همایش ملی طرح بصائر با حضور بیش از 200 موسسه قرآنی برگزار شد
کد خبر: 3688078
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰

همایش ملی طرح بصائر با حضور بیش از 200 موسسه قرآنی برگزار شد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: همایش ملی طرح بصائر با حضور بیش از 200 مؤسسه قرآنی با همکاری اتحادیه تشکل‌های قرآنی و مردمی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، همایش طرح ملی بصائر، روز پنج شنبه، 12 بهمن ماه با حضور مدیران بیش از 200 مؤسسه قرآنی از سطح استان تهران و جمعی از پیشکسوتان قرآنی کشور در کانون اسلامی انصار برگزار شد.

این همایش با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری برجسته کشور، محمد موحدیان عطار آغاز و با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران ادامه یافت.

در ادامه حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ضمن عرض خیر مقدم به مدیران، مربیان و مؤسسات قرآنی شرکت کننده در این همایش و قدردانی از مؤسسه خیریه اهل بیت رسول خاتم (ص) عنوان کرد: با توجه به برگزاری چندین دوره موفق این طرح در سال‌های گذشته و آثار مثبت این دوره‌ها بر ارتقای دانش معارفی مدیران و مربیان، امیدواریم در دوره‌های آتی طرح بصائر شاهد حضور نهادهای مردمی باشیم.

محمدی افزود: در ارتباط با لزوم حضورنهادهای مردمی در عرصه‌های فرهنگی، از جمله موسسه رسول خاتم و سایر مؤسسات پیشتازدلایل متعددی وجود دارد، قطعاً به دلایل عقلی و نقلی باید خود مردم با همان دغدغه‌های درونی و الهی که دارند و با عشقی که با مفاهیم قرآنی دارند، ورود پیدا کنند.

وی گفت: در تاریخ حکومت‌های اسلامی، بی سابقه است که یک نهادی مسئول ترویج فرهنگ به صورت مستقیم باشد، البته در حوزه سیاست گذاری فرهنگی، وضعیت متفاوت است و حاکمیت باید وارد عمل شود، اما در عرصه اجرا و تعامل با مردم، قطعاً لازم است که خود مردم فعال شوند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن وعترت کشور مردم تصریح کرد: وجوب این نکته که نهادهای مردمی باید در ترویج فرهنگ اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر فعال شوند، در برابر سایر وجوب، همانند قطره‌ای در برابر دریاست و فلسفه وجودی آن هم این است که خود مردم متولی ترویج فرهنگ نای اسلامی و قرآنی در بین آحاد مردم باشند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه بر اساس اهداف فرهنگی که دولت‌ها در سراسر دنیا دنبال می‌کنند، طی 20 سال اخیر شاهد رشد 90 درصدی سازمان‌های مردمی خواهیم بود و در این صورت، راهی جز تکیه بر ظرفیت بی بدیل مردم جهت ترویج فرهنگ ناب اسلامی و قرآنی در کشور، نداریم، مردمی و مؤسسات قرآنی و نهادهایی از این دست که با دغدغه مندی فروان در اعتلای فرهنگ این کشور می‌کوشند.

محمدی خطاب به مؤسسات قرآنی حاضر دراین همایش اظهارکرد: مسئولیت شما عزیزان پس از شرکت در این دوره‌ها و گذراندن آموزش‌های معارفی، در جهت نشر مفاهیم قرآنی دوچندان خواهد شد.

وی در پایان با ذکر روایتی از حضرت امیر المونین (ع)، گفت: در رابطه با بصیرت که استخوان بندی دینداری و ایمان ما است، نکته‌ای را باید متذکر شوم و آن اینکه ما از زمان صدر اسلام تا کنون مصادیق بسیاری را دیده‌ایم که دین داری بدون بصیرت قطعاً به سرمنزل مقصود نخواهد رسید، در همین ارتباط به فرمایش نورانی حضرت امیر (ع) اشاره می‌کنم که در خطبه 173 نهج البلاغه در ابتدا درخصوص تقوای الهی و جهاد توضیحاتی را ارئه و سپس می‌فرمایند «کسی این علم، تقوا و جهاد را حمل نمی‌کند مگر اهل بصیرت و صبر» و در واقع می‌فرمایند که ستون دین و دین داری ما بصیرت است و در این راه باید استقامت پیشه کنیم.

در ادامه این مراسم «احمد ابوالقاسمی» قاری و فعال برجسته قرآنی کشور به بیان نکاتی در خصوص ترویج مؤثر فرهنگ قرآنی کشور و روش‌های جذب کودکان و نوجوانان به کلاس قرآن پرداخت.

در ادامه نیز مسعود اسماعیلی از دیگر اساتید طرح بصائر و با سابقه حدود 25 سال فعالیت قرآنی به توضیحاتی پیرامون ضرورت این طرح پرداخت و گفت: این طرح از سوی افرادی که مؤسسه اهل‌البیت رسول خاتم (ص) اداره می‌شود به منظور رفع نیاز معنوی جامعه انجام گرفت.

وی با اشاره به فعالیت داعش با بهره‌گیری از آیات قرآن و آموزه‌های کلام‌الله مجید و همچنین تربیت از سنین کودکی، ادامه داد: آیا ما در کلاس‌های قران تنها موظف به فراگیری حفظ قرآن، تجوید و نغمات قرآنی هستیم و حال آنکه ما باید به دنبال تربیت قرآنی باشیم و این وظیفه اصلی معلم قرآن است.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه باید به قرآن‌آموزان بباموزانیم که اصل داشتن ولایت اهل‌بیت (ع) است، تصریح کرد: باید به آنها بگوییم که شرط قبولی عمل ما داشتن ولایت علی بن ابیطالب و فرزندانش است، لذا اگر می‌خواهیم کلاس اثربخشی داشته باشیم باید تغییر را از خودمان که معلم قرآن هستیم آغاز کنیم.

وی عنوان کرد: طرح بصائر به دنیال این است تا کلاس‌های آموزشی شما بیشتر رنگ و بوی عترت داشته باشد.

در پایان این مراسم، از شرکت کنندگان ثبت‌نام به عمل آمده و مقرر شد، کلاس‌های این دوره آموزشی به مدت 12 جلسه آموزشی، از هفته آینده تا ابتدای ماه مبارک رمضان برگزار شود.

captcha