به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، یکی از انتقادات همیشگی فعالان جامعه قرآنی کشور در مورد وضعیت بودجههای این بخش و نحوه تخصیص و توزیع آن است. امسال نیز سرجمع بودجه فعالیتهای دینی و قرآنی در لایحه بودجه، مورد رضایت فعالان دینی و قرآنی کشور نیست؛ هرچند که پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس توسط رئیس جمهور، موضوعی با عنوان بودجهریزی بر مبنای عملکرد پررنگتر از گذشته مطرح شده و مخصوصا مسئولان دولتی معتقدند که بودجه دولتی به نهادهایی اختصاص پیدا خواهد کرد که بتوان آنها را مورد نظارت و ارزیابی قرار داد.
عزتالله یوسفیانملا، عضو کمیسیون تلفیق و همچنین برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با ایکنا، با دفاع از این اقدام دولت، ابتدا به بیان نکاتی درباره بودجهریزی بر مبنای عملکرد پرداخت و گفت: اگر بخواهم به طور خلاصه و با ذکر یک مثال، این موضوع را خدمت شما عرض کنم باید بگویم که این اقدام همانند نحوه مواجهه با یک دانشجو است که بعد از پشت سر گذاشتن ترم اول، میخواهد وارد ترم دوم شود بنابراین از وی میپرسند تاکنون چند واحد پاس کردهاید و معدل شما چند شده است و آیا مشروط شدهای یا نه؟ بنابراین ابتدا امکانسنجی میکنند که آیا امکان دارد که وی را برای ترم دوم ثبت نام کنند یا خیر؟
وی ادامه داد: دانشآموزی که کلاس اول را تمام کرد و پدر و مادرش قصد ثبتنام وی برای کلاس دوم را دارند، مسئولان مدرسه از آنان، کارنامه این دانشآموز را طلب میکنند تا ببینند امکان ثبت نام وی وجود دارد یا خیر. بنابراین وضعیت پرداخت بودجه به نهادهای مختلف و همچنین برای پروژهها هم همینگونه است و این اقدام را بودجهریزی بر مبنای عملکرد مینامند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: پروژهای که در زمان معینی شروع میشود و مسئولان یک دستگاه یا وزارتخانه از سازمان برنامه و بودجه طلب بودجه معینی را میکند، سازمان برنامه و بودجه هم طلب کارنامه و میزان پیشرفت کار را میکند تا بتواند بودجه معینی را به آنها اختصاص دهد.
یوسفیانملا یادآور شد: اکنون چنین وضعیتی وجود ندارد و سازمان یا دستگاه اعلام میکنند ما فلان مقدار اعتبار در فلان ردیف داریم بنابراین بودجه ما را پرداخت کنید و اینکه چه مقدار کار کردهایم و در چه مرحلهای است را اعلام نمیکنند. اما از این به بعد قرار است بودجهریزی عملیاتی شود؛ بدین معنی که کارنامه و عملکرد بیاور و پول ببر.
نماینده آمل در خانه ملت در پاسخ به این پرسش که برخی فعالیتها همانند فعالیتهای دینی و قرآنی قابل اندازهگیری نیست و یا نمیتوان میزان بازدهی فعالیتهای فرهنگی را در طی یک یا دو سال به دولت اعلام کرد، گفت: ما معتقدیم هیچ فعالیتی نیست که قابل اندازهگیری نباشد ولی برای فعالیتهای دینی و قرآنی هم راه و روش خاص خود در نظر گرفته شده است و اساسا بودجه این بخشها ربطی به بودجهریزی بر مبنای عملکرد ندارد بلکه این مسئله مربوط به پروژههای جاری است که اندازهگیری میکنند.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه تأکید کرد: برای پروژههای غیرعمرانی که نمیتوان بر مبنای عملکرد، بودجه را تعیین کرد یا اعلام کنیم فلان کارمند چه مقدار کار کرده و حقوق وی را بر آن اساس پرداخت کنید بلکه براساس حکمی که دارد، حقوق وی را پرداخت میکنند و این ربطی به بودجهریزی بر مبنای عملکرد ندارد.
یوسفیانملا با بیان اینکه بودجه فعالیتهای دینی و قرآنی هم ربطی به بودجهریزی بر مبنای عملکرد ندارد، اظهار کرد: البته ما اعتقاد داریم که حتی فعالیتهای فرهنگی هم مورد بررسی قرار گیرد تا کسی پول بیخودی نگیرد. آیا این درست است که اگر مؤسسه یا سازمانی به نام فعالیت فرهنگی، پول میگیرد و کاری نمیکند باز هم به وی بودجه بدهند.
نماینده آمل در خانه ملت اظهار کرد: یک نهاد قرآنی هم میتواند اعلام کند فلان قدر تدریس و آموزش قرآن داشتهایم یا فلان مقدار قرآن در زندانها تدریس شده است. البته چنین چیزی به طور قانونی نیازی نیست چون پروژه عمرانی نیست اما به طور کلی باید عرض کنم که اکنون برخی نهادهای فرهنگی، بودجه را دریافت کرده و به جای هزینه کردن در زمینه کارهای فرهنگی، این بودجهها را صرف برگزاری سمینار یا سفر خارجی غیرضروری میکنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: البته باز هم تکرار میکنم این بودجهریزی عملیاتی ربطی به بودجه جاری ندارد اما معتقدم که بودجه جاری به غیر از حقوق پرسنل و مسائلی از این دست را هم باید مورد پیگیری قرار داد و به عنوان مثال اگر وزارتخانهای اعلام میکند فلان مقدار هزینه بنزین داشتهایم باید بررسی شود که آیا اساسا چنین هزینهای صورت گرفته است یا خیر؟
وی درباره اعلام دولت مبنی بر اینکه بودجه را در اختیار نهادهای پاسخگو و تحت نظارت قرار خواهد داد نیز گفت: این هم اقدام بسیار خوبی است چراکه بسیاری از نهادهایی که تاکنون بودجه دریافت کردهاند اساسا جوابگو نیستند و به عنوان مثال شخصیتی علمی و تاریخی از دنیا رفته است و بعد عدهای به بهانه تجلیل از این شخصیت شناخته شده و انتشار آثار و کتابهای وی، تشکیلاتی راه میاندازند که مثلا اینجا بنیاد آثار «یوسفیان» است و سپس از دولت طلب بودجه میکنند و تاکنون هم بودجه را دریافت کردهاند.
یوسفیانملا عنوان کرد: اگر دولت بودجه را به اینها پرداخت کرد آنگاه هیچ نهادی از جمله دیوان محاسبات، سازمان بازرسی یا هیچ دستگاه دیگر نمیتواند به آنجا سر بزند و وضعیت فعالیت آنان را مورد ارزیابی قرار دهد. آیا این درست است تشکیلاتی که به هیچ جا حساب پس نمیدهد و کار خاصی هم انجام نمیدهد اموال بیتالمال را در اختیار آنان قرار داد.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در پایان تأکید کرد: البته بنده نمیگویم که اینها خیانت یا دزدی میکنند اما معتقدم باید جوابگو باشند و هرکسی که پول گرفت و رابطه استخدامی هم با دولت ندارد باید بتوان از وی پرسید که این پول را در کجا مصرف کردهاید؛ چراکه این اصلا صحیح نیست که یک نفر به نام مؤسسه «یوسفیان» یا بنیاد «رعد و برق» بودجههای میلیاردی دریافت کرده و هرگونه مایل باشد هزینه کند. چنین وضعیتی اصلا قابل قبول نیست و در هیچ جای دنیا هم آن را نمیپذیرند.