افتتاح مسجد شیعیان در کیپ تاون با پیام آیت‌الله صافی
کد خبر: 3669952
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵

افتتاح مسجد شیعیان در کیپ تاون با پیام آیت‌الله صافی

گروه بین‌الملل: نخستین مسجد شیعیان در شهر «کیپ تاون»، افتتاح و از دو لوح کاشی‌کاری شده با مضمون جزئیات گسترش تشیع در آفریقای جنوبی و فرازی از سخنان امام علی(ع) رونمایی شد.

افتتاح مسجد شیعیان در «کیپ تاون»/ قرائت پیام  آیت‌الله صافی‌گلپایگانی + عکسبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت میلاد رسول اکرم(ص)، نخستین مسجد شیعیان آفریقای جنوبی، دهم آذرماه با حضور شهروز فلاحت‌پیشه، رایزن فرهنگی ایران در پرتوریا، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی و شکیبا به نمایندگی از دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، حجت‌الاسلام رادمرد، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در آفریقای جنوبی و جمعی از مقامات سیاسی و فرهنگی، دانشگاهیان، مسلمانان و رهبران و شخصیت‌های مسیحی در منطقه اوتری (Ottery) شهر کیپ تاون، افتتاح شد.


در این مراسم، معاون وزیر فرهنگ آفریقای جنوبی توئیت ضد اسلامی ترامپ را محکوم و از آفریقای جنوبی به عنوان کشور همزیستی و تعامل بین مذاهب و نژادهای مختلف یاد کرد.


حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آیات قرآنی در خصوص تنوع خلقت و برابری انسان‌ها، مطالبی را بیان كرد و گفت: امید است این مسجد مکانی برای نزدیکی و دوستی تمامی مسلمانان و ادیان باشد.


پس از آن، شیخ صفی‌الله خان، از اساتید جامعةالمصطفی(ص) العالمیه پیام حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی را به مناسبت این رُخداد فرهنگی ـ مذهبی قرائت كرد.


در ادامه، اسقف کلیسای کاتولیک کیپ تاون با تأكید بر ضرورت دوستی ادیان با یكدیگر و احترام به عقاید و دیدگاه‌ها، بردباری دینی را اصلی مهم در جامعه آفریقای جنوبی برشمرد.


خانم نالدی پاندور، وزیر علوم و فناوری آفریقای جنوبی به عنوان سخنران بعدی این مراسم، با اشاره به اهمیت این رُخداد دینی، پیروان ادیان را به انجام رفتار عملی برگرفته از آموزه‌های دینی فراخواند.


ابراهیم رسول، سفیر پیشین آفریقای جنوبی در آمریکا نیز در سخنرانی خود، آفریقای جنوبی را کشور ادیان مختلف دانست که باید در صلح و دوستی با یکدیگر تعامل داشته باشند.


حجت‌الاسلام سید آفتاب حیدر در سخنانی، اظهار كرد: این مسجد مکانی برای تعامل همه ادیان و متعلق به همه مسلمانان در آفریقای جنوبی است.


در ادامه این مراسم، دو لوح کاشی‌کاری شده در ورودی اصلی مسجد که در یکی از آن‌ها جزییات حضور مسلمانان و تشیع در آفریقای جنوبی شرح داده شده و دیگری شامل فرازهایی از سخنان امام علی (ع) با مضمون مهربانی و تسامح نسبت به همه انسان‌ها عنوان شده است، رونمایی شد.


اجرای گروه تواشیح «میعاد» اعزامی از مركز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اهدای لوح از سوی این گروه به حجت‌الاسلام سید آفتاب حیدر، متولی این مرکز اسلامی، مولودی‌خوانی و تلاوت قرآن كریم از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.


گفتنی است، كاشی‌كاری و گنبد این مسجد نیز با کاشی اصفهان منقش است و در داخل مسجد و زیر گنبد نیز تزئینات و نقاشی‌ها توسط اساتید ایرانی دیده می‌شود/.

captcha