کد خبر: 3680709
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
ناظمی تبیین کرد:

ضرورت تولید کالا با نگاه به مباحث بنیادی و عمیق

گروه جامعه: دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ویژگی‌های یک کالای فرهنگی اثرگذار گفت: اگر در تولید محصولات فرهنگی و اسلامی بر روی مفاهیم، مباحث بنیادی و عمیق صورت نگیرد نمی‌توانیم اساس ارتقای کیفیت را دنبال کنیم؛ لذا باید شاخص‌ها و معیارهای محصولات فرهنگی در جامعه اسلامی به صورت علمی و مدیریتی ارائه ‌شود.

شاخصه‌ محصولات اسلامی به صورت علمی و مدیریتی ارائه ‌شود/ ویژگی کالاهای فرهنگی اثرگذار

مهدی ناظمی اردکانی، دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اهمیت و جایگاه ارائه محصولات فرهنگی اسلامی به کشورهای مختلف و تأثیر آن در ارتقای باورها، گفت: در سراسر جهان نظام‌های باکیفیتی درخصوص کالاها و محصولات فرهنگی وجود دارد، که در کشور ما نیز برخی دستگاه‌ها مسئول تدوین این معیارها هستند؛ اما هر جامعه‌ای محصولات ارائه شده را براساس معیارهای خودش ارزیابی و به جامعه هدفش اعلام می‌کند، تا مشخص شود هر محصول در چه درجه کیفی‌ قرار دارد.

وی با بیان اینکه در جامعه اسلامی برای تولید و ارائه محصولات فرهنگی باید معیار‌ها مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: در گذشته تولید انبوه کالاها مطرح بود، اما امروزه کیفیت محصولات فرهنگی موضوعیت پیدا کرده و رشته‌های علمی و تخصصی در این رابطه ایجاد شده است. جامعه امروز سعی می‌کند بهترین کالاها و خدمات را با کیفیت بالاتر تأمین کند، لذا تلاش‌هایی طی سال‌های گذشته در این خصوص انجام و قدم‌هایی هم در این راستا برداشته شده است، اما ضرورت دارد که این قدم‌ها و فعالیت‌ها استمرار پیدا کند تا بتواند اثرگذار و نتیجه‌بخش باشد.

به دنبال مفاهیم و مبانی نظام ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی هستیم

دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه به دنبال مفاهیم و مبانی نظام ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی هستیم، به ایکنا گفت: اگر روی مفاهیم، مباحث بنیادی و عمیق صورت نگیرد نمی‌توانیم اساس ارتقای کیفیت را دنبال کنیم؛ لذا باید شاخص‌ها و معیارهای محصولات فرهنگی در جامعه اسلامی به صورت علمی و مدیریتی ارائه ‌شود.

برای اثرگذاری و اثرپذیری هر محصولی نیاز است ...

وی در خصوص نحوه اثرگذاری کالاهای فرهنگی اسلامی در مقایسه با محصولات غربی، بیان کرد: برای اثرگذاری و اثرپذیری هر محصولی نیاز است عناصر و اجزای آن در جامعه منسجم باشند و یک کل واحد منظمی را تشکیل دهند، نیازهای انسان را به طور جامع و متعادل تأمین کنند و در نهایت آن تأثیرات پایدار و ماندگار شوند، در این صورت است که می‌توان یک کالای فرهنگی اثرگذار، منسجم و غنی‌ داشت. اگر محصول فرهنگ جامعه اسلامی، چنین ویژگی داشت، می‌تواند بر سایر محصولات هم غالب شود و این فرهنگ، یک فرهنگ منسجم و غنی می‌شود.

ناظمی اردکانی با بیان اینکه فرهنگ اسلامی لازم است نیازهای انسان‌ها را به صورت جامع و متعادل تأمین کند، ادامه داد: امروز هر فرهنگ‌ و محصولی که ادعای جهانی شدن دارد، باید تمامی ویژگی‌های انسانی را داشته باشد و اجزای آن فرهنگ از انسجام لازم برخوردار باشند، در غیر این صورت قابلیت جهانی شدن را ندارند. به عنوان مثال امروز در جهان، غذای حلال جایگاه خوبی پیدا کرده و به‌عنوان بخشی از فرهنگ اسلامی معرفی می‌شود؛ به حدی که حتی در برخی کشورهای غربی شاهد هستیم شهروندان آنها که غیرمسلمان هم هستند، تشخیص می‌دهند از فروشگاه‌های غذای حلال استفاده کنند؛ این موضوع نشان می‌دهد که این بخش از فرهنگ اسلامی، پاسخگوی بخشی از نیاز مردم شده است.

دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه همه سازمان‎ها باید خودشان به فکر ارتقای تولیدات و محصولات فرهنگی خود باشد، تصریح کرد: البته هر محصول و کالایی در نظام جمهوری اسلامی، قابلیت ساخت و توزیع ندارد، مگر اینکه بر اساس موازین خاصی باشد تا به سلامت جامعه آسیبی وارد نکند؛ همانطور که ما در زندگی از انواع کالاها و محصولات استفاده می‌کنیم، جامعه امروز هم تلاش می‌کند با استفاده از فناوری بهترین خدمات را برای مردم فراهم کند.

ناظمی اردکانی اظهار کرد: نباید در کشور ‌انتظار داشت که مجموعه‌ای بیرون از ساختار و نظام یک سازمان برای ارتقای محصولاتش تصمیم بگیرند و آن را ابلاغ کنند. افراد نیازهای متعالی‌ دارند که باید در یک محیط زیست انسانی و در یک فرهنگ متعالی فراهم شود، اگر فرهنگی ضعیف باشد، قطعا این نیازها به صورت غیرجامع و غیرمتعادل تأمین می‌شود.

وی بیان کرد: نهادهای مختلف فرهنگی باید موازین خاصی را در تولید محصولات خود در حوزه فرهنگ ارائه کنند، از این جهت با برگزاری همایش ملی و جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی تلاش می‌کنیم، دغدغه ایجاد استانداردهای لازم را در تولید محصولات فرهنگی برای نهادهای فرهنگی ایجاد کنیم.

ضعف استانداردهای لازم در تولید محصولات فرهنگی

دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به ضعف استانداردهای لازم در تولید محصولات فرهنگی گفت: امروز مسئولان در ارائه کالاهای صنعتی و کشاورزی با تلاش‌های صورت گرفته محصولات بسیار خوب و مناسبی را با بهترین کیفیت ارائه کرده‌اند، اما برای تولید محصولات فرهنگی معیار و استانداردهایی را تعریف نمی‌کنیم؛ لذا ایجاد استانداردهای مشخص و روشن برای تولید محصولات فرهنگی مسئله اصلی ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی است.

captcha