کد خبر: 3688698
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
محمدحسین مهدویان:

سیستم ممیزی در سینما سخت و پیچیده است

گروه هنر: کارگردان فیلم «لاتاری» گفت: متأسفانه در سینمای ما سیستم ممیزی بسیار سخت و پیچیده است، امری که کار کردن را مشکل می‌کند.

سیستم ممیزی در سینما سخت و پیچیده است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نشست خبری فیلم سینمایی «لاتاری» شب گذشته 15 بهمن‌ماه با حضور محمدحسین مهدویان؛ کارگردان، سیدمحمود رضوی؛ تهیه‌کننده، ساعد سهیلی؛ بازیگر، حمید فرخ‌نژاد؛ بازیگر، هادی حجازی‌فر؛ بازیگر، ابراهیم امینی؛ نویسنده در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهدویان درباره موسیقی این فیلم گفت: به نظرم این موسیقی به کانسپت کار می‌آمد و دوستش داشتیم و تا همین امروز نمی‌دانستیم این موسیقی قبلاً استفاده شده و بعد از جشنواره فکری خواهیم کرد، البته رایت این موسیقی را از خواننده خریدیم. ممکن است تغییر کند ولی ممکن است تغییری هم نکند.

وی درباره پایان‌بندی فیلم گفت: فکر می‌کردم شخصیت‌ها به خصوص موسی ناقص باقی می‌ماند و داستان ناتمام می‌شد. اینکه شبیه داستان‌های قدیمی‌تر شده، باید بگویم ای کاش رفتارهای ما شبیه گذشته و 40 سال پیش بود. ما در خیلی مسائل عقب‌گرد کردیم. من فکر می‌کنم ایرادی ندارد، اگر «لاتاری» فیلم‌های جاهلی دوره فیلمفارسی را به یاد شما می‌اندازد. در ضمن به هر حال این فیلم است و وقتی قانون کارآمد نیست، رفتار فراقانونی پیش می‌آید و در هر جامعه‌ای ممکن است رخ دهد. این یک هشدار است که ممکن است منجر به یک جور حادثه شود و در کشور هم شاهد این اتفاقات هستیم.

مهدویان ادامه داد: این فیلم برای ساخته شدن چندین ماه پشت درهای ساخت ماند و این نگاه غلط است. قهرمانان در همه انواع سینما کار غیرمتعارف می‌کنند و مثال زیاد داریم. اشکال از همین جا شروع می‌شود که کاراکتر را نماد کسی می‌دانند. اینطور نیست. همیشه می‌گوییم یعنی مردهای ما، مأموران ما و... اینطور هستند؟ باید اجازه داد شخصیت‌ها شکل بگیرند. سنجیدن‌ها سینمای ما را عقیم کرده! این نگرانی‌ها باعث چیده شدن سر و دم فیلم‌ها شده است. در فیلم‌های مختلف قهرمانان فیلم‌های تاریخی هرکاری می‌کنند و وضعیتی که در زندگی عادی تجربه نمی‌شود، تجربه می‌کنند.

رضوی تهیه‌کننده فیلم نیز تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم امنیت ملی مهم است، عزت و غیرت مهم نیست. این سه کنار هم معنا دارد. اگر برای یکی دیگری زیر سؤال برود، همه‌چیز خراب شده، تا به حال درباره این مسئله حرفی نزده‌ایم و درپوشی گذاشته‌ایم و همه‌چیز را نفی کرده‌ایم. یک نفر در فیلم است غیرت ملی دارد یک نفر غیرت شخصی. این‌ها جایی که نیاز شد آمدند به صحنه. بین نجات‌دادن جان امیرعلی و دیگری یکی را انتخاب کرد.

 رضوی درباره فیلمنامه فیلم هم چنین توضیح داد: نمی‌دانم به دیگران اجازه نگارش این فیلمنامه را می‌دادند یا نه. ما چند کفش پاره کردیم تا مجوز گرفتیم. از پروانه ساخت تا مرحله دیده شدن، فضاهایی می‌سازند که باعث ترس همه می‌شود. اثر خودش خودش را قضاوت می‌کند تا دیده نشود، نمی‌توان حرف زد. ترکیب ما ترکیبی بود که باعث شد مجوز بگیرد.

مهدویان درباره شرایط دریافت پروانه ساخت اظهار کرد: سیستم ممیزی در ایران سخت و پیچیده است. جاهای دیگر نمی‌دانم چگونه است. نسخه اولیه فیلمنامه، پایان خشن‌تری داشت و فاشیستی‌تر بود. به نظر می‌آید فیلم جذاب‌تری هم می‌شد، ولی ما آن را مدام نرم‌تر کردیم، همچنین فیلم خرده تغییرات دیگری هم داشت.

رضوی درباره سیاه‌نمایی این فیلم گفت: شما به موضوعی پرداختید که به هر حال قطعاً سیاه‌نمایی از کشور است. چرا قبول نمی‌کنید کاری که می‌کنید، به طور نمادین درباره اخلاقیات کشور ماست. شما چهره‌ای که از ما با این فیلم نشان می‌دهید، همین است. چرا سیاه‌نمایی نیست؟

حجازی نیز در پایان این نشست گفت: اگر لاتاری ساخته شد، نتیجه زحمات رضوی است. همه خط مشی سیاسی من را می‌دانند. رضوی به خاطر ما و تیم ما پشت فیلم ایستاد. به نظرم بی‌انصافی است و فکر می‌کنم تنها ایراد رضوی این است که اصلاح‌طلب نیست! در قطر با پاسپورت ایرانی پول ما را تبدیل نمی‌کردند! آنها دلار ما را ریال قطر می‌کردند.

captcha