سیاست خارجی دولت حامی بنگاه‌های اقتصادی است
کد خبر: 3688038
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
اسحاق جهانگیری:

سیاست خارجی دولت حامی بنگاه‌های اقتصادی است

گروه اقتصاد: معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه صنعتی شدن ایران نیازمند مجموعه‌ای از سیاست‌های محیطی که بر بخش صنعت حاکم است، گفت: سیاست خارجی عاملی تعیین کننده در سیاست‌های اقتصادی کشور و وضعیت بنگاه‌های اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری، ظهر امروز شنبه، پانزدهم بهمن‌ماه در مراسم افتتاح كارخانه فولاد چادرملو و واحد بخار نیروگاه سیكل تركیبی سرو، گفت: اگر بنگاه‌های ما می‌خواهند بتوانند برای توسعه از دنیا پول بگیرند و كالایشان را در بازارهای بین‌المللی عرضه كنند و فناوری‌های جدید را به دست آورند نیازمند سیاست خارجی هستند كه منحصراً در اختیار دولت‌ها است اما عامل تعیین كننده در حركت بنگاه‌های اقتصادی است.
معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اینكه ما در دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را بكار بردیم تا سیاست خارجی پیش برنده و حامی حركت بنگاه‌های اقتصادی باشد اظهار داشت: در شروع كار دولت ما حتی یك دلار خط فاینانس نداشتیم اما امروز بیش از ۳۰ میلیارد دلار فاینانس توافق شده بین بانكی امضا شده است كه برای ۱۲ میلیارد دلار آن پروژه نهایی و ال سی باز شده و در مرحله آغاز عملیات اجرایی قرار گرفته است.
وی با بیان اینكه امروز در دنیا با یك خط و امضای وزیر اقتصاد و دارایی كشور خط فاینانس به كشور اختصاص می‌یابد گفت: البته رییس جمهور آمریكا مدعی است ایران پس از برجام ۱۵۰ میلیارد دلار بدست آورده كه این ادعا حرف نادرستی است كه توسط او بارها تكرار شده است.
جهانگیری سیاست‌های فرهنگی را نیز تاثیرگذار بر فعل و انفعالات اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی دانست و گفت: اینكه در فرهنگ ما سرمایه‌گذاری امری مثبت تلقی می‌شود و به سرمایه‌گذاران احترام گذاشته شود موضوع مهمی است،‌ متاسفانه برخی از افراد كه مدعی شغل هستند و دولت را در این زمینه به كم كاری متهم می‌كنند، هنگامی كه تریبون در اختیارشان قرار می‌گیرد با شلیك به هدف كاری می‌كنند كه كسی به دنبال سرمایه‌گذاری نرود.
معاون اول رییس‌جمهور افزود: سرمایه گذار باید احساس امنیت كند و نباید هر كس به هر بهانه‌ای بتواند امنیت كار او را به مخاطره اندازد.
وی از سیاست‌های اقتصادی كلان نیز بعنوان یكی دیگر از عوامل تعیین كننده بر موفقیت یا عدم موفقیت بنگاه‌های اقتصادی یاد كرد و گفت: مهمترین شاخص در این سیاست این است كه آینده برای مدیر بنگاه‌های اقتصادی روشن و قابل پیش‌بینی باشد. بدون تردید عدم شفافیت و ثبات در اقتصاد باعث می‌شود كه سرمایه‌گذاران از كار در كشور كنار بكشند.
جهانگیری ادامه داد: دولت تدبیر و امید تلاش بسیاری انجام داده است تا ثبات را به اقتصاد كشور بازگرداند.
معاون اول رییس جمهور از سیاست‌های صنعتی نیز بعنوان موضوعی تاثیر گذار بر رونق بنگاه‌های اقتصادی نام برد و گفت: ما باید سیاستی اتخاذ كنیم كه معادن و صنایع مرتبط در كنار یكدیگر باشند. نباید سنگ آهن را از چادر ملو به اهواز برای تولید فولاد منتقل كنیم البته زمانی كه ما برای توسعه صنعت فولاد به سنگ آهن نیاز داشتیم در مقاطعی از هند و برزیل نیز سنگ آهن وارد كردیم.
وی خاطر نشان كرد: مهمترین ویژگی معادن ایران این است كه در مناطق كمتر توسعه یافته قرار دارند و می‌توانند در صورت بهره‌برداری و ایجاد صنایع مرتبط با معادن، كانون توسعه استان‌هایی نظیر استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و یا آذربایجان باشند.
جهانگیری با بیان اینكه اگر در معادن توسعه ایجاد شود موجب تحول منطقه ای خواهد شد گفت: سیاست اتصال واحدهای صنعتی به معادن در دوره وزارت صنعت و معدن دولت اصلاحات برداشته شد و در آن زمان تصمیم گرفتیم تا در كنار معدن چادرملو گندله سازی ایجاد شود.
معاون اول رییس جمهور به بازدید و افتتاح طرح فولاد گندله سازی سنگان و خواف اشاره كرد و گفت: این منطقه روزگاری بیابان و از همه امكانات محروم بود و آرزوی ما این بود كه روزی این بخش از كشور نیز توسعه پیدا كند. امروز وقتی به منطقه سنگان نگاه كنیم از سرمایه گذاری چند هزار میلیارد تومانی در منطقه كه موجب رونق و اشتغال و توسعه شده است، ‌احساس رضایت می كنیم.
وی ادامه داد: یكی دیگر از آثار سیاست گذاری صنعتی درست در حوزه سیمان بود. روزگاری ما برای اجرای طرح های عمرانی نیاز به واردات سیمان داشتیم اما با اتخاذ تصمیمی درست امروز به چنان ظرفیتی در تولید سیمان رسیده ایم كه باید به دنبال بازار صادرات برای این محصول استراتژیك باشیم.
جهانگیری سپس از سیاست های داخلی بنگاه ها نیز بعنوان یكی از دلایل موفقیت شركت ها یاد كرد و گفت: ثبات مدیریت یك مجموعه صنعتی موضوع مهمی است اگر ما به درجه ای از آگاهی در اداره كشور برسیم كه مدیران سیاسی كشور با آمد و رفت دولت ها تعویض شوند اما مدیران فنی كه سرمایه های بزرگ كشور هستند باقی بمانند اتفاق خوبی برای اقتصاد كشور رخ خواهد داد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به ثبات مدیریتی در مجموعه مدیریتی چادرملو گفت: نباید بگذاریم مدیران بنگاه های بزرگ دلسرد شده و كنار بروند چرا كه بسیاری از كشورهای دنیا بدنبال این افراد هستند و اگر آنها مهاجرت كنند كشور از خدمات آنها محروم خواهد شد. در این خصوص باید از دولت قبل كه این مدیر موفق را تغییر نداد تشكر كنم.
وی با ابراز تاسف از اینكه بسیاری از بنگاه هایی كه امروز مشكل دارند، مشكلشان مربوط به مدیریت است، گفت: صدها میلیارد دلار در برخی شركت‌های بزرگ توسط دولت و بخش عمومی سرمایه گذاری شده كه بازدهی آن صفر است و اگر در این سرمایه مدیریت مطلوبی انجام می شد منافع و سود آن راملت ایران می برد.
جهانگیری افزود: دولت باید بخش وسیعی از این شركت‌ها را به بخش خصوصی واگذار كند و این بخش باید میدان دار اقتصاد كشور باشد. قطعا ایجاد سیاست‌های واحد در حوزه محیطی و درون بخشی می‌تواند سرعت توسعه كشور را افزایش دهد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینكه صنایع پیشران می‌توانند همانند لوكوموتیوی سایر بخش‌های صنعتی را به حركت وادارند گفت: امروز به خودروسازان كشور خیلی بد گفته می‌شود اما این كارخانه‌ها توانسته‌اند ده‌ها و صدها واحد صنعتی دیگر را فعال و پابرجا نگه داشته و هزاران شغل ایجاد كنند.
وی افزود: ما باید بر روی صنایع پیشران كه توسعه را شكل می دهند تمركز كنیم،‌صنایع معدنی یكی از صنایع پیشران كشور است. اگر فولاد كشور حركت كند ده‌ها صنعت دیگر در حوزه ساختمان یا لوازم خانگی رونق خواهد گرفت و اشتغال ایجاد می كند.

جهانگیری با اشاره به اینكه استان یزد استانی مهم و صنعتی در كشور است كه در حوزه فولاد ظرفیت‌ها و فرصت خوبی برای توسعه دارد، گفت: خوشبختانه معادن خوب سنگ آهن در این منطقه شناسایی شده كه می‎‌توان با استفاده از فناوری‌های جدید استخراج انجام داد و نیاز صنایع فولاد استان را برطرف كرد.
معاون اول رییس جمهور مهمترین مانع توسعه صنعتی كشور را مسئله آب دانست و گفت: استان یزد بطور مضاعف با این چالش روبرو است. صنعت استان یزد راهی جز استفاده از پسآب ندارد.
وی با تاكید بر اینكه هیچكس اجازه قطع آب شرب مردم و اختصاص آن به بخش صنعت را نخواهد داشت، گفت: علاوه بر ظرفیت پسآب ها برای رفع نیاز صنعت كشور می توان از طرح های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان استفاده كرد.در این زمینه واحدهای صنعتی یزد و كرمان با كمك یكدیگر پیشقدم شدند و سایر استان ها نیز می توانند از این طرح استفاده كنند.
جهانگیری مسئولیت اجتماعی شركت ها در مناطق مختلف كشور را خاطر نشان ساخت و گفت: باید دغدغه‌های مردم در زمینه محیط زیست را برطرف كرد. دولت هم بر این مسئله تاكید دارد و می گوید محیط زیست باید روی اصول خود پافشاری كند اما نباید به این بهانه كار كشور قفل شود،‌ می‌توان استاندارد های ساخت و تولید بنگاه های اقتصادی را بالا برد و محیط زیست را نیز در نظر گرفت.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینكه امروز و در مسیر بازدید از شركت فولاد چادرملو چند جوان خودرو او را متوقف و با او گفتگو كردند، گفت: قدرت مردم قدرت بالایی است باید قدر مردم را بدانیم آنها تا زمانی ما را همراهی می كنند كه حرف آنها را بشنویم و اگر به مرحله ای رسیدند كه فكر كنند مسئولان حرف آنها را گوش نمی‌كنند می‌توانند ما را متوقف كنند.
وی افزود: مزایای این كارخانه های بزرگ برای كل كشور است. بنابراین این بنگاه ها باید به مسئولیت اجتماعی خود در عرصه فرهنگ و ورزش و توسعه منطقه ای توجه كنند و امیدوارم فولاد چادرملو به توسعه اردكان، میبد و سایر شهرهای اطراف بیش از پیش توجه كنند.
 جهانگیری در ابتدای این سخنرانی با تبریك سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب ما اتفاقی مهم و استثنایی بود كه با اتكا به ایدئولوژی اسلامی، مردم و رهبری منحصر بفرد به پیروزی رسید و راه پیچیده و پرمخاطره ای را با سرافرازی پشت سر گذرانده است. امیدوارم به فضل الهی و همت مردم بتوانیم راه انقلاب و آرمان های بزرگ آن را با موفقیت ادامه دهیم.
پیش از سخنان معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی ضمن مقایسه میزان تولید محصولات معدنی كشور با دوران پیش از انقلاب گفت: در سی و نه سال گذشته افتخارات ارزشمندی در تولید روی،‌ فولاد،‌ آلومینیوم، سیمان، كاشی و شیشه دست یافته‌ایم. این گام‌ها در دولت تدبیر و امید سرعت بیشتری یافته، بطوریكه در صنعت فولاد اعم از تولید گندله،‌ آهن اسفنجی، كنستانتره و شمش تولید كشور به دو برابر سال‌های قبل از آن رسیده و توانستیم ارز آوری قابل توجهی از بابت صادرات این محصولات به دست آوریم.

captcha