سامرایی‌ها تشنه ارتباط با مردم ایران/ فرصتی که امنیت می‌آفریند
کد خبر: 3667016
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳

سامرایی‌ها تشنه ارتباط با مردم ایران/ فرصتی که امنیت می‌آفریند

گروه جامعه: حرم امامین عسکریین(ع) در شهر سامرا به دلیل موقعیت مکانی خاص خود با سایر حرم‌های ائمه(ع) متفاوت است. حرمی که اگر امنیت و آبادانی آن با زندگی مردم شهر سامرا پیوند نخورد، قدر مسلم هم امنیت و آبادانی آن آسیب خواهد دید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) وقوع دو انفجار شدید در حرم امامین عسکریین(ع) و تخریب حرم و گنبد این دو امام همام (سال‌های 84 و 86 ) هنوز از یادهای شیعیان جهان نرفته است، انفجارهایی که شاید راحت‌تر از هر عملیات تروریستی دیگری صورت گرفت. تروریست‌ها وارد حرم شدند، حرمی که اطراف آن بازار یا خانه‌ای نیست و به دلیل تهدیدات امنیتی زائری نیز در آن حضور نداشت، دست و پای خادمان و مسئولان حرم را بستند، بمب‌ها را در حرم و زیر گنبد جاسازی کردند، حرم را منفجر کردند و رفتند و از آنجایی که مردم در منطقه حضور نداشتند و نیروهای امنیتی نیز در حمله دوم پس از درگیری با تروریست‌های القاعده خلع سلاح شده بودند پس از تخریب حرم بود که مردم از این مسئله مطلع شدند.

چرا تروریست‌ها توانستند به‌راحتی حرم امامین عسکریین را منفجر کنند؟

اما دلیل این مسئله چیست؟ چرا به این راحتی تروریست‌ها توانستند دو بار حرم شریف امامین عسکریین را منفجر کنند؟ البته در ۱۶ خرداد ۱۳۹۳نیز حمله دیگری از سوی داعش به شهر سامرا و به قصد تخریب حرم امامین عسکریین(ع) صورت گرفت که با مقاومت مردم و نیروهای امنیتی عراق خنثی شد. نیروهای امنیتی پس از دو انفجار قبلی با برنامه‌ریزی و دقت بیشتری در حال مراقبت از این حرم هستند بر همین اساس ایست‌های بازرسی متعددی در اطراف حرم امامین عسکریین وجود دارد و در حال حاضر به شدت از این حرم توسط نیروهای امنیتی مراقبت می‌شود.

سامرا از دوران امامین عسکریین یک پایگاه نظامی بوده و امام علی النقی(ع) و امام حسن عسکری(ع) در این پایگاه نظامی تحت نظر و زندانی بوده‌اند. محل قبور مطهر این دو امام و قبر حکیمه خاتون عمه امام زمان(عج) و نرجس خاتون مادر امام زمان(عج) و سرداب امام زمان (محل غیبت امام زمان(عج)) در حال حاضر نیز در محدوده‌ای قرار دارد که اطراف آن محل مسکونی، بازار و ... وجود ندارد یعنی همانند کربلا، نجف، کاظمین و مشهد در کنار بازارهای شلوغ و خانه‌های محل سکونت مردم شهر نیست و هنوز هم می‌توان گفت حالتی از یک پایگاه نظامی را حفظ کرده است.

مردم شهر سامرا بیشتر اهل سنت هستند و اگر چه همانند بیشتر مردم عراق به اهل بیت(ع) ارادت دارند اما شکل و ساختار شهر و مردم سامرا با شهرهای مذهبی دیگر شیعیان بسیار متفاوت است. تفاوت‌هایی که باید به شدت در اداره این حرم مطهر و حضور زائران شیعه از سراسر جهان در این شهر مورد توجه قرار گیرد.

دوشنبه/ سامرایی‌ها تشنه ارتباط با مردم ایران/ فرصتی که امنیت می‌آفریند

مردم و مسئولان شهر سامرا دست دوستی دراز کرده‌اند

بیش از دو میلیون نفر از مردم ایران که امسال برای زیارت حرم امامین عسکریین(ع) به شهر سامرا سفر کردند، برخلاف سال‌های گذشته که از یک کریدور امنیتی خارج از شهر به سمت حرم مطهر می‌رفتند و حتی شهر سامرا را نمی‌دیدند، امسال با تصمیم مسئولان این شهر از داخل شهر سامرا به سمت حرم مطهر هدایت شدند. اقدامی که در نوع خود بسیار ارزشمند و یک قدم مثبت از سوی تولیت و مسئولان شهر سامرا محسوب می‌شود.

اما مسئله‌ای که در اربعین امسال به شدت نمود داشت حضور گسترده خادمان ایرانی در این حرم مطهر بود، به راحتی می‌توان ادعا کرد پس از گذشتن از ایست‌های بازرسی که توسط عراقی‌ها اداره می‌شد، دیگر هیچ فرد عراقی در اطراف حرم مطهر مشاهده نمی‌شد و حتی راهنماهای زائران، خادمان حرم، خادمانی که در کنار قبر مطهر در حال راهنمایی زائران بودند، موکب‌هایی که به مردم خدمات ارائه می‌کردند، مسئولان بازسازی حرم و حتی سخنران بعد از نماز جماعت حرم هم ایرانی بود.

شاید در نگاه اول این مسئله برای ما ایرانی‌ها خوب جلوه کند اما با نگاهی وسیع‌تر به این مسئله باید گفت که این اتفاق اصلاً هم مسئله خوبی نیست، چرا که زمانی به راستی امنیت حرم مطهر حفظ می‌شود که مردم خود شهر سامرا در کنار این حرم مغازه و خانه بسازند و زندگی‌شان را به این حرم مطهر پیوند بزنند و در اداره آن شریک باشند. خاطرنشان می شود که همچنان تولیت این حرم به صورت سنتی در دست مردم سامرا است.

صدها هزار ایرانی در مقابل چشمان مردم سامرا به سمت حرم مطهر می‌رفتند. مردم سامرا در طول مسیر حرکت زائران تمام مغازه های خود را باز کرده بودند و در کنار مغازه های خود ایستاده و منتظر بودند که کسی برای خرید به مغازه های آنها مراجعه کند اما زائران ایرانی که برای زیارت عجله هم داشتند مستقیم به سمت حرم حرکت می کردند و هیچ مراوده و ارتباطی بین مردم سامرا و مردم ایران برقرار نمی‌شد. قرآن کریم زمانی که از امر بزرگ حج سخن می‌گوید و حجاج را دعوت می‌کند به آنان اذن می‌دهد که در سرزمین وحی به خرید و فروش با یکدیگر بپردازند. خداوند در آیه 198 سوره بقره می‌فرماید: «لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ؛ بر شما گناهی نیست که [در ایام حج] از پروردگارتان [به وسیله تجارت و داد و ستد] فضل و روزی و منافع مادی بطلبید.» پس قدر مسلم تجارت در مکان‌های زیارتی می‌تواند حکمت‌هایی داشته باشد که در تعبیر قرآن در قالب ابتغای فضل پروردگار به آن اشاره شده است.

اگر شیعیان جهان می‌خواهند حرم مطهر دو امامشان و محل غیبت امام عصرشان در امنیت کامل باشد و امکان حضور در این حرم مطهر را نه سال‌ها بلکه قرن‌ها داشته باشند باید با هوشیاری زندگی مردم بومی این منطقه را به وجود حرم‌های مطهر پیوند بزنند. چرا تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی به ساخت هتل در این شهر اقدام نمی‌کنند؟ چرا امکان ایجاد بازار و خانه‌های مسکونی در کنار این حرم فراهم نمی‌شود؟ چرا از مردم سامرا برای ایجاد موکب‌های مشترک در ایام اربعین با مردم ایران برای خدمت‌رسانی به تمامی زائران حاضر در این حرم مطهر دعوت نمی‌شود؟

بر اساس گفته مسجدی، سفیر ایران در عراق مردم سامرا به شدت علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مردم ایران در این شهر هستند. وقتی در حال حاضر بیشتر زائران این شهر را مردم ایران تشکیل می‌دهند چرا نباید از این فرصت خوب اقتصادی که به نفع هر دو ملت است استفاده کرد؟

حال که ملت ایران و عراق با هم پیروز میدان مبارزه با داعش شده‌اند و داعشی که تا پشت درب‌های شهر سامرا و به قصد تخریب این حرم مطهر رسیده بود را عقب راندند، بهترین فرصت برای نزدیکی هر چه بیشتر فراهم شده است. فرصتی که می‌تواند از شهر سامرا آغاز شود. مردم سامرا در اربعین امسال درب‌های شهرشان را به روی مردم ایران باز کردند، مغازه‌های خود در اطراف خیابان منتهی به حرم را نیز باز کرده بودند و همه در مغازه‌های خود منتظر بودند که شاید یک ایرانی به طرف آنها برود و از آنها حتی شده یک بطری آب بخرد، این اولین قدم و مهم‌ترین قدم مردم سامرا بود، حال نوبت ما است.

هرگز فراموش نکنیم امنیت حرم مطهر امامین عسکریین و تمام زائران این حرم با امنیت مردم سامرا و ارتباط با این مردم میهمان نواز پیوند خورده است.

captcha