اهانت‌های ترامپ به ملت ایران را فراموش نمی‌کنیم/ گزارش عملکرد دولت درباره قانون تجمعات
کد خبر: 3678976
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
معاون سیاسی وزیر کشور در نشست خبری:

اهانت‌های ترامپ به ملت ایران را فراموش نمی‌کنیم/ گزارش عملکرد دولت درباره قانون تجمعات

گروه سیاسی: جبارزاده در نشستی خبری با اشاره به رفتارهای رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ترامپ تعابیر متعددی همچون تروریست را به ملت شریف ایران نسبت می‌دهد و فراموش نمی‌کنیم که گفته بود توافق هسته‌ای باعث می‌شود تا یک ملت تروریست پولدار شوند و حتی با وقاحت تمام نامی جعلی را به جای خلیج فارس به کار برد که موجب خشم همه ایرانی‌ها شد.

 به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، اسماعیل جبارزاده، معاون سیاسی وزیر کشور، ظهر امروز، چهارشنبه 13 دی‌ماه، در نشستی خبری، به حوادث اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: من به عنوان یک ایرانی که دلم در تحولات اخیر به درد آمده، موضع‌گیری‌های اخیر امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را خطرناک می‌دانم زیرا دشمنان ما به ویژه ترامپ؛ رئیس‌جمهور امریکا جزئی از احمق‌ها هستند. وی امروز تعابیر متعددی همچون تروریست را به ملت شریف ایران نسبت می‌دهد و حتی این دشمنان در قبال برجام گفتند که ما فرصت بهره‌برداری ایرانیان از این توافق را نخواهیم داد و همچنین فراموش نخواهیم کرد که ترامپ گفته بود توافق هسته‌ای باعث می‌شود تا یک ملت تروریست پولدار شوند و حتی با وقاحت تمام نامی جعلی را به جای خلیج فارس به کار برد که موجب خشم همه ایرانی‌ها شد و اخیرا هم در آشوب‌هایی که اتفاق افتاده، گفته است که ملت ایران به خاطره گرسنگی به خیابان‌ها آمده‌اند و این صفت گرسنه شایسته ملت ایران نیست، بلکه شایسته ملت رنگین‌پوست آمریکا است.

وی ادامه داد: اما ترامپ ایرانیان را شیفته آزادی خطاب کرد که البته باید بگویم این سخن کاملا درست است، زیرا ما ایرانی‌ها 40 سال است که تشنه آزادی هستیم و با انقلاب اسلامی و تحمل جنگ تحمیلی و همچنان تا به امروز برای حفظ این آزادی تلاش کرده‌ایم و این آزادی ملت ایران است که به کینه‌ای برای امریکا تبدیل شده بنابراین هر کس که با ایرانیان سخن می‌گوید باید مخاطبان خود را بشناسد.

جبارزاده تاکید کرد: در روزهای اخیر بحث‌هایی در خصوص قانون تجمعات مطرح شده که من در اینجا به گوشه‌ای از این قوانین و تصمیماتی که دولت و وزارت کشور در این خصوص اتخاذ کرده، اشاره خواهم کرد. در واقع تمامی دغدغه دولت تقویت تشکل‌ها و انصاف بوده است که تاکنون 55 مجوز برای تاسیس حزب از سوی وزارت کشور صادر شده است و 355 مورد تمدید پروانه این احزاب و 342 مورد هم بازگشایی دفاتر احزاب را داشتیم. همچنین در این مدت اعضا و گروه‌های سیاسی از سوی وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها توانستند مجوز برگزاری کنگره‌ها و تجمعات را دریافت کنند. دولت با تشکیل خانه احزاب گام بلندی را برای تقویت تشکل‌ها و حزب‌های سیاسی و اجتماعی برداشت و در این خصوص ما با تلفیق سه فراکسیون اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین رسما خانه احزاب را دایر کردیم. در راستای اهمیتی که دولت برای برگزاری تجمعات قائل است، وزارت کشور 30 هزار مورد مجوز برای برگزاری همایش، سخنرانی و تجمعات مختلف صادر کرده که هزار و 40 مورد آن مربوط به دانشگاهیان و دانشجویان است و در طول فعالیت‌ دولت یازدهم ما قانونی در خصوص تشکل‌ها و جریانات مربوط به اقلیت‌های دینی و مذهبی را داشتیم و دولت در این خصوص دست به اصلاح قانونی زد که مربوط به دهه 60 بود.

وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم با اهمیتی که برای حقوق شهروندی قائل بود، منشور حقوق شهروندی را تقدیم و آن را به تمامی نهادهای مربوط ابلاغ کرد که در ماده 43 منشور به حق مردم برای برگزاری تجمعات صنفی، مردمی و احزاب و البته با رعایت موازین تاکید دارد و این منشور تاکید می‌کند که هیچ کس را نمی‌توان از حضور در آن منع کرد.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تعیین مکانی برای تجمعات گفت: نمایندگان محترم مجلس می‌توانند مکان خاصی را پیشنهاد دهند و وزارت کشور پس از بررسی مکان و تامین ابزار‌های مناسب برای امنیت تجمع‌کنندگان به نمایندگان مجلس نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد و سپس وکلای ملت به تصویب آن خواهند پرداخت.

جبارزاده در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تجمعات مردمی در روز جمعه و ایتکه آیا این تجمعات هم نیاز به مجوز دارد یا خیر گفت: این تجمعات چون جنبه مردمی دارد به این معنی نیست که نیاز به مجوز ندارد چون هر تجمعی یک سری الزاماتی را نیازمند است و در هر استان و یا شهری که می‌خواهند در روز جمعه تجمع برگزار کنند، باید از استانداری و فرمانداری مجوز دریافت کنند.

وی سپس در پاسخ به پرسشی درباره نقش وزارت کشور در آموزش احزاب سیاسی و اجتماعی و سایر سندیکاها که نیازمند آموزش‌های لازم قبل از فعالیت هستند، گفت: هدف از تشکیل خانه احزاب پر بار کردن فعالیت‌های حزبی است، هر چند که وزارت کشور هم بر عملکرد آن ناظر است اما آموزش حزب بر عهده وزارت کشور نیست، بلکه باید خود خانه احزاب و تشکل‌ها و حزب‌ها این آموزش‌های لازم را به اعضای خود ارائه نمایند، ولی چون در ابتدای تحزب هستیم ما کمک‌هایی را خواهیم کرد.

بنابر این گزارش معاون سیاسی وزیر کشور در پایان گفت: ما اخیرا جلسه‌ای را با مسئولان رسانه‌ها و احزاب و نهادهای مختلف در مورد تحولات اخیر داشتیم که بتوانیم تجمعات مردمی را تقویت و سامان ببخشیم و صف آنها را از آشوبگران جدا کنیم.

captcha