عدم موقعیت‌سنجی و اولویت‌بندی در انتشار اخبار قرآنی/ اطلاع‌رسانی ناقص؛ آفت رسانه امروز
کد خبر: 3683835
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
در پی انتشار رونمایی از قرآن مطلا مطرح شد؛

عدم موقعیت‌سنجی و اولویت‌بندی در انتشار اخبار قرآنی/ اطلاع‌رسانی ناقص؛ آفت رسانه امروز

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک کارشناس رسانه با اشاره به زوایای مختلف رسانه‌ای رونمایی از کشتی مطلا که روی بدنه‌اش قرآن حک شده است، گفت: یکی از مسائلی که بر روی این مسئله تأثیر گذاشت اطلاع‌رسانی ناقص بود در حالیکه گاهی موقعیت‌سنجی و اولویت‌بندی اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن، علیرضا فتحی‌پور با اشاره به زوایای مختلف رسانه‌ای رونمایی از کشتی مطلا که روی بدنه‌اش قرآن حک شده است، گفت: ساختار رسانه براساس عناصر و ارزش‌های خبری استوار است و بر روی یک خبر تضاد، تنش و بزرگی جمع می‌شود این در حالی است که زمان انتشار خبر نیز مهم است.
وی ادامه داد: به طوری که نمی‌توانیم بگوئیم چرا رسانه به این مسئله مهم پرداخته در حالی که مسائلی مانند کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه و معیشت مردم در کشور وجود دارد، ماهیت رسانه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در کنار توجه به عناصر و ارزش‌های خبری است.
فتحی‌پور با بیان اینکه یکی از مسائلی که بر روی این مسئله تأثیر گذاشت اطلاع‌رسانی ناقص بود، خاطر نشان کرد: در انتشار این مسئله هرکس براساس اطلاعات ناقص خود آن را منتشر کرد؛ از هزینه‌های گزاف در کنار مسائل اقتصادی تا رونمایی و غیره در حالی که باید در رسانه مهارت رسانه‌ای داشته باشیم و هر چیزی که گفته می‌شود، لزوما صحیح نیست.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه روشنگری و تبیین این مسائل بهترین کار است، اظهار کرد: خدای متعال در قرآن می‌فرماید؛ حتی اگر فاسق برای شما خبری می‌آورد تبیین کنید لذا کاری که در رادیو و رسانه‌های دیگر به جهت تبیین ابعاد مختلف این رونمایی انجام شد، بهترین کار بود.
وی افزود: ما کسی را نمی‌توانیم محکوم کنیم که چرا ذوق هنری خود را در مورد قرآن کریم نشان داده، اما گاهی موقعیت‌سنجی و اولویت‌بندی اهمیت دارد، در کشوری که نیاز مالی و معیشتی وجود دارد پرداختن به این موضوعات باعث بحث‌های رسانه‌ای و نقد و نظرهای مختلف می‌شود.
فتحی‌پور با بیان اینکه در اینطور مسائل زمان رونمایی، موقعیت و نوع توضیحات موثر است، تصریح کرد: کاش می‌گذاشتند دوره‌ای می‌گذشت؛ چرا که در حال حاضر بحث‌هایی مانند اقتصاد مقاومتی، کمک به زلزله‌زده‌ها و مشکلات معیشتی را داریم و مناسب بود برای دوره ای از این اخبار نمی‌داشتیم.

گفت‌وگو با فتحی‌پور روز گذشته، 30 دی در برنامه نمای نزدیک رادیو قرآن صورت گرفته است.

captcha