنده این سطور را تنها، «عشق» به او، جرئت بخشید، تا در سالگشت عروج خدایی‌اش، با زمزمه نام و یاد او، نمی از یم فضایلش را بر اوراق مرقوم دارد. چه اینکه تبیین سیره علمی و عملی امام الحکماء و المتکلمین علامه عارف آیت‌الله سیدمحمدحسین طباطبایی امری بس دشوار است. اما لب فرو بستن و قلم شکستن و از ترجمان این عقل امت، خموش ماندن نیز روا نمی‌باشد.
منشور جاویدان تفسیر «المیزان» که ام‌الکتاب تألیفات او و ثمره سال‌ها تدقیق و تتبع در مجموعه عظیم‌ بحارالانوار است، در افق تفاسیر قرآن روشنی‌بخش و هدایتگر است و جرعه‌نوشان زلال معرفت ناب حضرتش، ستارگان آسمان علم و تقوا و فضیلت‌اند. آنان که در حضور این حکیم متأله زانو زدند، در ژرفای اندیشه‌های فلسفی این مرد سترگ، خشوع بندگان خالص خدا را نگریستند و در تمام ارکان عبادی او بینش‌های عمیق حکمی را به چشم دیدند که استاد شهید آیت‌الله مطهری، شهید آیت‌الله بهشتی، شهید آیت‌الله قدوسی، شهید آیت‌الله مفتح، مرحوم علامه تهرانی، مرحوم آیت‌الله احمدی میانجی، مرحوم آیت‌الله سیدمهدی روحانی قدس‌الله اسرارهم، و نیز آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، موسوی اردبیلی، جوادی آملی، حسن زاده آملی، مصباح یزدی، ابراهیم امینی، و سبحانی ایدهم‌الله از آن زمره‌اند».
captcha