کتابگردی 96؛ از قدیمی‌ترین ناشر قرآن تا «دیدار به قیامت»
کد خبر: 3666359
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶

کتابگردی 96؛ از قدیمی‌ترین ناشر قرآن تا «دیدار به قیامت»

گروه ادب: کتابگردی سال 96 با شعار «من می‌آیم» از ساعات نخست دوم آذرماه با حضور اهالی فرهنگ و هنر در کتابفروشی‌ها و دیدار با ناشران و کتابفروشان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، چهارمین دوره کتابگردی از آغازین ساعات صبح امروز با حضور چهره‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و ... آغاز شد. در این آئین احمد مسجدجامعی، مبدع کتابگردی و عضو شورای شهر تهران، مجید غلامی‌جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست‌وپنجمین دوره هفته‌کتاب، حمید صابرفرزام رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، آبادیان، شهردار منطقه 11، مهرشاد کاظمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهر تهران حضور داشتند.
از امروز و همزمان با اجرای طرح کتابگردی در سراسر کشور، دومین طرح پاییزه کتاب با تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی در کتابفروشی‌های عضو این طرح در نقاط مختلف کشور آغاز می‌شود که کتابفروشی‌ها در اولین روز از این طرح و به مناسبت روز کتابگردی، کتاب‌های خود را با ۱۰ درصد تخفیف بیشتر (تخفیف ۳۰ تا ۳۵ درصدی) عرضه می‌کنند.
نخستین مبدأ کتابگردی، کتابفروشی سعدی واقع در میدان منیریه تهران بود که مسجدجامعی و احمد پلویی، مدیر کتابفروشی سعدی درباره پیشینه و سابقه فعالیت این انتشارات و جایگاه فعلی آن گفت‌وگو کردند که پلویی گفت: این انتشارات از سال 1351 فعالیت خود را آغاز کرده و از 19 سالگی در حوزه کتاب فعالیت کرده است.
وی افزود: همه خاندانم در حوزه کتابفروشی بوده‌اند و از مسئولان فرهنگی می‌خواهم تا تدابیری بیندیشند و حمایت کنند تا بتوانیم مکان این کتابفروشی را تغییر دهیم.
در ادامه مسجد جامعی کتاب قرآن ترجمه زین العابدین رهنما را تورق کرد و غلامی جلیسه نیز کتاب «مرزبان‌نامه» به کوشش خلیل خطیب رهبر را خریداری کرد.
سپس مسجدجامعی در کتابفروشی سحاب واقع در خیابان سمیه حضور یافت. این ناشر نخستین نقشه‌های تهران را که مربوط به سال 1315 یعنی دوره پهلوی اول و دو سال پس از تأیسیس دانشگاه تهران است، منتشر کرده است.
مسجدجامعی درباره این ناشر گفت: انتشارات سحاب اولین مجموعه نقشه‌های خلیج‌فارس را جمع‌آوری کرده که مربوط به 300 سال قبل از میلاد می‌شود و تاکنون بیش از هزار نقشه را منتشر کرده‌اند و به همین دلیل جایزه کتاب خلیج فارس را از آن خود کرده است.
وی با بیان اینکه عباس سحاب، بنیانگذار و پدر کارتوگرافی ایران است، ادامه داد: با توجه به اینکه حدود 40 – 50 سال است که این کتابفروشی وجود دارد، قدیمی‌ترین نشریات حوزه جغرافیا را دارا بوده و پیشنهاد می‌دهم تبدیل به کتابفروشی – موزه شود.
 انتشارات اقبال مقصد بعدی این کتابگردی بود که سابقه بیش از یک قرن فعالیت را دارد و حدود 114 سال از فعالیت انتشاراتی آن می‌گذرد. نسل اول تاکنون شامل حاج باقر خوانساری، حاج رحیم، محمدحسین، محمدباقر و سعید اقبال خوانساری هستند و اولین مجله و نشریات تهران از جمله اقبال و نهضت برای این ناشر بود.
مسجدجامعی انتشارات اقبال را یکی از میراث‌های فرهنگی ماندگار دانست و پیشنهاد کرد؛ مغازه این انتشارات به ویژه ساختمانی که در خیابان جمهوری واقع است می‌تواند به عنوان مغازه موزه مورد استفاده قرار گیرد.
سعید اقبال مدیر فعلی انتشارات اقبال در این بازدید گفت: این ناشر، برای نخستین بار قرآن 7 رنگ ترجمه و خط عباس مصباح زاده را به صورت نفیس در قطع وزیری چاپ کرد و در آن زمان این کار، به گوش دربار رسید و پس از آن دربار نیز به این فکر افتاد که قرآن‌هایی را به چاپ برساند.
مسئولان فرهنگی در ادامه کتابگردی از بخش‌های مختلف موسسه شهرکتاب بازدید کردند. در این بازدید که تعدادی از کودکان کار نیز حضور داشتند، برنامه‌های مختلف شامل قصه‌خوانی، پرده‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، شعر، تازنوازی و ... اجرا می‌شود. یکی از برنامه‌های جالب در این کتابفروشی، قصه‌خوانی مسجدجامعی بود که کتاب «تن تن و سندباد» برای آنها خوانده شد و در پایان این کتاب به آنها هدیه شد.
در کتابگردی شهر کتاب، معصومه آباد، نویسنده «من زنده‌ام» نیز حضور داشت و در صحبت با مسجد جامعی یادی از خاطرات گذشته کرد و گفت: در کتابگردی سال گذشته پشت پیشخوان قرار گرفتم و کتاب «من زنده‌ام» را به آقای مسجدجامعی فروختم.
از افراد دیگری که در بازدید از شهر کتاب به کتابگردی پیوستند می‌توان به مقیمی، استاندار تهران و سیدرضا صالحی امیری معاون شهرداری تهران اشاره کرد که استاندار با حضور در جمع کودکان کار گفت: در حال حاضر در وضعیت خاصی به سر می‌بریم و زلزله شهرها و روستاهای ما را تخریب کرده است و از کل کشور خدمات رسانی انجام شده است و اکنون وضعیت بهتر است، اما با سرد شدن هوا و بروز مشکلات، تلاش می‌کنیم زلزله زدگان را اسکان دائمی دهیم.
وی افزود: همه باید تلاش کنیم خانه‌های ایمن بسازیم، چرا که در این زلزله با وجود بالا بودن درجه آن، خانه‌های مقاوم توانسته‌اند مقاومت کنند.
مسجدجامعی با هیئت همراهش به انتشارات کویر رفتند. انتشارات کویر از سال 1368 در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کند. محمدجواد مظفر، مدیرمسئول انتشارات کویر است. 
مسجدجامعی با حضور در انتشارات کویر گفت: این ناشر، کارش را با شعار «در کویر هم گل می‌روید» آغاز کرد و یکی از کتاب‌های این انتشارات «نامداران ایران» است که مقاله‌ای از من نیز در آن به چاپ رسیده است.
حضور در کتابفروشی طهوری مقصد بعد از کتابفروشان راسته انقلاب بود که مدیر این کتابفروشی، کتاب «تاریخ مفصل کرمانشاهان» را به مسجدجامعی هدیه کرد و وی نیز شعر کوتاهی از آن را خواند. غلامی جلیسه نیز این کتاب را برای کتابخانه‌های عمومی توصیه کرد و گفت: این کتاب را برای کتابخانه‌های عمومی خریداری خواهیم کرد.
حضور در کتابفروشی پرهام، قرآن، وابسته به سازمان دارالقرآن کریم و انتشارات اسلام مقاصد بعدی مسجد جامعی و هیئت همراهش بود. وی در بازدید از انتشارات اسلام گفت: مدیر این انتشارات از خادمان قرآن است و سابقه طولانی در حوزه نشر قرآن و معارف قرآنی دارد.
سیاح مدیر این انتشارات نیز گفت: در نظر داریم کمپین «من و کتاب» را راه‌اندازی کنیم به این معنی که هر کسی با یک کتاب عکس بگیرد.
حضور در کتابفروشی نشر افق و  خرید کتاب «روز هزار ساعت دارد» از برنامه آیین کتابگردی بود و سپس در انتشارات حافظ نوین، دفتر تحریریه لیزنا(خبرگزاری کتابداری ایران)، انتشارات مجد، بازارچه کتاب، انتشارات ققنوس، دارالکتب اسلامی، انتشارات دوست دانا، فرهنگسرای سبز و انتشارات آگاه حضور یافتند. مسجدجامعی و همراهانش با حضور در انتشارات آگاه فاتحه‌ای برای مرحوم بخشی به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت وی قرائت کردند و سپس کتاب‌های «دیدار به قیامت» ترجمه مرتضی کلانتریان را خریداری کرد.
در ادامه کتابگردی، اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی ایران و غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی به هیئت کتابگردی پیوستند و تابلوی نفیس از نسخه خطی قرآن قزوینی را به احمد مسجدجامعی هدیه کردند.
کتابفروشی انتشارات جاویدان مقصد بعدی بود و سپس در مسیر پیاده‌روی کتابگردی مردم و کتابفروشان به بیان دغدغه‌‌های خود پرداختند و مسجدجامعی و غلامی جلیسه نیز پاسخ‌های مربوط را ارائه کردند. در مسیر کتابگردی، کتابفروشی‌های پیشگام، بیدگل، اطلاعات و خوارزمی، انتشارات علمی و فرهنگی و به‌نشر در راسته خیابان انقلاب مورد بازدید قرار گرفتند. 
در کتابفروشی انتشارات علمی و فرهنگی کتاب‌های «همسر و نقد همسر»، «نظم جهانی»، «حافظه شهری»، «زنانه‌شدن شهر» از سوی مدیرعامل خانه‌کتاب و احمد مسجدجامعی خریداری شد.
مریم‌السادات ظهوریان،‌ مدیرمسئول نورگیتی نیز دریافت تسهیلات برای انجمن زنان ناشر را درخواست کرد. کتابفروشی گوتنبرگ با 75 سال سابقه فعالیت، مقصد بعدی کتابگردی بود که از سوی مرحوم محمود کاشی‌چی تأسیس شده است. انتشارات مروارید و جوانه‌توس کتابفروشی‌های دیگر در راسته انقلاب بودند که به کتابگردی در این مسیر پایان دادند.
مدیرعامل خانه کتاب به مناسبت روز کتابگردی تمام کتاب‌های بانوی دستفروشی را که کنار خیابان بساط کرده بود، خریداری کرد؛ بسیاری از دستفروشان کتاب‌های خود را از دید مأموران و مسئولان شهرداری پنهان کرده بودند و کمتر دستفروشی را می‎‌شد در خیابان انقلاب دید، با وجود اینکه در روزهای دیگر، خیابان انقلاب مملو از دستفروشان کتاب است.
در برنامه عصرگاهی کتابگردی، نخستین مقصد به انتشارات سهامی اختصاص داشت که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز جزء سهامداران این انتشارات بود و محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این انتشارات حضور داشت و به کتابگردی پیوست. مسجد جامعی و هیئت همراه نیز به همراه محسن هاشمی به بازدید از این انتشارات پرداختند و با سابقه فعالیت این انتشارات آشنا شدند.
نشر ثالث در حوالی پل کریمخان مقصد بعدی کتابگردی بود که مورد بازدید قرار گرفت و نویسندگانی چون لیلی گلستان نیز حضور داشتند و به گفت‌وگو با مسجدجامعی و بیان دغدغه‌های خود در حوزه کتاب پرداختند.
بازدید از نشر چشمه نیز در شامگاه پنجشنبه انجام شد و دیدار و گفت‌وگوی کوتاهی در این راستا با حسین کیائیان، مدیر نشر چشمه انجام شد.
در ادامه مسجدجامعی در کتابفروشی نشر نی حضور یافت. وی همچنین در خانه فرهنگ و هنر گویا در جشن امضای کتاب «سیری در تاریخ تیاتر ایران» نوشته داریوش اسدزاده هنرمند و بازیگر حضور پیدا کرد.
آئین کتابگردی با ابتکار احمد مسجدجامعی از سه سال پیش و با هدف تاکید بر اهمیت نقش کتابفروشان در سراسر کشور برگزار می‌شود. «من هم می‌آیم» شعار چهارمین دوره این آئین فرهنگی اعلام شده است.

captcha