آرشیو تلاوت‌ قرآن رسانه ملی؛ بزرگ‌ترین میراث معنوی
کد خبر: 3691052
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰

آرشیو تلاوت‌ قرآن رسانه ملی؛ بزرگ‌ترین میراث معنوی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به اینکه روز تأسیس رادیو قرآن یوم الله است، گفت: آرشیو صوتی و تصویری تلاوت در رسانه ملی از بزرگ‌ترین ذخایر و میراث‌های ماندگار است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست بررسی دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی بعدازظهر امروز در سازمان اوقاف برگزار شد.

در ابتدای این نشست و بعد از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط حامد علیزاده، قاری بین المللی کشورمان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به بیان سخنان کوتاهی را ایراد کرد.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی کار خودش را با شعار حاکمیت فرهنگ قرآنی آغاز کرد، گفت: نشست بررسی دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی منشاء و آغازی برای حرکت‌های جدی‌تر در امور قرآنی است.

حجت‌الاسلام حسینی درباره ارتباط قرآن کریم و انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: انقلاب اسلامی کار خودش را با شعار حاکمیت قرآنی آغاز کرد. امیدوارم مسیر قرآنی را در راستای شعار قرآنی حاکمیت فرهنگ قرآنی با سرعت طی کنیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه در این نشست تعدادی از دستگاه‌های برجسته قرآنی کشور درباره عملکرد چهار دهه خود در زمینه قرآن گزارشی ارائه می‌دهند، تصریح کرد: امیدوارم این نشست منشاء و آغازی برای حرکت‌های جدی‌تر در امور قرآنی باشد و بتوانیم به‌ صورت شفاف عملکرد قرآنی دستگاه‌ها را مرور کنیم. سازمان اوقاف، توفیق دارد که میزبان این نشست باشد. البته قرآنیان، خادمان قرآن و دستگاه‌های قرآنی خود میزبان هستند.
در بخشی از این نشست محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما به بیان دستاوردهای قرآنی رسانه ملی پرداخت و گفت: اولین اقدام اساسی قرآنی در حوزه تاسیس یک شبکه شنیداری برای پخش قرآن کریم تلاوت و آموزش و ... حدودا پنج سال بعد از پیروزی انقلاب در سال 62 با تاسیس رادیو قرآن که با توصیه مقام معظم رهبری که رئیس جمهور وقت بودند، انجام پذیرفت. این موضوع یکی از اقدامات فوق العاده ویژه رسانه ملی و انقلاب اسلامی بود.
وی به برخی روزها به عنوان یوم الله اشاره و اظهار کرد: در تعبیرات حضرت امام(ره) روز 22 بهمن، یوم الله تعبیر شده است در مطالعات قرآنی واژه یوم معانی زیادی دارد و علاوه بر معنای روز و روزگار و ... یکی از معانی آن به معنای روزی است که خداوند نعمت ویژه‌ای به انسان بخشیده است. در یوم الله 22 بهمن که بزرگترین نعمت اهدا شد، در همین مناسبت و همین زمان اتفاق‌های فوق‌العاده‌ای داشته‌ایم که می‌توان یوم الله نامید. روز 22 بهمن سال 62 که روز راه‌اندازی رادیو قرآن است یک یوم الله است و به اذعان اساتید، رادیو قرآن پرورش‌دهنده نوجوان آن دهه‌ها بوده که الان به اساتید قرآنی تبدیل شده‌اند.
وی بیان کرد: همچنین در سال 70 به توصیه مقام معظم رهبری برای اینکه تلاوت‌های پخش شده دارای نظام نظارتی و ارزیابی شود، شورای عالی قرآن تاسیس شد و از آن روز ویژگی ممیزی را به خوبی ایفا کرده و تعاملات و همکاری های خوبی داشته‌ایم.

آرشیو تلاوت‌های رسانه ملی بزرگ‌ترین میراث معنوی
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تصریح کرد: در سال 86 رادیویی با نام رادیو معارف انگلیسی تاسیس شد و بعدها نام آن به ندای اسلام تعییر یافت. تاسیس شبکه قرآن و معارف سیما در اواخر دهه 70 از دیگر اقدامات قرآنی رسانه ملی است و از آن سال تاکنون تلاش شده است تا آنچه می‌شود در حوزه علوم قرآنی ارائه داد.
محمدزاده تاسیس شورای تخصصی معارف سازمان صدا و سیما از اوائل دهه هشتاد را از دیگر فعالیت‌های قرآنی رسانه ملی بیان کرد و گفت: این شورا در زمان‌های مختلف مسئولیت‌های مختلفی به خود دیده است. همچنین از سال 93 نیز شوراهای تخصصی سازمان صدا و سیما، به شبکه‌های تلویزیونی تخصصی در آن حوزه واگذار شده است.
وی اذعان کرد: به جهت اهمیت بحث معارف در حوزه تلویزیون از اواخر دهه 80 شورایی در معاونت سیما با عنوان شورای معارف سیما طراحی شد که هماهنگی ها در مورد حوزه معارف قرآنی در این شورا سیاست‌گذاری و به دیگر شبکه‌ها ابلاغ می‌شود.
وی افزود: در سال 91 با توجه به علاقه خاص جامعه قاریان برای شنیدن تلاوت قرآن، رادیو تلاوت تاسیس شد. این رادیو خیلی زود جای خود را در دل بسیاری از مخاطبان پیدا کرد و جزء شبکه‌های شنیدنی سازمان به حساب می‌آید. تاسیس رادیو تلاوت هیچ وقت یک تهدید برای رادیو قرآن نبوده بلکه رادیو اوج خود را به عنوان یکی از پرمخاطب ترین رادیوهای ایران ادامه داده است.
محمدزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان امسال نیز معاونت صدا، فرکانسی در نظر گرفت تا در فصول مختلف فضاهای منطبق با علاقه‌مندی مخاطبان را طراحی کند. مثلا در دهه فجر با عنوان رادیو انقلاب، در محرم به رادیو محرم یا رادیو اربعین به ارائه برنامه می‌پردازد. سال جاری این فرکانس برای پخش برترین تلاوت‌های ترتیل قرآن اختصاص یافت و نام این رادیو به رادیو ترتیل نامگذاری شد.

وی بیان کرد: در اواخر دهه 70 طرح فراگیر آیه‌های زندگی در رادیو قرآن طراحی شد و از سال 78 با همان فرمت اما با عناوین دیگر اجرا و مورد استقبال بسیار زیاد قرار گرفته است.
محمدزاده بیان کرد: پنج سال است که با مشارکت شبکه قرآن همین طرح فراگیر را در قالب طرح قرآنی داریم. این طرح از 11 سال قبل با 1441 شروع شد و سال جاری هم 1451 برگزار می‌شود. از سال جاری کلمه ثابت بشارت به این طرح اضافه شده است.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی داخلی سازمان توسط کانون قرآن و عترت برگزار می‌شود. علاوه بر این تاسیس بزرگ‌ترین آرشیو صوتی بالغ بر 20 هزار صوت درست شده است. این آرشیو در شبکه قرآن نیز تهیه شده که بالغ بر 25 هزار صوت و تصویر است که جز بزرگ‌ترین میراث‌های ماندگار جهان است.
وی در پایان اذعان کرد: پخش هزاران ساعت برنامه قرآنی در حوزه‌های آموزش، تلاوت، معارف، تفسیر، اطلاع‌رسانی، نغمات، مسابقات، تولید فیلم و سریال فاخر قرآنی و دینی و ... از دیگر دستاوردهای قرآنی رسانه ملی است. در بعد اطلاع‌رسانی و برقراری نقاط تلاقی و تعامل نیز توانسته دستاوردهای قرآنی سایر نهادها را انعکاس دهد که این هم دستاورد بزرگی است.

صدیقه صادقین

captcha