برنامه‌های سالروز شهدای هویزه و دانشجو اعلام شد
کد خبر: 3679047
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸

برنامه‌های سالروز شهدای هویزه و دانشجو اعلام شد

گروه فرهنگی: دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه از اعلام برنامه های آیین بزرگداشت سی و هفتمین سالگرد حماسه هویزه و شهادت شهید علم الهدی و یاران وی خبر داد.

میلاد کریمی دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه در گفت و گو با خبرگزای بین المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، از برگزاری آیین های بزرگداشت سی و هفتمین سالگرد حماسه هویزه در تهران و خوزستان خبر داد و اظهار کرد: جلسات برنامه ریزی این مراسم از آذرماه در محل قرارگاه راهیان نور سپاه استان خوزستان، استانداری، فرمانداری شهرستان هویزه و یادمان شهدای هویزه با حضور فرماندهان، مسئولان استان، اعضای هیأت امنا و ستاد فرهنگی یادمان با تصویب مصوبات متعددی برگزار شد. 

کریمی با اشاره به برنامه های پیش بینی شده گفت: مراسم اصلی سالگرد شهادت شهدای کربلای هویزه، ساعت 9 جمعه 15 دی ماه همزمان با شب شهادت شهیدان هویزه (16 دی) در محل یادمان این شهدا که در واقع رزمگاه، قتلگاه و آرامگاه شهیدان عزیز هویزه است برگزار خواهد شد. 

وی درباره جزئیات این مراسم گفت: سی و هفتمین سالگرد حماسه هویزه با حضور بیش از 50 خانواده شهید حماسه هویزه از سراسر کشور، همرزمان و رزمندگان این عملیات، دانشجویان، عشایر غیور عرب و اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد. همچنین مراسم روحبخش دعای کمیل نیز شب جمعه 14 دی در جوار قبور مطهر شهدا برگزار و از سیمای مرکز خوزستان بطور مستقیم پخش خواهد شد. 

کریمی افزود: بیش از سی و پنج سال است که خانواده های معظم این شهیدان دور از وطن در یک زمان و مکان مشخص، گرد هم جمع می شوند و یاد و خاطره عزیزان شهیدشان را گرامی می دارند.

دبیر ستاد فرهنگی زیارتگاه شهدای هویزه از حضور دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دکتر نیک روش، رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور، دکتر محمد رضا زمانی سرپرست دانشگاه پیام نور کشور، سردار ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور در این مراسم خبر داد و گفت: در حاشیه این مراسم باشکوه از تمبر یادبود سی و هفتمین سالگرد حماسه هویزه توسط شرکت پست رونمایی و مجموعه سوئیت های 4 واحدی خوابگاهی یادمان که با عنایت سردار علی فضلی جهت اسکان خانواده معظم شهدای هویزه در طول سال احداث شده است، نیز افتتاح خواهد شد. همچنین در پایان این مراسم از خانواده های معظم شهدای هویزه توسط بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه پیام نور خوزستان و هیأت امنای یادمان تجلیل به عمل می آید و قبور مطهر شهدا با بالگرد گلباران خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات مربوط به آماده سازی یادمان جهت این مراسم سالیانه نیز گفت: مراسم 16 دی نقطه عطف فعالیت های یادمان شهدای هویزه است؛ لذا بسیاری از تغییرات محیطی و فضاسازی شامل تعویض تصاویر و پرچم های قبور مطهر شهدا، بیلبوردها، رنگ آمیزی، گلکاری؛ و آذین راهرو ورودی یادمان با 13 هزار سربند در این ایام شکل می گیرد. عشایر همیشه در صحنه عرب منطقه نیز با شور و شوقی مضاعف با راه اندازی موکب و ایستگاه صلواتی در روز 15 دی در محل یادمان در تدارک میزبانی از مهمانان و زائران شهیدان هویزه اند.

کریمی در ادامه از برگزاری مراسم مردمی برای شهدای هویزه نیز خبر داد و گفت: اهالی مهمان نواز و همیشه در صحنه شهرستان هویزه که خاطرات ماندگاری از شهید علم الهدی و یارانش دارند طبق سنت هر ساله، مراسم دیگری را در شامگاه 15دی همزمان با نماز مغرب و عشا با سخنرانی آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و حضور مردم، مسئولین شهرستان و خانواده های معظم شهدای هویزه در مسجد امام رضا(ع) شهر هویزه برگزار خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: مراسم دیگری نیز پنج شنبه 21 دی ماه پس از نماز مغرب و عشا در اتوبان ارتش، مسجد امام خمینی(ره) شهرک شهید محلاتی تهران، جهت بزرگداشت شهدای هویزه و سالگرد درگذشت مرحوم سردار سید علی علم الهدی جانشین فقید دفتر نظامی فرماندهی معظم کل قوا و برادر شهید سید محمد حسین علم الهدی با حضور خانواده های شهدای هویزه ساکن تهران و سخنرانی سرلشکر فیروزآبادی، مداحی حاج صادق آهنگران و شعرخوانی سید مصطفی صابر خراسانی برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد فرهنگی زیارتگاه شهدای هویزه گفت: در شهرستان سبزوار نیز طی سنتی دیرین از همان اولین سالگرد شهادت شهدای هویزه مراسمی جهت 5 شهید جهادگر سبزواری که در کنار شهید علم الهدی شهد شهادت نوشیدند و 43 شهید جهادگر این شهرستان مراسم باشکوهی برپا می شود. این مراسم نیز امسال 5شنبه 21 دی با سخنرانی سردار سلامی (جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران) برگزار خواهد شد.

وی در پایان گفت: از حماسه نامیرای هویزه که 3 و نیم ماه پس از تهاجم وحشیانه صدامیان به مرزهای ایران اسلامی به وقوع پیوست به عنوان مبدأ حرکت های مبارزاتی دانشجویان ایرانی در 8 سال دفاع مقدس یاد می شود. اهمیت این روز تا آنجاست که در تقویم ها به نام «روز شهدای دانشجو» نامگذاری شده است.

یادآور می شود؛ یادمان شهدای هویزه در 25 کیلومتری جنوب‌غربی شهر هویزه و محل رشادت شهید علم‌الهدی و یارانش از یادمان‌هایی است که زائران راهیان نور به خصوص دانشجویان جوان بیشتر از آن بازدید می‌کنند. 

captcha