کشف سه نسخه قدیمی قرآن در فلسطین اشغالی
کد خبر: 3669886
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵

کشف سه نسخه قدیمی قرآن در فلسطین اشغالی

گروه بین‌الملل: سه نسخه قدیمی از قرآن کریم متعلق به دوره عثمانی در یکی از مساجد شهر تاریخی طیبه که اکنون بخشی از مناطق فلسطین اشغالی است، کشف شد.

کشف سه نسخه قدیمی قرآن در مسجد فلسطینیبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه دیلی صباح؛ عزیز، موذن این مسجد، گفت: این نسخه‌های قرآن که در جریان بازسازی مسجد کشف شد، متعلق به دوره سلطان عبدالحمید دوم، است که در سال‌های (1874-1908) فرمانروای امپراطوری عثمانی بود.  

بنابر مقدمه‌ای که به زبان عربی در ابتدای این مصحف‌ها آمده، این قرآن‌ها توسط «سید مصطفی نظیف افندی» در سال 1887 خطاطی شده و بعدها به خریداران فلسطینی فروخته شده است.

عزیز گفت: از پیدا شدن این نسخه‌های قدیمی قرآن شگفت‌زده شدم. این نسخه‌ها اهمیت زیادی به لحاظ تاریخی برای مسجد و شهر ما دارند.

وی افزود: این نسخه‌های قرآن ممکن است به زودی به نمایش گذاشته شوند و شاید نسخه‌های قدیمی دیگری نیز در این منطقه کشف شوند.

سلطان عبدالحمید دوم در زمان حکمرانی‌اش با تلاش‌های «تئودور هرتسل»، بنیانگذار صهیونیسم مدرن، برای ایجاد یک سرزمین یهودی در فلسطین مخالفت کرد.

هرچند هرتسل در نهایت با حمایت امپراتوری بریتانیا در سال 1917 موفق به انجام این کار شد اما سلطان عبدالحمید دوم در زمان خود اعلام کرده بود که حتی یک وجب از این سرزمین را نمی‌فروشد زیرا متعلق به شخص وی نیست بلکه متعلق به همه مسلمانان است/.

 

captcha