نحوه برخورد پیامبر(ص) با همسرانش الگو برای بشر دوره معاصر است
کد خبر: 3670295
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
عضو هیئت علمی جامعة الزهراء(س):

نحوه برخورد پیامبر(ص) با همسرانش الگو برای بشر دوره معاصر است

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعة الزهراء(س) و نویسنده کتاب«سبک زندگی رسول خدا با همسرانش» با برشمردن برخی رفتارهای پیامبر(ص) در برخورد با همسرانشان تاکید کرد: نحوه برخورد پیامبر(ص) با همسرانش الگو برای همه بشریت در دوره معاصر است.

فرزانه حکیم‌زاده، نویسنده کتاب «سبک زندگی رسول خدا با همسرانش» و عضو هیئت علمی جامعة الزهراء(س) در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: سیره رسول‌الله براساس منابع شیعه و سنی مترقی‌ترین و درخشان‌ترین سیره در همه ابعاد از جمله در برخورد با خانواده است.
وی افزود: مطالب شگفت‌آوری در سیره آن حضرت و به خصوص در برخورد با خانواده وجود دارد که به ویژه در شرایط آن روز جامعه جاهلی عرب، تعجب‌آور و گاهی غیرقابل باور است.
حکیم‌زاده با بیان اینکه قبل از بعثت نگاه پستی به زنان می‌شد و زن از همه حقوق سیاسی و اجتماعی و خانوادگی محروم بود اظهار کرد: جایگاه زنان به انحطاط کشیده شده و زن تنها برای خدمتگزاری و مصرف جنسی مورد استفاده بود ولی پیامبر نگاه به زن را دگرگون کرد.
وی افزود: پیامبر، زن را شریک و همدم و مونس و همراز معرفی کرد و خودشان نیز با همسرانشان ولو همسرانی که ایشان را اذیت کردند رفتاری مهربانانه و براساس گذشت و عفو داشت و آنان را از همه حقوق انسانیشان بهره‌مند می‌کردند.
نویسنده کتاب سبک زندگی رسول خدا با همسرانشان بیان کرد: خداوند پیامبر را به خلق عظیم معرفی کرده است و این لطف و مهربانی آنقدر زیاد است که در قرآن نیز در چندین موضع، از پیامبر ستایش شده است.
وی افزود: روایتی از پیامبر نقل است که برترین شما کسی است که نسبت به خانواده خود خوش خلق تر باشد و من نسبت به خانواده‌ام از همه شما خوش خلق‌تر و خوش برخوردتر هستم.
حکیم‌زاده با بیان اینکه ابراز محبت و عشق و علاقه پیامبر نسبت به همسرانش برجستگی زیادی داشت ادامه داد: ایشان به احساسات همسرانش توجه زیادی می‌کرد و در کارهای منزل به آنان کمک می‌کرد و همه اصول مترقی روانشناسی امروز را در دوره‌ای که از علم خبری نبود رعایت می‌فرمودند که خود این مسئبه نشانه حقانیت پیامبر(ص) و دین اسلام و در عداد معجزات علمی ایشان است.
حکیم‌زاده با بیان اینکه بنای آن حضرت بر ساختن خانواده بود تصریح کرد: پیامبر چه در زندگی با حضرت خدیجه که برترین همسر پیامبر طبق اجماع شیعه و سنی بود و حتی با این همه فضیلت‌تراشی برای یکی دیگر از همسرانشان، باز این مسئله در روایات اهل سنت کتمان نشده است با عشق و محبت زندگی کردند و در نهایت صفا و صمیمیت رفتار می فرمودند.
عضو هیئت علمی جامعه الزهراء(س) ادامه داد: ظرفیت و شخصیت پیامبر بسیار عجیب بوده است؛ ایشان مهریه همسرانشان را همان اول زندگی به صورت تمام و کمال پرداخت فرمودند و در تمامی بهره‌مندی‌های زندگی مانند غذا و پوشاک و ... ابتدا آنان را مقدم می شمردند که این رویه حتی در دوره کنونی که مدعی ترقی و پیشرفت زیاد است متداول نیست.
حکیم‌زاده تصریح کرد: ایشان هر روز صبح به همه همسرانشن سر می‌زدند و جویای احوال ایشان بودند با اینکه کنار آنان بودن را تقسیم کرده بودند ولی آنان را از محبت روزانه بی نصیب نکرده و آن را ابراز می‌کردند.
نویسنده کتاب سبک زندگی رسول خدا با همسرانش با اشاره به آیات ابتدایی سوره تحریم ادامه داد: پیامبر(ص) به خاطر ناراحتی یکی از همسرانش، خوردن نوعی شربت را برای همیشه بر خود تحریم کرد که قرآن در حمایت از پیامبر نازل شده و خداوند فرمود چرا به خاطر به دست آوردن دل یکی از همسرانت، حلال خدا را بر خود حرام کردی که این نشانه نهایت گذشت و ایثار رسول الله است.
وی اظهار کرد: پیامبر از تمامی رفتارهای ناشایست همسرانش که مربوط به مسایل شخصی خودشان می‌شد عفو و گذشت می‌کردند بدون اینکه بخواهند تلافی کرده و با سرزنش کنند ولی اگر مرتبط با حق الله بود تذکر می‌دادند و تلاش می کردند تا جبران شود.
حکیم زاده ادامه داد: زنان پیامبر از جهت قبیله و فرهنگ و اخلاق در سطوح بسیار مختلفی بودند و تفاوت های زیادی با هم داشتند ولی پیامبر حقوق همه آنان را رعایت و با مهربانی و گذشتت با آنان برخورد می کرد و طوری رفتار داشتند که همسرانش احساس خوشبختی داشته باشند.
وی با اشاره به فضای آزادی که پیامبر برای همسران ایجاد کرده بود به ذکر یک نمونه تاریخی در این مورد پرداخت و گفت: پیامبر شرایطی ایجاد کرده بودند که همسرانشان آن هم در آن دوره که زن هیچ حق و حقوقی نداشت آزادانه به ایشان اعتراض کرده و ایراد می گرفتند و حتی در موردی هست که حفصه شکایت پیامبر را به نزد پدرش برد تا به عنوان حکم داوری کند ولی وقتی خلیفه دوم، اعتراض دخترش را شنید حق را به پیامبر داد و با تندی با دخترش رفتار کرد که این رفتار تند نیز مورد اعتراض پیامبر قرار گرفت.
حکیم زاده عنوان کرد: در مورد دیگری رفتار ناشایستی از عایشه در نزد اصحاب سر زد و او کاسه حلوایی را که یکی دیگر از همسران پیامبر فرستاده بود شکست؛ این رفتار برای هیچ مردی قابل تحمل نیست ولی پیامبر تنها با بیان اینکه حسادت سبب این کار شده به اصحاب فرمودند که از حلوای ریخته شده بخورند و به عایشه نیز فرمود که خسارت زده شده را جبران کند.
وی با بیان اینکه تمامی رفتارهای پیامبر برای امروز ما درس و الگوست تصریح کرد: امروز نیز همسران باید از کارهایی که موجب ناراحتی یکدیگر می‌شود بپرهیزند به خصوص اینکه فضای مجازی، مشغولیت های فردی ایجاد کرده که می تواند موجب ناراحتی طرف مقابل شود و فضای صمیمی و عاشقانه را تحت تاثیر بگذارد.

captcha