لقب «استاد» را به هرکسی ندهیم + صوت و عکس
کد خبر: 3686349
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
ثابتی در جلسه قرآن مسجد ابوالحسن بیان کرد:

لقب «استاد» را به هرکسی ندهیم + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: محمد ثابتی با بیان اینکه مشکل ما در بحث آموزش قرآن این است که معلمی نداریم تا اصولی و اساسی آموزش دهد گفت: اغلب شاهدیم که هرکس یک کم چهچهه می‌زند به او لقب استاد می‌دهند.

هرکس چهچه می‌زند، استاد نیست+عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن محمد ثابتی، شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف در مسجد ابوالحسن(عج) واقع در تهران، خیابان ۱۷شهریور، قبل از پل شهید محلاتی برگزار شد.

این جلسه قرآن که اساتید و قاریان بین‌المللی زیادی همچون حسین اخوان‌اقدم، منصور قصری‌زاده و ... را به جامعه قرآنی تحویل داده است، 39 سال است که با تمام موانع ساخته است و هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

در این جلسه، اعضاء به ترتیب به تلاوت آیاتی از ادامه درس جلسه پرداختند و ثابتی نکات تجویدی آنها را متذکر شد.

هرکس چهچه می‌زند، استاد نیست+عکس

در ادامه، این استاد پیشکسوت قرآنی از بین حاضران در این جلسه، کسانی که برای اولین مرتبه در جلسه شرکت کرده بودند، دعوت به تلاوت قرآن می‌کرد که موجب تعجب شخص انتخاب شده می‌شد. با وجود اینکه این شخص، بسیار پراشتباه قرآن را تلاوت می‌کرد، اما ثابتی با سعه صدر مثال‌زدنی، نفس به نفس با این قاری جوان تمرین می‌کرد.

ثابتی، مشکل اصلی قرآن‌آموزان را در اول راه آموختن، یادگیری ساکن دانست و گفت: ساکن مثل مرده است که یکی باید بیاید و بلندش کند و خوانده شود که این کار را حرکات کوتاه و کشیده انجام می‌دهند.

وی در ادامه این جلسه صمیمی با اشاره به اینکه مشکل در آموزش قرآن این است که معلم نداریم، گفت: باید به هنگام آموزش قرآن از پایه و اساس، درست و اصولی موارد کلیدی را به مخاطب منتقل کرد؛ اما اغلب شاهدیم که متاسفانه، هرکس یک کم چهچهه می‌زند و جیغ و داد می‌کند به او لقب استاد می‌دهند و می‌شود معلم. نکات کلیدی را باید مفهومی آموزش داد و همه را بنیادی کار کرد.

این پیشکسوت قرآنی که به بیان مبحث مفاهیم در جلسه آموزشی بسیار اهمیت قائل است با تلاوت آیه «وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا ۖ لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا ۖ نَّحْنُ نَرْزُقُكَ» گفت: این آيه سياقى سازگار با سياق ساير آيات سوره دارد و پيدا است كه مانند بقيه آيات مكى است. علاوه بر اين ما تاكنون به كسى برنخورده‌ايم كه بگويد در یک سوره اين آیه مدنى است. پس «اهلك» بر حسب انطباقش با هنگام نزول، خديجه همسر آن جناب و على(عليه السلام) هستند، چون على(عليه السلام) هم اهل آن جناب و در خانه آن جناب بود و يا آن دو بزرگوار به ضميمه بعضى از دختران رسول خدا(ص) هستند.

هرکس چهچه می‌زند، استاد نیست+عکس

ثابتی در ادامه تصریح کرد: پس اينكه بعضى گفته‌اند مراد از اهل، همسران، دختران و دامادش على(ع) است و اينكه بعضى ديگر گفته‌اند: مراد همه پيروان از امت او هستند و نيز قول ديگران كه گفته‌اند: مراد از آن همسران و دختران و خويشاوندان از بنى‌هشام و بنى‌مطلب است، صحيح نيست، هر چند قول اول از نظر انطباق آيه(نه از حيث مورد نزول)، حرف بدى نيست و اين كه گفتيم نه از حيث مورد نزول، براى اين بود كه گفتيم آيه در مكه نازل شده و رسول خدا(صلى اللّه عليه و آله و سلم) در مكه همسرى به غير خديجه(عليهالسلام) نداشت. «لا نسئلك رزقا نحن نرزقك» - ظاهر مقابله‌اى كه ميان اين دو جمله واقع شده اين است كه مراد از سؤال رزق، درخواست براى خودش باشد و اين كنايه است از اينكه ما(خداى تعالى) از تو بى‌نيازيم و تو محتاج مايى، پس آيه در معناى آيه «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ* مَا أُرِيدُ مِنْهُم مِّن رِّزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَن يُطْعِمُونِ* إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ» است.

در ادامه جلسه محمدحسین بهزادفر، حافظ کل قرآن کریم به ارائه محفوظات خود پرداخت و مورد تشویق ثابتی و حاضران در جلسه قرار گرفت. ثابتی که از این حافظ سوالات بسیار سختی می‌پرسید، این نوجوان را آیت خداوند خواند که در سن پایین موفق به حفظ کل قرآن شده‌ است.

محمد ثابتی در خلال پرسش و پاسخ از بهزادفر با تلاوت آیه «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَن يَأْتِيكُم بِمَاءٍ مَّعِينٍ» گفت: «غور»به معنای فرو رفتن در عمق است و «مَعِینٍ» به معنای آسان و روان است. امام باقر علیه السلام(در تأویل آیه) فرمود: اگر امام شما غایب باشد، چه کسی برای شما امام ظاهر می‌فرستد که اخبار آسمان‌ها و زمین و حلال و حرام را برای شما بگوید؟ «إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً ...»

همچنین در پایان جلسه این هفته(7 بهمن) به مناسبت ایام فاطمیه، یکی از اعضای جلسه، دقایقی به روضه‌خوانی در سوگ حضرت صدیقه طاهره(س) پرداخت.

در پایان گزارش تصویری این جلسه ارائه می‌شود.

 

captcha