تکریم حاملان قرآن؛ کلید برکت مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)/ غوغایی که ظرفیت مردمی به پا کرد
کد خبر: 3670745
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹

تکریم حاملان قرآن؛ کلید برکت مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)/ غوغایی که ظرفیت مردمی به پا کرد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، به همت بخش مردمی و با رویکرد توجه به اشراف امت رسول اکرم(ص) و حاملان قرآن طی یازده دوره و به صورت سالیانه، با استقبال خوبی از سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان از 15 آذرماه همزمان با سالروز میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) با رقابت‌های رشته حفظ پنج جزء آغاز شد.
این مسابقات به همت دارالقرآن امام علی(ع) و به اذعان مرتضی نجفی‌قدسی، مسئول دارالقرآن امام علی(ع) از ویژگی‌های بارز این مسابقات، جنبه مردمی بودن آن است که هیچ بودجه‌ای را به دولت تحمیل نمی‌کند و همه این‌ها توسط خیران و در اصل افراد علاقه‌مند به اختصاص هزینه‌هایی به فعالیت‌های قرآنی، برپا می‌شود.
مسابقات دارالقرآن در حالی چهارمین روز رقابتش را سپری می‌کند که شاهد رقابت تنگاتنگ حفاظ کل به ویژه در مقطع زیر 16 سال و 16 تا 30 سال و همچنین در رشته‌های حفظ 20، 10 و 5 جزء و مرتلان و قاریان در سه مقطع نوجوانان، جوانان و بزرگسالان است.
دهمین دوره این مسابقات در بخش بانوان طی یک هفته و با رقابت پنج هزار و ۲۰۰ نفر در هفت رشته حفظ کل و حفظ در اجزاء ۲۰، ۱۰، ۵ و ۲ قرآن، همچنین قرائت و ترتیل‌خوانی در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی انجام شد اما یازدهمین دوره این مسابقات با حضور هفت هزار و 143 نفر، در شش رشته حفظ کل، حفظ 20، 10 و 5 جزء و قرائت و ترتیل‌خوانی قرآن کریم در حال برگزاری است.


باید بگوییم این مسابقات نسبت به دوره مشابهش در سال گذشته، با استقبال زیاد ثبت‌ نام‌کنندگان روبرو بود به گونه‌ای که طی بازه زمانی 22 تا 31 مردادماه با حجم بالای شرکت‌کنندگان همراه بود که بعضاً نیز به دلیل عدم تمدید این زمان، نیز با اعتراضاتی روبرو شد.
اما به دلیل این استقبال طی تدبیری که پیش‌بینی شده بود رشته حفظ دو جزء حذف شده بود و مقطعی نیز به این دوره از مسابقات اضافه شد سال گذشته این مسابقات تنها در دو مقطع زیر 16 سال و بالای 16 سال برپا شد اما امسال افزودن گروه و مقعطی به این مسابقات به اذعان داوران به تدبیری نیکو خطاب شد چنانکه نجمه شبانی‌قهرودی، داور حُسن حفظ در رشته حفظ ۱۰ جزء به این امر «قضاوت میان حجم بالای متسابقان با دو مقطع سنی کار سختی بود» اشاره و تصریح کرد: «خوب شد که مسئولان این تدبیر را اندیشیدن چون تعداد شرکت‌کنندگان بالا بود و اگر قرار بود در همان دو سطح اجرا شود، قضاوت و داوری سخت‌تر می‌شد. ضمن اینکه از لحاظ بحث داوری هنگامی که مقاطع سنی جدا می‌شود، هم با عدالت بهتری قضاوت می‌شود و هم داوران به دور از خستگی می‌توانند داوری را انجام دهند». لذا این تدبیر موجب سهولت در کار داوران و قضاوتی بهتر از اجراهای متسابقین را به همراه دارد.
حضور و همراهی مادران به اتفاق فرزندان خردسال و بعضاً همراهی خانواده به دلیل حضور فرزندانشان در این مسابقات، نظم حاکم بر مسابقات که از دوره‌های گذشته آن بیشتر شده است و صدور آنلاین کارنامه‌ها و دریافت آن از نکات قابل توجه در این دوره از مسابقات است.
اما نکته مهم این مسابقات بخش مردمی بودن آن و ظرفیتی که این بخش دارد و دستگا‌ه‌ها از آن غافل شده‌اند، است. برپایی مسابقه‌ای با این تعداد استقبال، آن هم در بخش مردمی و طبق بیان محمد انصاری، مؤسس و رئیس دارالقرآن امام علی(ع) در راستای جامه عمل پوشاندن به حدیث از پیامبر(ص) «أشرافُ اُمّتي حَمَلَةُ القرآنِ» است. چرا که اهل قرآن، اهل خدا هستند چنانکه پیامبر اکرم(ص) نیز بر این تأکید کرده‌اند که اشراف امت من حمل کنندگان قرآن هستند که شما در جایگاه حاملان قرآن هستند.
شاید رویکرد مهم و اساسی این مسابقات علاوه بر تکریم قرآنیان و افراد تازه نفسی که به دلیل علاقه‌مندی به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند، به امید رونق گرفتن جلسات آموزش قرآن در دیگر روستاها، شهرها و استان‌ها و ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی، ترویج فرهنگ قرآنی در میان جوانان و نوجوانان، بها دادن به افراد تازه وارد شده به عرصه‌های مختلف قرآنی، است که چراکه به برکت انقلاب اسلامی موج قرآنی خوبی در میان عموم مردم علاقه‌مند از طریق تشکیل مؤسسات و خانه‌های قرآنی باشد.

بنا بر گزارش ایکنا، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره بر این امر که «مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از مسابقات کشوری پیشی می‌گیرد» تصریح کرد: «مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) یکی از مسابقاتی است که از نظر کمیت و کیفیت و همچنین از نظر اجرایی بسیار موفق عمل کرده است. چون شاهد استقبال بالای هر ساله در بخش بانوان و آقایان این مسابقات هستیم. لذا استقبال بی‌نظیر حافظان و قاریان از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) نشانه پیشی گرفتن این مسابقات در سطح کشور از سایر برنامه‌ها و مسابقات دولتی و کشوری است».
اما در این میان نگاه ویژه و حمایت مسئولان چه مادی و معنوی از بخش مردمی از فروغ افتاده است و شاید همین امر موجب دلسردی برخی از مجموعه‌های مردمی و بعضا تعطیلی آنها با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که داشته‌اند، شده است، آنهایی که با تمام توان پای کار امدن و با دارا بودن تمکن مالی در نظر دارند تا بلکه اندکی از دِین خود را به قرآن ادا کنند و بدون هزینه کردن ریالی از سوی دولت، در زمینه ترویج فرهنگ قرآن میان نوجوانان و جوانان نقش داشته باشند.
شاید این مسابقات جرقه‌ و تلنگری باشد به مسئولان قرآنی کشور که به بخش مردمی که با دل و تمام توان و با روی گشاده و فراغ بال در راه توسعه قرآنی کشور گام برمی‌دارند، توجه بیشتر کنند و بعضا نیز در سایر مراسم قرآنی از آنها تجلیل و قدردانی کنند هرچند به نام و یادی از آنها، تا شاید موجب تقویت انگیزه و ایجاد استحکام در برداشتن گام‌های مؤثر‌تر از سوی مؤسسات مردم‌نهاد باشد.
یادآور می‌شود، یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی (ع) از ۱۵ تا ۲۴ آذرماه در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در تهران، بهارستان، چهارراه سرچشمه، یادمان شهدای هفتم تیر پذیرای عموم علاقه‌مندان است.

مطالب مرتبط
captcha